moms på rabatt?

109
1
Har kommit fram till ett litet problem som någon kanske kan svara på..

här är situationen.
En rabattkupong som ger 100 kr i rabatt på en beställning.

Säg att jag i min butik säljer böcker, mat och tvspel (en salig blandning) och använder alla oliak momssatser, 6 ,12 och 25%

kunden köper
ett tvspel för 125 kr inkl moms (25%)
en bok för 106 kr inkl moms (6%)
en flintastek för 112 kr inkl moms (12%)

totalt blir det alltså 343 kr inkl moms (moms är 43 kr)
kunden använder sin rabattkupong och får 100 kr i avdrag på ordervärdet, dvs betalar enbart 243 kr.

Hur gör man med momsen nu? lite olika alternativ jag tänkt
det är fortfarande 43 kr i moms och 0% på rabatten (känns fel)
nan fördelar detta lika mellan alla tre varor? dvs ungefär 33kr / vara? (känns fel)
man försöker lägga 100 kr på en eller flera av varorna, tex tv spelet - 100 kr, nytt total blir 25 kr att betala inkl moms, momsen blir då bara 5 kr för tv spelet. (känns besvärligt då flera varor på en faktura kan bli 0 belopp)
eller ska man räkna på totalbeloppet och slå ihop ett medel av momsen?

min förhoppning är att någon VET hur det ska vara för jag kommer inte fram till något självklart sätt att sätta detta på fakturan..
109
1
Jag ringde skatteverket, de hade inget svar direkt utan var tvugna att ta upp det i nån arbetsgrupp.. igår ringde de och förklarade hur det ska vara.[br][br]rabatten ska fördelas proportioneligt enligt varornas priser.[br][br]alltså[br]80 kr inkl moms 25%[br]80 kr inkl moms 12%[br]och 100 kr i rabatt innebär att[br][br]50% av varorna har 25% och då ska 50% av rabatten ha 25% moms.[br]50% av varorna har 12% och då ska 50% av rabatten ha 12% moms.[br][br]kvittot/fakturan för ovanstående ska alltså vara[br]64 kr (16 kr)[br]71,40 kr (8,60 kr)[br]rabatt 1 (25%) -40 kr (-10 kr)[br]rabatt 2 (12%) -44,60 kr (-5,40 kr)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.