Tvätta pengar? Eller vad är syftet...

450
Kortfattat:

Ett företag med minusresultat 2007 på x antal miljoner, omsättning på 30-40 miljoner. Företaget har ett antal varumärken till stort värde. Krediter på 10 miljoner drygt... Det företaget är under rekonstrukion idag.

Vad gäller:

Jo de vill gå in i styrelsen i företaget jag sköter bokföringen på. Och vad är det för problem med det undrar ni... Jo för som jag tidigare sagt så är det bolaget jag jobbar på på väg över kanten rejält, aktiekapitalet är förbrukat, styrelsen borde reagerat för länge sedan. Om företaget skulle göra en årsredovisning nu för året så skulle det bli back 2,5 miljoner.

Då företag 1 har värde i varumärken osv. Så har vi misstankar om att de tänker föra över det i ett annat bolag och skippa bolaget med skulderna kvar, som de låter gå i konkurs. Men varför gå in ett bolag som är på väg att gå i konkurs, kan det vara så att de bara tror att bolaget går rejält back och inte konkursmässiga.

2360
49
Man har ju undan för undan täppt till direkta skattetransaktioner som enbart har till syfte att tömma bolag. Jag var med och dömde en hel del sådana mål tidigare och medtoderna finjusteras hela tiden. Naturligtvis kan man köpa ett bolag som går dåligt innan man tar ut vinst, det är många som blivit riktigt stora på det sättet och företag kan leva vidare som annars skulle gått i kk.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.