Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 år sedan
Medlem
26

Avdrag och traktamente utlandsresa


Hejsan!
Jag var på resa till Greklan för några veckor sen. Resan var till en början tänkt som nöjesresa och ren avkoppling men när jag kom ner insåg jag möjligheterna att fotografera. Mitt företag är registrerat för fotografering så jag tänkte på det när jag kom hem, kan jag ta ut skattefritt traktamente för denna resan då jag fotade utan uppdrag, dvs tog bilder som senare har stor möjlighet att säljas?

Finns det några andra avdrag jag kan göra? Jag tog undervattensbilder i massor, kan jag i efterhand låta företaget betala för dykningen eftersom jag utförde jobb?
Toppskribent
2361
49
Självklart redan från det du reser hemmifrån och har du inte kostnaden för hotell inbakat i resan kan du göra ett halv avdrag till annars är det den verkliga kostnaden man får dra av som kan vara det dubbla. Du får även dra av resor på orten. Har du mer frågor så kan du sända mej ett mail.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Medlem
26
Så jag kan även dra av halva kostnaden för flyget/transfern?
Toppskribent
2361
49
Varför halva, dra av allt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Nykomling
2
Hej lars

Jag ville veta ifall man kan få göra avdrag för resor lokaler utlandsresor mm ?

Jag har precis startat en enskild firma men jag har hört att man måste ha omsättning/inkomst för att få göra avdrag som du förstår som en nyligen startad företagare har jag 0 i omsättning
Men ska man kunna göra avdrag ändå ?
Toppskribent
2361
49
Alla kostnader som har med verksamheten att göra är avdragsgill. Ofta har man utgifter för att sedan få inkomster, Inget konstigt med det.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.