Senaste inläggen

UC

Ser man vem som sökt om UC? Om jag frågar om ett AB hos allabolag.se eller uc.se?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur kan man ta reda på vilket finansbolag/bank ett företag har lån hos?

Som överskrift.

Kan man kolla det på något vänster, årsredovisningen säger ju ej var?

Tvätta pengar? Eller vad är syftet...

Kortfattat:

Ett företag med minusresultat 2007 på x antal miljoner, omsättning på 30-40 miljoner. Företaget har ett antal varumärken till stort värde. Krediter på 10 miljoner drygt... Det företaget är under rekonstrukion idag.

Vad gäller:

Jo de vill gå in i styrelsen i företaget jag sköter bokföringen på. Och vad är det för pr...

Hur göra vid import av fisk & skaldjur från Norge

Hej, arbetar på en fiskebåt i Norge. Jag hade tänkt att börja ta med kungskrabba till Sverige. Är det någon som vet vilken pappersexcercis samt annat man bör känna till? En fråga till, skall börja att sälja till restauranger, grossister m.m hur får jag lättast kontakt med dessa? Kanske finns någon här med erfarenhet från detta. Är inte helt oäven f...

Kategori: Företagande över gränserna

Vad ska jag ha med mig till revisorn?

Jag ska träffa en revisor på Tisdag....Kan jag förbereda mig genom att skiva ut alla papper och sätta dem snyggt i en pärm? Så att det inte drar ut så mycket på tiden, eftersom han tar 5-700 kr i timmen...är det normalt, jag har en liten enskilld firma.

Tänk om jag har gjort allt helt galet...och får en chock när jag har varit hos honom...ho...

Fredagskampen!

På min arbetsplats brukar jag anordna en frågetävling varje fredag - en fredagskamp!

Detta är en kamp på liv och död. Mellan medarbetare som under 5 minuter inte ens kan se åt varandra.

Så eftersom detta är ett forum med företagsamma personer så tänkte jag varje fredag lägga upp fredagskampen (eftersom jobbet redan är gjort) till alla...

Kategori: Allmänt

Fråga till dig som har koll på färdiga e-handel leverantörer

Jag sitter i valet och kvalet över hur jag skall göra med min e butik. Vem man skall välja osv.

Jag har inga direkta förkunskaper så jag tänkte mig en "färdig" webshop från någon av de olika leverantörerna.

De jag har tittat mest på är www.e-butik.se samt www.e-butiken.se
Jag tycker kanske bäst om e-butiken.se men de har endast...

Kategori: E-handel

Import av elektronik och annan eftertraktad vara

Hejsan
Jag har länge funderat på denna idén jag har haft sedan jag drev ett UF företag i skolan.
Jag har redan goda kontakter med flertalet leverantörer och jag har ett ganska stort utbud av produkter som jag kan importera.
Jag hade tänkt mig att fungera mest som importör och leverantör åt andra företag i sverige och möjligen andra eu länd...

Hur bokföra privat skuld i EF

Hejsan!
Jag har precis startat en liten EF och håller på att lära mig att bokföra. Och det är då en kontering jag inte vet hur jag ska göra, försökt leta på nätet efter svar..
Innan jag startade EF så köpte jag in lite material och tog då ur min egen ficka. Då blir detta nu en skuld till företaget. Jag är skyldig att bokföra från nu 1 nov o...

Fina T-shirts med tryck, endast 35kr/st.

Vi har nu ett kampanjpris på en riktigt tjock och fin t-shirt från kvalitets
märket Fruit of the Loom. Priset är inklusive schablon och 1-färgstryck. Gäller vid köp av minst 100 st i samma färg.

T-shirt specifikation:
195 gsm( Vit: 185 gsm), 100 % jersey bomull, open-end garn, ribbad krage, dubbelstickad söm i ärm och nederdel,...

Kategori: Till salu

Faktura bindande

Hej,

Jag bokade en webbannons som skulle börja den 31 okt (fred) under 6 månader. På måndagen 3 nov. fick jag fakturan. Under helgen fick jag inga klicks från denna webbannonsör och undrade om det var möjligt att ha en provmånad istället för att se hur trafiken blev och i så fall förtsätta med den totala tiden på 6 mån om allt verkade bli bä...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Företagsamheten genom Sveriges historia

I mitten av 1800-talet var Sverige en fattig bondenation. Hundra år senare var Sverige ett av världens rikaste länder. Det är insatser av tusentals män och kvinnor som ligger bakom det svenska ekonomiska undret. De kan ha varit företagare, uppfinnare, arbetare, tjänstemän, forskare eller politiker.

Svenskt näringsliv har startat en sa...

Kategori: Nyheter

Prispåslag - påslag?

Har precis beställt in ett parti varor (livsmedel) från ett eu-land. Partiet kostar mig totalt inkl frakt ca 90 000. Inköpspris ca 12 kr st

Funderar på att försöka få in detta till en grossist som riktar sig mot "specialbutiker", ska alltså inte in på ica och coop etc. Utpris i butik är rekommenderat 35kr/st

Är det någon som kan ge mi...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hur mycket är rimligt att jag kommer att sälja för?

Jag har alltid drömt om att ha min egen loppis, och nu funderar jag lite på att starta en butik där jag köper in gamla möbler och annat, som jag sen fixar till, målar om till exempel, kanske lägger till någon personlig liten detalj, så de blir som nya, och mer unika!

Jag håller på att räkna på en budget, men har ingen aning om hur mycket jag...

Kategori: Affärsidéer

Starta AB helt själv?

Finns det några smarta vägar om man inte vill ta in andra människor i styrelsen? Måste det vara fysiska personer med i en styrelse?

Vilka positioner MÅSTE man ha i ett AB?

Är man dum om man starta eget i Sverige?

Hej,

Väljer man HB så försvinner 50% av inkomsterna till saktt, egenavgifter m.m.
Av 100k och två delägare får jag i handen 25k?

Har jag AB så är det 100k minus 28% skatt - 30% löneskatt om jag inte har fel? Blir kvar i handen 25k

Finns det något annat sätt?

Finns det några förändringar på G som gör att det blir mer v...

Kategori: Allmänt

Val i USA

Personligen tycker jag det är en härlig morgon!  :bravo Barack Obama har utropats till  :winner och kommer bli president.

Vad tror ni det kan betyda för världsekonomin och hur det slår här hemma och för oss företagare?

Kategori: Off Topic

Mediabolag

Hej

Kanske i helt fel forums tråd, men gör ett försök.

Vill ta upp ett par funderingar jag har kring mediabolag (Alla ska vist jobba med media i dagsläget..)

Min idé är att jag ska ge ut böcker, musik samt pitcha idéer till Tv program (Hur svårt kan det vara? jag menar med kändisar (hrm) som åker skridskor, dansbandskamper m.m)...

Kategori: Affärsidéer

Kostnadsfri konferens om outsourcing - tisd. 18 november 2008

Kostnadsfri halvdagskonferens för alla på Företagande.se om outsourcing av IT, utveckling och tjänster till Baltikum och Litauen där det finns stora kostnadsbesparingar att göra. Arrangörer är Lithuanian Development Agency och Litauens Ambassad i Sverige.

Tisdagen den 18 november 2008 på Clarion Hotel Stockholm.

Välkomme...

Kategori: Nyheter

Outsourcing av IT, utveckling och tjänster - lär Dig mera utan kostnad!

Outsourcing är ett område som växer snabbt bland svenska företag med behov av effektiviseringar och processförbättringar samt stora kostnadsbesparingar, vilka går att göra vid outsourcing av t.ex. kundtjänst, helpdesk, administrativa funktioner, program- och IT-utveckling samt ekonomifunktioner, etc.

Baltikum och speciellt Litauen erbjuder m...