Hjälp - Inkasso & Kronofogde

14
Hej, jag har idag åtagit mig att hjälpa en vän att sköta dennes bokföring då han hamnat på sjukhus och varit där en längre tid. Det har inneburit att jag suttit på hans kontor hela dagen och öppnat mängder med oöppnad post från typ januari och fram till nu.

Nåväl. Bland posten finns mängder av inkassokrav och bet. föreläggande från fogden.

Min fråga är helt enkelt hur detta ska bokföras? Själva lev.fakturorna är ju redan bokade så hur gör man med inkasso och inkassoavgifter? Ska inkassokraven sättas in i lev.faktura pärmen?

Stor tack på förhand för tips och råd!
1165
15
Påminnelseavgifter och inkassoavgifter skall bokföras. Lämpligen på ett nytt verifikat.[br][br]Jag hoppas att du och din vän reder upp det där och han kryar på sig.[br][br]
14
Hej, och tack för ditt svar. [br][br]Dock förstår jag inte riktigt  :-\ Ska inkassokravet alltså bokföras som en lev.faktura? Eller ska inkassokravet bara bokföras som en verifikation där jag bokför inkassoavgiften och inget mer? Ska inkassokravet i så fall bokföras när det betalas eller bokföras den dag det har skickats ut?
1165
15
Jag skulla bokföra det som en leverantörsfaktura där det blir en leverantörsskuld till en ny leverantör, inkassobolaget, på det datum då kravet skickades ut. [br][br]Eftersom det dessutom säkert finns kronofogdekrav och dröjsmålsräntor så kommer du få en rätt häftig bokföring i omfattning, men det är inte mycket annat att göra.
13
1
På inkassokravsfakturan.[br]Kolla först vad som är grundsiffrorna.. Det vill säga det som redan finns på annan faktura från leverantören.. De ska inte reggas igen.[br][br]Däremot det som är "nytt" på inkasso-fakturan.. avgifter o ränta. Det sätter du upp som en ny lev.faktura . Vid betalning sen så får du boka bort båda[br][br][br]Tex.[br]Faktura från AB Bolaget för X-tjänster - 1200 + 300 moms = 1500 kr[br][br]Sen kommer en påminnelse o inkasso faktura från Inkasso AB.[br]Så står det någonstans att grundsiffrorna är 1500 kr[br][br]Sen har du div avgifter[br]Inkasso 160 kr[br]Ränta: 75[br]Påminnelseavgift: 50[br][br]Att betala 1785 kr[br][br][br]Du bokför[br]8490 - 160 kr[br]8400  - 75 kr[br]8490 - 50 kr[br]Mot 2440 - levskuld 285[br][br][br]/sussi

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.