Att sÀga upp nÄgon pÄ grund av stöld av varor

74
1
Hej 🙂

Om man kommer pÄ en anstÀlld (pÄ bar gÀrning) som skÀl varor frÄn ens företag, fÄr man dÄ lov att sÀga upp denna personen direkt? Eller mÄste man först varna personen eller liknande?

76
2
ojoj... Det hÀr Àr mer komplicerat Àn sÄ. Vill du ha "riktig" hjÀlp i detta sÄ sÀg till. Jag vill inte ge rÄd sÄ hÀr i forumet pÄ sÄ allvarliga Àrenden.
~ Gör det svÄra enklare ~
Med rÀtt stöd i HR blir personalarbetet bÄde lÀttare, effektivare och ger bÀttre resultat.
www.personaleffekt.se
74
1
[quote author=Personaleffekt link=topic=4545.msg21802#msg21802 date=1226342308][br]ojoj... Det hÀr Àr mer komplicerat Àn sÄ. Vill du ha "riktig" hjÀlp i detta sÄ sÀg till. Jag vill inte ge rÄd sÄ hÀr i forumet pÄ sÄ allvarliga Àrenden. [br][/quote]Tack för svar :) [br][br]Saken Àr den att det inte har hÀnt pÄ riktigt, utan jag hÄller pÄ att lÀra mig ArbetsrÀtt (ursÀkta jag kanske skulle sagt det frÄn början), dÀrför skulle jag trots allt uppskatta nÄgon form av svar om det Àr möjligt (Àven om det Àr lite komplicerat).
76
2
[quote author=hej2 link=topic=4545.msg21803#msg21803 date=1226344117][br][quote author=Personaleffekt link=topic=4545.msg21802#msg21802 date=1226342308][br]ojoj... Det hĂ€r Ă€r mer komplicerat Ă€n sĂ„. Vill du ha "riktig" hjĂ€lp i detta sĂ„ sĂ€g till. Jag vill inte ge rĂ„d sĂ„ hĂ€r i forumet pĂ„ sĂ„ allvarliga Ă€renden. [br][/quote]Tack för svar :) [br][br]Saken Ă€r den att det inte har hĂ€nt pĂ„ riktigt, utan jag hĂ„ller pĂ„ att lĂ€ra mig ArbetsrĂ€tt (ursĂ€kta jag kanske skulle sagt det frĂ„n början), dĂ€rför skulle jag trots allt uppskatta nĂ„gon form av svar om det Ă€r möjligt (Ă€ven om det Ă€r lite komplicerat).[br][/quote][br][br]Okej. ÄndĂ„ kvarstĂ„r det faktum att jag inte riktigt vill svara pĂ„ sĂ„dana hĂ€r typer av frĂ„gor i ett forum för det Ă€r alltid knutet till omstĂ€ndigheter och sĂ„ vidare. Det gör att ingen ska lita bara pĂ„ enkla svar i ett forum.  ;) Risken Ă€r att det blir fel och sĂ„ blir det skadestĂ„nd eller Ă€nnu vĂ€rre. TyvĂ€rr. DĂ€remot blir jag nyfiken pĂ„ vad du lĂ€ser för utbildning.  :mrgreen:[br]
Med rÀtt stöd i HR blir personalarbetet bÄde lÀttare, effektivare och ger bÀttre resultat.
www.personaleffekt.se
1165
16
RĂ€tt svar pĂ„ frĂ„gan borde vara Ă€r att dĂ„ ringer man nĂ„gon som Personaleffekt, eller om man Ă€r med i en arbetsgivarorganisation, sĂ„ brukar de ha goda kunskaper att hyra in för oss som inte Ă€r sĂ„ stora att vi har kunskapen i huset.[br][br]Jag har avskedat en person i mitt liv pĂ„ grund av grov misskötsamhet. Det Ă€r ovĂ€rderligt att ha nĂ„gon som kan paragraferna och gĂ„ngen för hur det gĂ„r till bredvid sig. (Facket krĂ€vde 18 + 18 mĂ„nadslöner i skadestĂ„nd, de fick inget alls)[br][br]Generellt sett Ă€r stöld skĂ€l för avskedande (inte uppsĂ€gning). Även relativt blygsamma belopp Ă€r tillrĂ€ckligt för att man skall avskeda. Men, det vill till att det inte finns nĂ„gon slags allmĂ€n kultur pĂ„ företaget att man "fĂ„r" ta hem varor. Dessutom fĂ„r man inte hur som helst bevaka och kontrollera de anstĂ€llda. I korthet och generellt. Juridik Ă€r inte kort och generell nĂ€r det blir allvar.
450
Grov stöld Àr tillrÀckligt för avsked.
76
2
[quote author=Freetime link=topic=4545.msg22162#msg22162 date=1227023388][br]Grov stöld Àr tillrÀckligt för avsked.[br][/quote][br][br]Som sagt, generellt uttryckt Àr det sÄ men det finns alltid om och men och kanske... Dessutom finns det tidsgrÀnser att ta hÀnsyn till och hur Àr det med anmÀlt som brott och utredning av brott tex?  ;)
www.personaleffekt.se

Du mÄste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.