köpa in från 1 leverantör och leva på dem?

96
2
(Vet inte riktigt vad jag skulle placera denna tråd, men antar att det får bli här. Moderator får gärna flytta tråden om den ligger helt fel)

Har kollat upp de produkter jag vill köpa in. Nu ligger det till så att just denna grossist som är störst i Sverige faktisk har alla de tänkbara bästa produkterna jag tänkt ta in , på så sätt behöver jag inte kontakta flera andra grossister.
Men hur funkar det med konkurrensen om min butik endast säljer varor från en grossist? I detta betydelse innebär inte det att vem som helst kan kopiera min koncept och använda samma leverantör och sedan konkurrera ut mig? :OMG :o Dum fråga kanske ... :vissla

www.trcore.com-Importera från Kina+ 3D Skrivare leverantör
2066
22
Om det enda du är bra på är att vidarebefordra produkter från a till b, visst kan någon konkurrera ut dig, så är det alltid. Vanligtvis har ni inte samma kontaktnät, marknadsföring, rykte, service, osv. Köper du mycket från samma leverantör ger det dig bättre position att förhandla om priser och rabatter, samtidigt som man gärna ska hålla ett öga på andra leverantörer så man inte blir lurad på för dyra priser :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
15
Jag tycker man skall tänka på att man lever rätt farligt om man blott har EN leverantör. Händer något med dem, får man problem. Det är ju inte så att man i en handvändning då kan byta ut ett helt sortiment, skapa goda kontakter med nya leverantörer och förklara för sina kunder varför ingenting är som förut.[br][br]Tänk en gång till.
2360
49
Swetrot har ju helt rätt, stå inte på ett ben utan minst 2 gärna 3. så gör man i kommunal upphandling för att någon av dessa 3 (minst) ger en uppfattning om grundpris. Därefter kan man förhandla sig till något bättre av den man väljer.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.