har pengar på företagets konto

1
Hej
Jag undrar hur jag ska göra med pengar jag dragit in på företaget.
har bara tagit ut ca: 5000:-/ månad i egetuttag varje månad men har nu ca 100000:- på företagets konto .Ska jag ta ut mer i lön eller bara investera i företaget Jag behöver bättre lön men det går också att investera om jag vill.
har haft företaget i ca; 2,5 år.
Tacksam för hjälp
2066
22
Tja... fundera lite på vilket som är viktigast för dig, och vad det ger. Om du investerar 50000 i något, gör det ditt liv enklare, kan du tjäna mer pengar, eller vad får du för dina 50000?[br]Det går inte att ge något generellt råd. Att det finns pengar på kontot säger inte så mycket om hur företaget går, vad gör du i vinst, hur ser skatter ut, inkomster utanför företaget? Hur mycket behövs i buffert för att täcka kostnader i närtid, om någon inte betalar i tid, om du skulle bli sjuk och inte dra in pengar på två månader, om något går sönder? osv osv osv, fundera lite, om du inte redan har det så gör gärna en enkel  likviditetsplan där du skriver upp inkomster och utgifter så du får överblick. Det kan vara bra att prata med en redovisningskonsult eller någon som har lite koll, kanske har du någon som hjälper dig med deklarationer och sånt som är mer insatt i din ekonomi än vi här?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
49
Om du tagit ut från firman men ej reserverat för skatt och sociala avgifter bör du tänka på det i första han. Numera betalar man moms var tredje månad. finns den kostnaden med i dessa pengar. Att sedan investera är inte fel. I år är direktavskrivning 5´+ moms nästa år ett halvt basbelopp för inventarier.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.