Grundbokföring och huvudbokföring?

74
1
Hej 🙂

Har nÄgon lust att förklara för mig pÄ ett lÀttförstÄeligt sÀtt vad grundbokföring och huvudbokföring Àr? Jag har försökt lÀsa om det, men förstÄr bara inte riktigt. 
117
3
Hej![br][br]Enligt bokföringslagen skall bokföringen vara ordnad systematiskt och kronologiskt.[br][br]Med systematiskt menas att man delar upp transaktionerna beroende pĂ„ vad det Ă€r och som hjĂ€lp för detta har man kontoplanen. Den insorteringen Ă€r huvudbokföringen.[br][br]Den kronologiska ordningen Ă€r att bokföringen skall vara upprĂ€ttat i den ordning som affĂ€rshĂ€ndelserna intrĂ€ffar. Som hjĂ€lp för detta har man verifikationsnummer och datum. Detta tillsammans med kontona Ă€r dĂ„ grundbokföringen.[br][br]NĂ€r du registrerar en verifikation enligt nedan:[br]Ver nr 1    2008-10-22      Inköp av varor[br][br]Kredit  1910    100 kr[br]Debet  2641      20 kr[br]Debet  4010      80 kr[br][br]Har du gjort bĂ„de grundbokföringen och huvudbokföringen samtidigt. JĂ€mför till exempelvis om du i ett bokföringsprogram skriver ut Verifikationslista eller Grundbok vilken visar hĂ€ndelserna i verifikationsnummerordning eller datumordning. Skriver du ut Huvudboken Ă€r transaktionerna sorterade per konto.[br][br]Jag hoppas att detta var hyfsat lĂ€ttförstĂ„ligt.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br][br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons AffÀrsbyrÄ AB
http://www.affarsbyra.se/
info@affarsbyra.se

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
74
1
[quote author=henrikohrn link=topic=4457.msg21337#msg21337 date=1224688024][br]Hej![br][br]Enligt bokföringslagen skall bokföringen vara ordnad systematiskt och kronologiskt.[br][br]Med systematiskt menas att man delar upp transaktionerna beroende pĂ„ vad det Ă€r och som hjĂ€lp för detta har man kontoplanen. Den insorteringen Ă€r huvudbokföringen.[br][br]Den kronologiska ordningen Ă€r att bokföringen skall vara upprĂ€ttat i den ordning som affĂ€rshĂ€ndelserna intrĂ€ffar. Som hjĂ€lp för detta har man verifikationsnummer och datum. Detta tillsammans med kontona Ă€r dĂ„ grundbokföringen.[br][br]NĂ€r du registrerar en verifikation enligt nedan:[br]Ver nr 1    2008-10-22      Inköp av varor[br][br]Kredit  1910    100 kr[br]Debet  2641      20 kr[br]Debet  4010      80 kr[br][br]Har du gjort bĂ„de grundbokföringen och huvudbokföringen samtidigt. JĂ€mför till exempelvis om du i ett bokföringsprogram skriver ut Verifikationslista eller Grundbok vilken visar hĂ€ndelserna i verifikationsnummerordning eller datumordning. Skriver du ut Huvudboken Ă€r transaktionerna sorterade per konto.[br][br]Jag hoppas att detta var hyfsat lĂ€ttförstĂ„ligt.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br][br][br][/quote][br]Tack för svar, mycket bra förklaring :)[br][br]Men dĂ„ gör man bĂ„de grundbokföringen och huvudbokföringen samtidigt ofta, för man brukar ju skriva bĂ„de vilket datum och vilket konto nĂ€r man bokför. Det Ă€r alltsĂ„ inget man brukar göra separat. [br][br]Men det Ă€r kanske för företag som inte kan bokföring som bara gör grundbokföringen: dvs skriver bara in olika datum för affĂ€rshĂ€ndelser (och inte kredit och debit för det ingĂ„r vĂ€l inte i grundbokföringen?). Sedan lĂ„ter de nĂ„got bokföringsföretag göra huvudbokföringen - dvs skriva in vilka konton affĂ€rshĂ€ndelserna gĂ€ller och kredit/debit. StĂ€mmer det? :)
117
3
Det Ă€r helt rĂ€tt. I 99 fall av 100 görs det samtidigt. Vi anvĂ€nder sĂ„ kallas dubbel bokföring i Sverige, vilket innebĂ€r att konteringen skall ske bĂ„de i kredit och debet i bokföringen och att bĂ„da kolumnerna skall bli lika i slutet.[br][br]Hur sedan klienten och bokföringsfirman delar upp arbetet. Kan vara allt frĂ„n att redovisningsbyrĂ„n gör allt till att enbart ta in materialet och granska och analysera det.[br][br]Vill du ha hjĂ€lp fĂ„r du gĂ€rna kontakta mig.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br][br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons AffÀrsbyrÄ AB
http://www.affarsbyra.se/
info@affarsbyra.se

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
74
1
[quote author=henrikohrn link=topic=4457.msg21353#msg21353 date=1224741501][br]Det Ă€r helt rĂ€tt. I 99 fall av 100 görs det samtidigt. Vi anvĂ€nder sĂ„ kallas dubbel bokföring i Sverige, vilket innebĂ€r att konteringen skall ske bĂ„de i kredit och debet i bokföringen och att bĂ„da kolumnerna skall bli lika i slutet.[br][br]Hur sedan klienten och bokföringsfirman delar upp arbetet. Kan vara allt frĂ„n att redovisningsbyrĂ„n gör allt till att enbart ta in materialet och granska och analysera det.[br][br]Vill du ha hjĂ€lp fĂ„r du gĂ€rna kontakta mig.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br][br][br][/quote]Tack. Nu förstĂ„r jag mycket bĂ€ttre :) [br]Jag hĂ„ller pĂ„ att lĂ€sa lite grundlĂ€ggande bokföring i skolan. Eftersom jag vill driva företag kĂ€nner jag att det Ă€r bra att kunna.

Du mÄste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.