När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Vi antar att några företag (t ex industriföretag) ska skapa ett gemensamt organ för att tillvarata deras intresse genom att påverka beslutsfattare (politiker) och allmänhet.
Vilken typ av organ (verksamhet) bör det skapa tycker ni?
T ex de kanske kan skapa ett aktiebolag, men är det ens tillåtet eller okej om organet inte har vinstdrivande syften? Och i vilket fall; är aktiebolag det bästa alternativet? Eller bör det vara något annat som t ex ekonomisk förening eller stiftelse?
Läser du någon utbildning eller så, och låter forumet lösa dina uppgifter? :D[br][br]I sådana fall tycker jag att du kan gå in på sajten allabolag.se och där kika på hur andra organ valt att bedriva sin verksamhet. Man kan söka på alla som har ett eget organisationsnummer där utom privatpersoner/enskilda firmor.
[quote author=swetrot link=topic=5211.msg25123#msg25123 date=1238622102][br]Läser du någon utbildning eller så, och låter forumet lösa dina uppgifter? :D[br][br]I sådana fall tycker jag att du kan gå in på sajten allabolag.se och där kika på hur andra organ valt att bedriva sin verksamhet. Man kan söka på alla som har ett eget organisationsnummer där utom privatpersoner/enskilda firmor.[br][/quote]Hehe mjo jag läser en utbildning :) Fast jag frågar bara om sånna saker som jag verkligen inte lyckas förstå själv eller inte information om någonstans, hoppas att det är okej. [br][br]Har tittat runt där, fast endå svårt att avgöra vilken typ av bolag jag bör välja i det här fallet, jag vet knappt vad det finns för andra bolag som är likadant som detta jag beskriver. Jag antar att Svenskt Näringsliv är delvis så, men de är ju vinstdrivande vilken inte mitt är.. så jag vet inte om de kan/bör vara aktiebolag..
[quote author=swetrot link=topic=5211.msg25142#msg25142 date=1238664632][br]Fast Svenskt Näringsliv är ju i grunden en ideell förening, vilket kanske skulle kunna passa i det här fallet också.[br][/quote]Som jag har uppfattat det är Svenskt Näringsliv inte en ideell förening, utan ett aktiebolag med vinst och allt..
Okej.[br][br]Men är det så att man måste ha vinstsyfte för att få lov att registera ett aktiebolag? För i så fall passar ju aktiebolag absolut inte in (så vet jag det i alla fall..)
Aktiebolagslagen är strikt på den punkten, det måste finnas ett vinstintresse. Nu kan man definiera det väldigt luddigt, men för en ren lobbyorganisation är det inte lämpligt att ha ett AB i botten, just på grund av detta.[br][br]En annan form man kan tänka sig är "Intresseorganisation". Motormännen är t.ex. registrerad som en sådan, liksom LO.
[quote author=swetrot link=topic=5211.msg25153#msg25153 date=1238669360][br]Aktiebolagslagen är strikt på den punkten, det måste finnas ett vinstintresse. Nu kan man definiera det väldigt luddigt, men för en ren lobbyorganisation är det inte lämpligt att ha ett AB i botten, just på grund av detta.[br][br]En annan form man kan tänka sig är "Intresseorganisation". Motormännen är t.ex. registrerad som en sådan, liksom LO.[br][/quote]Humm, jag visste inte riktigt att man kunde registera "Intresseorganisation".. När jag läser om olika företagsformer finns det inget som heter intresseorganisation i alla fall..
[quote author=swetrot link=topic=5211.msg25153#msg25153 date=1238669360][br]Aktiebolagslagen är strikt på den punkten, det måste finnas ett vinstintresse. [br][/quote][br]Var någonstans står det egentligen i lagen? För jag tittade i aktiebolagslagen och hittade istället detta:[br][br][quote]Uppgift om verksamhetens syfte[br] [br] 3 § Om bolagets verksamhet helt eller delvis skall ha ett annat syfte än att ge vinst till fördelning mellan aktieägarna, skall detta anges i bolagsordningen. I så fall skall det också anges hur bolagets vinst och behållna tillgångar vid bolagets likvidation skall användas.[/quote][br]Min tolkning är att det allså inte är tvingande att ha vinststyfte om man bara anger det. Eller är jag helt ute och cyklar?[br] [br]