När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har uträttad ett jobb till en kund som omfattas av "omvänd skattskyldighet". Det vill säga att kunden betalar moms till skatteverket, inte mitt företag. Hur bokför jag då den fakturan? Så här kanske? :.) D K 1510 50 000,00 3041 50 000,00
Om kunden omfattas av omvänd skattskyldihet eller ej har bara betydelse om den tjänst du sålt också är sådan.[br][br]Alltså, är det inte en tjänst som faller inom byggsektorn, entreprenadmaskin med förare, bygstäd mm så påverkar det inte din faktura.[br][br]Den omvända skattskyldigheten gäller bara när man faturerar ovanstående till ett företag som i sin tur fakkturerar vidare, alltså faturerar man inte som byggbolag heller enligt denna regel om faturan går till ett fastighetsbolag.[br][br]Om det nu stämmer att du ska fakturera utan moms så måste du välja ett annat intäktskonto annars stökar det till det för dig i din egen momsredovisning. Använd[br]ett konto för intäkter med moms och ett annat för de intäkter där det är kunden som ska redovisa momsen. [br]
[quote author=Ulf Erik link=topic=4462.msg21359#msg21359 date=1224755907][br]Jag skulle välja konto 3044 försäljning av momsfri tjänst, då du behöver särredovisa den försäljningen i skattedeklarationen för moms.[br][/quote][br][br]Observera, detta är inte momsfria tjäster, däremot så är det köparen som reovisar den utgående momsen till skatteverket. I princip fungerande likadant som när man köper varor från annat EU-land.
Jag såg att det finns ett nytt konto i BAS kontoplanen som passar:[br]3231 Försäljning inom byggsektorn, omvänd momsskyldighet (kontot kopplas till ruta 41 i skattedeklarationen)
Tusen tack![br][br]Nu har jag en fråga till, snälla. Jag tog mina frågor i taget så jag förstår det bättre.[br][br]I ruta 41 i skattedeklaration skriver jag försäljning summa som gäller kunden (ja, kunden utför byggtjänster) som omfattas av "omvänd skatteskyldighet". Är det allt? Ska jag ta hänsyn till något mer i deklarationen när det gäller den försäljningen?[br][br]Dj
[quote author=Djeni link=topic=4462.msg21356#msg21356 date=1224749838][br][br]Jag har uträttad ett jobb till en kund som omfattas av "omvänd skattskyldighet". [/quote][br][br]Innan vi går vidare, det finns inga kunder som omfattas av "omvänd skattskyldighet", det finns bara jobb som omfattas av de reglerna.[br][br]Jag är fortfarande inte säker på att du är rätt på det. Du har haft din firma sedan minst i våras, har du verkligen inte fakturerat något annat byggbolag på hela den tiden om du själv jobbar i byggbranchen som snickare, VVS, målare eller något sådant.
Hej Redkon,[br][br]Mitt företag utför städtjänster och denna gång var det en sådan byggstädning av en nybyggd byggnad, före inflyttning, s.k. slutstädning. Är jag på rätt väg då eller? Det är dags att bokföra allt det här så hjälp mig. [br][br]Dj
Du är rätt på det[br]Byggstäd är en sådan tjänst som omfattas av omvänd momsskyldighet.[br]Det är tre saker att tänka på.[br]1. Du ska ange på fakturan att det gäller omvänd momsskyldighet.[br]2. Kundens organisationsnummer skall anges på fakturan[br]3. Precis som du skrev ska beloppet stå i ruta 41, och inget annat behöver skrivas på momsdeklarationen.