Senaste inläggen

Semerersättning på sjukpenning

Hej!

Har en sjukskriven rätt till semesterersättning på sin sjukpenning från Färsäkringskassan? Och är det i så fall arbetsgivaren som ska betala ut det?

tacksam för svar.

Hälsningar Kristin 🙂

Kategori: HR - Personalfrågor

Skattmasens manifest

så heter boken som jag plöjt igenom Den är skriven av en fd högt uppsatt person inom skv med årtionden av erfarenhet därifrån. Han heter Mikael Wokander.
Man aldrig gotaga en partisk handläggares beslut för sina avdrag utan gå vidare om man anser att man har rätt och man har rätt att närvara på företagsskattesammanträde för att där framlägga sin...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Bokföring av kostnader för att åka på mässor

Hej, jag kan inte hitta att någon ställt denna frågan så det kanske är uppenbart  :-[ men gäller det något särskilt för bokföring av kostnader för att åka på mässor? Jag tänker närmast på hur man bokför hotellkostnad, biljett till mässan och tåget dit. All input emottages tacksamt.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Färgad sedel i dagskassa

Hej,

hur bokförs förlusten om man får en färgad sedel i dagskassan?
Sedeln skickas till Riksbanken för utredning, och eventuellt får vi beloppet senare.
Något tips?

Hälsningar
Kristin

Sponsring

Hej,
jag är ny på sajten, och har följande frågor:
Vårt företag sponsrar Hem och Skolas "Rökfri ungdom", och hur ska jag bokföra det?
Vi fick en konsultfaktura, datakostnader på ca 30.000. Deri hade de belastat resekonstnader bla milersättning ca 2000. Kan jag då boka allt till datakostnader eller ska jag speca resekostnaderna till 580...

Webbutik för att sälja utomlands?

Jag behöver lite råd. Jag har en hemsida där jag skriver om gamla kameror, fotografi etc. där jag har ganska bra trafik till och från, och kan säkert få upp rejält om jag anstränger mig. (www.retrocamera.net, som högst 4500 unika om dagen i slutet av förra året, just nu lägre dock för jag har varit lat).

I februari sålde jag min första bild...

Kategori: Företagande över gränserna

Lagerbolag, apportegendom, köpeskilling och aktiekapital

Hej,
Ju mer man läser desto snurrigare känns det...
Jag vill köpa en restaurangverksamhet och bilda ett AB.
Vad jag har förstått så kan de 100 000 som krävs i aktiekapital användas
för köpet. Stämmer det och hur går man tillväga?
Är ett lagerbolag det bästa sättet att snabbt komma igång?
Jag behöver söka utskänkningstillstånd som...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Pensionsförsäkring beslut HJÄLP!

Hej panelen.....

Vi är 4 delägare i ett företag som nu skall unna oss pensionsförsäkringar, och i denna diskussion har olika uppfattningar uppstått.

Till saken hör det att vi spänner mellan 35 och 55 år bland delägarna.
Alla delägare har samma %-andel och samma lön och ger ungefär samma insats i allt.

Ena halvan "den yngre"...

Kategori: Feedback

Bokföring start av företag

Hej !

jag fick min f-sedel den 26 feb

Och ska nu börja bokföra ... Nu till saken

Jag har ju handlat in varor innan starten hur bokför jag dem ?

Fått så många olika svar att jag vet varken ut eller in  :-\

Tex. jag köpte in butiksinredning den 10 okt 2008

Ska jag bokför alla mina kvitton från innan tex. de...

Leverantör av underkläder sökes!

Hej.

Jag är i uppstarten av mitt företag.
Jag letar nu leverantörer av underkläder. Jag är ute efter underkläder som känns sexiga och exklusiva, en lyxkänsla helt enkelt. Om du är leverantör eller känner någon leverantör tycker jag absolut att du ska kontakta mig. Givetvis är alla tips välkomna!

stina.nystram@gmail.com

Kategori: Söker/eftersöker

WinBas

Hej
Har testat Winbas lite men har nu fastnat i bokföring när man ska registrera ny verifikation
Efter ha valt lämliga konton med mm så trycker jag på spara och en ny rad kommer men dom är blanka.
Om jag går ur och ej har aut inställt på uppdatera verfikation så fungerar det andra gången jag provar på samma verfikation raden läggs till och...

Trodde jag hade 100% koll på detta...

HEj"
Trodde jag hade 100% koll på detta. men läste lite runt och blev verkligen osäker.
Nån som importerar varor utanför eu som kan svar på detta..

Har fått en spec från posten på epg paket följande fakta:

Posten avgifter 80kr
Moms 20kr
summa 100kr

Tullverkets avgifter:
Tull-ID:
Tull på industriprodukter 467kr...

Kategori: Företagande över gränserna

Gekås ullared Leverantörer? ngn som vet?

Som rubriker antyder. Vet ngn vart gekås ullared får tag på så billiga klädesplagg och dylikt?
Är det leverantörer/grossister eller direkt från fabrik dem köper ifrån?
Hur funkar deras inköp?
Tips mottages gärna.

Tack!

Kategori: Inköp

Söker mindre företag för köp, gärna e-handel eller site...

Endast seriösa erbjudande beaktas!

MVH

Kategori: Till salu

Lättsålda varor för knallemarknad?

Hej jag ska stå på en knallemarknad i maj och undrar ifall någon har tips/förslag på lättsålda varor som jag kan sälja. Jag har egna varor men vill ev. utöka mitt sortimentet.
Har du förslag att dela med dig av, skriv en rad här.
Mvh AnneliF

Kategori: Söker/eftersöker

Ta steget från anställd till att driva eget

Long time reader first time poster 🙂

Jag befinner mig i en liten udda situation och skulle uppskatta eran hjälp!

Jag jobbar med att sälja jobbannonser till en jobbportal, mitt jobb är helt enkelt att åka till olika företag och förklara varför de ska börja annonsera hos oss när de söker personal. Jag vill nu ta steget vidare och start...

Kategori: Allmänt

Hur bokför jag denna Paypalbetalning?

Jag måste börja med att tacka för ett väldigt informationsrikt forum, då jag hittat svar på många problem via andra inlägg!
Är nyföretagare (enskild firma) och därmed helt ny inom bokföring och har ett problem jag inte lyckats lösa.

-Jag sålde en begagnad vara privat och fick en insättning till mitt privatkonto hos Paypal
-Jag var tvun...

Statlig lönegaranti

Vad gäller vid en rekonstruktion för ägarna i bolaget, innefattas de av den statliga lönegarantin? Har hört som jag ej fått bekräftat att det har att göra med hur stor ägarandel man besitter. Är det någon som har info om detta vad som gäller?

Mvh
Jones

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Faktura till privatperson

Jag driver eget företag och av den anledningen är jag medlem i detta forum – även om jag varit dålig på att använda det. 🙂 Nu har jag en fråga som rör en privat sak gällande hushållstjänster, och att jag och min familj möjligen är utsatta för någon form av bedrägeri. Hoppas det är ok.

Får ett företag skicka en faktura till en privatperson u...

divide.it

divide.it

www.divide.it

Har presenterat själva idén mer utförligt under ett annat delforum, här tänkte jag bara ta in feedback på sidan. Är medvetet lite hemlig om vad det handlar om.

Vad skulle göra så att du lockades att registerar dig?
Vad saknas?
Framgår det vad sidan går ut på?

Kategori: Feedback