FÄr man lov att spara massa uppgifter om sina anstÀllda?

74
1
Hej! 🙂

FÄr man lov att skriva ner och spara uppgifter (bedömningar) om sina anstÀllda som t ex deras intressen, ambitioner och andra personliga egenskaper i ett register? Finns det nÄgon lag som sÀger nÄgot om detta, t ex att man mÄste informera anstÀllda innan eller liknande?

Om det inte bryter mot nÄgon regel, tror ni man bör informera sina anstÀllda endÄ för att de inte ska tappa ens förtroende (om de mÀrker det dvs). Eller Àr detta nÄgot helt okej (kanske till och med vanligt) att göra?

Tack.

1165
16
Det finns rĂ€tt mycket lagstiftning pĂ„ omrĂ„det, bl.a. PUL & registerlagen. LĂ€ser man de lagarna Ă€r nĂ€stan ett löneprogram olagligt... ÄndĂ„ Ă€r det mĂ„nga arbetsgivare som registrerar en hel del om sina anstĂ€llda, eftersom lag och verklighet inte riktigt harmoniserar med varandra. [br][br]Som arbetsgivare uppmanas man att hĂ„lla medarbetarsamtal & utvecklingssamtal. Flera fackförbund anser att löner skall sĂ€ttas via individuella förhandlingar. SĂ„ har man som arbetsgivare egentligen inget annat val Ă€n att försöka spara anteckningar om dessa samtal för att kunna föra diskussionerna framĂ„t nĂ€r man trĂ€ffas igen. [br][br]Skulle en chef dessutom sluta och ersĂ€ttas av en ny, Ă€r det definitivt lĂ€ge för den nya att kunna lĂ€sa pĂ„ och fundera över hur man skall kunna hĂ„lla arbetsgivarens del av de överenskommelser som dessa samtal ofta mynnar ut i. [br][br]NĂ€r jag var anstĂ€lld chef sparade jag ett PM frĂ„n varje samtal med en medarbetare, plus deras arbetsansökan, jĂ€mte statistik om sĂ€ljresultat, arbetstider och lön. Jag skall Ă€rligt sĂ€ga att jag inte vet om det var lagligt, men det var funktionellt.[br][br]Sedan Ă€r det viktigt att inte vem som helst kan se de hĂ€r anteckningarna, utan att de hĂ„lls i en minimal krets. Jag tror inte heller att man skall göra en "stor grej" av att det finns, utan man verkar bara vĂ€ldigt intresserad och pĂ„lĂ€st som chef vid samtal med sina medarbetare.
720
3
[quote author=swetrot link=topic=4540.msg21772#msg21772 date=1226314349][br]Det finns rÀtt mycket lagstiftning pÄ omrÄdet, bl.a. PUL & registerlagen. LÀser man de lagarna Àr nÀstan ett löneprogram olagligt...[/quote][br][br]Ett löneprogram kan aldrig bli olagligt, det behövs vÀl inte ens göras en anmÀlan om registeransvarig nÀr man kör löner. Allt som Àr növÀndit att registrera för att kunna lÀmna e uppgifter som myndigheter efterfrÄgar Àr alltid undantagna i PUL.[br][br]Viktigt att tÀnka pÄ Àr att PUL avser systematisk behandling av uppifter. Skriver du in i ett dokument i löpande texter noteringar om personalen sÄ faller det inte under PUL, det gör det först om du istÀllet skapar en databas dÀr du dÄ kan sortera personalen efter ex prestationer. [br][br]Direkt olagligt Àr det bara om du i databaser börjar lÀgga in uppgifter som kan vara krÀnkande eller som Àr helt irrelevanta i sammanhanget.
76
2
Att spara uppgifter och dokumentation kring personalen Ă€r i princip ett mĂ„ste för att kunna föra personalfrĂ„gorna framĂ„t i ett företag eller en organisation. [br][br]LĂ„t sĂ€ga att du fĂ„r ett rehabiliteringsĂ€rende i ditt företag sĂ„ förvĂ€ntas du genomföra rehabiliteringsfrĂ€mjande Ă„tgĂ€rder vilket innebĂ€r rehabmöten och samtal. Om du i ett senare skede mĂ„ste omplacera eller lĂ„t sĂ€ga Ă€nnu tristare sĂ€ga upp nĂ„gon pga att det saknas arbetsuppgifter som denne kan utföra sĂ„ MÅSTE du ha god dokumentation i Ă€rendet. [br][br]Vill du gĂ„ till avsked mĂ„ste du ha dokumentation att bygga pĂ„. [br][br]I lönedialoger ska du som arbetsgivare kunna förklara varför en individ bör ha en viss lönenivĂ„ och anteckningar kring personen i frĂ„ga Ă€r ett vĂ€lfungerande underlag. [br][br]Det finns skyddsregler för bĂ„da parter i dessa frĂ„gor i Sekretesslagen tex. Hur du bör spara Ă€r beroende pĂ„ vilket företag eller organisation du kommer frĂ„n men den viktigaste frĂ„gan Ă€r ju VAD du bör spara och det Ă€r alltid knutet till individen det berör och den personalpolitik som ska föras. En personalhandbok Ă€r ett exempel pĂ„ dĂ€r man kan beskriva hur dessa frĂ„gor hanteras inom företaget.[br][br]
~ Gör det svÄra enklare ~
Med rÀtt stöd i HR blir personalarbetet bÄde lÀttare, effektivare och ger bÀttre resultat.
www.personaleffekt.se
74
1
Tack för alla svar! :) Mycket informativa, nu förstÄr jag det hela bÀttre.
2360
49
Detta börjar redan i smÄskolan och Àven om datainspektionen i Ärtionden bromsat all typ av datasamling sÄ Àr det bara spel för gallerian. Likadant med samkörning. Tidigare fick man inte överhuvudtaget samköra nÄgot, medan det numera stÄr samköres utan vad som sker. Likadant med kameraövervakning. Idag kallas det försöksstadier i Sverige. Jag var för nÄgra Är sedan i England och tittade pÄ blivande verklighet i Sverige. Bland annat pÄ köpcentra. Priser kunde hÄllas lÀgre trots dyr bevakning och varken varustölder eller fickstölder förekom. Man satt i ett bevakningsrum och följde kontinuelligt vad som skedde frÄn urlastning och hela vÀgen samt informerade med stora skyltar att allt filmades inne i varuhuset och utanför.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du mÄste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.