Men det har också blivit många förbättringar i mina idéer under åren och jag börjar bli redo.
Därför kommer jag nu ha en del frågor till er, finns säkerligen svar på alla här på forumet men de är nog så pass lätta att ni kan hjälpa mig lagom snabbt med svaren :-*
Så mina frågor börjar lite lätt:
- Är detta ett bra bokföringsprogram? Unicell: http://www.unicell.se/?s=9&productID=1&gclid=CJSxwdLts5YCFQ6T1QodBSCkLg
Svaret: Verkar vara en liten firma som inte funnits så länge, inte någon på forumet som testat, men verkar enkelt & billigt.
- Firman kommer starta i här i lägenheten, en bostadsrätt som jag tänkte firman skall få "hyra" ett rum. Sedan när pengarna rullar in tänkte jag rusta upp hela det rummet, designa för firmans bästa. Det ökar både värdet i lägenheten och lusten att arbeta bättre, tips på hur man bokför, går tillväga lagligt? Det sista jag vill är att åka dit för bedrägeri/fusk.
Svar: Hyra rum ja, rusta upp för firmans pengar Nej. Flytta så fort som möjligt på grund av att disciplinen försämras i hemmet och det lätt blir till att slappa istället för & jobba.
- Nu när jag startar företaget tänkte jag bokföra in min privata dator/bord/stol osv till en början tills företaget är på plus. Ehm hur är det sen när firman har tillräckligt med pengar för att köpa in bord, stolar, datorer, server osv. Måste man "sälja" de gamla eller försvinner de bara om man vill? Alltså jag tar tillbaks datorn osv till de privata är det något som skall bokföras eller visas någonstans?
Svar: Låna material i början från egen ficka sedan när pengarna kommer in kan man börja köpa materiell till företaget.
- Jag kommer ha fasta kunder som betalar en fast kostnad varje månad, kan vara rörlig hos vissa kunder då de kanske väljer lite extra "hjälp" vissa månader och då höjs månadskostnaden. Jag vet att jag skickar fakturor men vart får jag tag i bra fakturor? Det skall se proffsigt ut och fungera bra. Skicka fakturor över nätet är väl att föredra i dagsläget? De ska också få välja autogiro har jag tänkt, hur gör man då? Kontaktar banken och säger att det företaget ska betala mig en fast summa varje månad? Om de tar det på autogiro och sedan en månad tar extra "hjälp" på till ex: 2000kr mer, skickar man bara en faktura på 2k då? Jag har ju valt att använda faktureringsmetoden och inte kontant metoden för att ha mer koll om man säger så.
Svar: Autogiro kan man strunta i men man kan ta i akt att e-mail faktura finns samt e-faktura. Men i vanligaste fall använder man sig av den traditionella fakturan per post.
- Plusgiro är det något man föredrar före bankkonto? Några tips ang. detta?
Svar: Plusgiro är oldbuisness
Det kommer komma fler frågor under trådens gång, hoppas verkligen tråden blir lång och nyttig för mig plus alla andra på forumet.
mvh Stefan Olin
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!