Senaste inläggen

Dina frågor - avsnitt som svarar på de flesta starta-eget-frågor!

Hej! Som ni vet har Sverker Olofsson ett nytt program med Linda som handlar om frågor om pengar. Programmet heter "Dina frågor - om pengar". Finns på SVT-play. Men tänkte tipsa alla som funderar på att starta eget men inte orkar leta upp de praktiska svaren själv om detta avsnitt:

Kategori: Allmänt

Transport och fraktkostnad från kina ??

Hej !!
Jag har planer på att starta ett litet företag som går ut på att importera små partier verktyg från Kina. En sändning är kanske c:a 50 kg.

Har problem med att få fram information om fraktkostnad sjövägen.

Är det någon som har erfarenhet om sjötransporter från Kina till Sverige ?
Har redan tagit reda en hel del info.

Kategori: Företagande över gränserna

Import av kläder från usa

¡Hejsan alla glada företagare!

Jag funderar på att göra en e-butik och importera amerikanska klädmärken och sälja här i Sverige och nu undrar jag om man kan beställa in kläder hur som helst och sedan sälja det på e-butiken eller måste jag ta i kontakt med "klädmärket" ifråga?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

bärgnings firma

jag skulle vilja starta en bärgnings firma,men då bilarna är för dyra måste jag komma på enkla lösningar för att få in lite pengar...men alla mina ideer är snart slut...finns det någon som går i samma tankar så hör gärna av er

Kategori: Affärsidéer

payson fråga

Hej

Måste man bokföra alla transaktioner på sitt paysonkonto eller räcker det med en när man för över dem till firman, tex en gång i månaden?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Behöver hjälp med redovisningsrutiner

Bonde. Har köpt och startat gård och verksamhet i år, bokfört nödtorftigt för första skattedeklarationen. Har inga speciella problem med kontering och bokföring, men behöver hjälp att lägga upp rutiner hur lånekostnaden på gården som både är näringsfastighet och privatbostad. Samt hjälp men el- och teleräkningars fördelning privat-företag.
Gå t...

Importera verktyg??

Hej!

Jag har en idè om att starta ett litet företag som går ut på att importera verktyg från Kina. Har redan tagit reda på en hel del och jag har i princip redan gjort klart med en som säljer produkter till mig. Produkterna säljer jag sedan på typ Blocket samt en hemsida och via dagstidningen. Jag behöver ingen importlicens för detta det vet...

milersättning till och från arbetet

Hejsan !

Hoppas jag hittat rätt...

Jag har fram tills nu bott 100 meter från arbetet som är en enskild firma. Kommer nu att flytta till annan ort 5 mil bort. Eftersom arbetet är flyttbart så kan jag adressändra till nya bostaden om jag vill eller ha kvar den gamla adressen. Vilket alternativ blir förmånligast ?
Jag kan väl...

Tips till er som behöver ta ett starta-eget-lån!

VEtt företag som lånar ut pengar till oss som vill starta företag men inte har råd att leva på starta-eget-bidraget! Man kan låna upp till 100 000 kr, och de hjälper till med det mesta!

https://lan.bank2.se/lana/se/starta-eget-lan/

Deras beskrivning:
"Starta eget lån är ett lån som du som privatperson och företagare kan ta. Pengarn...

"Mellanlagra" moms mellan perioder?

Jag importerar en del från icke EU-länder och nu i månadsskiftet ska jag redovisa moms för det senaste kvartalet.

På en specifikation från posten (utfärdad i mars, alltså i momsperioden som nu ska redovisas) står det att införselmomsen på en av leveransena jag köpt in är avdragsgill först i april (dvs nästa momsperiod).

Det här gör at...

Har ni varit med om bedrägeri någon gång?

Hej! Som företagare måste man ofta vara på sin vakt för att inte bli lurad av skumma försäljare, oseriösa leverantörer/samarbeten, bluffakturor och så vidare (som privatperson också i för sig).

Men min fråga är, om någon här som har startat företag eller håller på att starta företag, någonsin har blivit lurade på något sätt? Eller nästan bli...

vill starta företag

De känns som om jag har en sån bra idé men efterom jag tar studenten nu är det bara att börja plugga igen eller att ta en strö jobb.
För att få ett lån till detta jag vill göra så måste jag ha ett jobb
och för att få ett jobb jag vill ha måste jag plugga
när jag pluggar känns det som jag dra ut på tiden till att starta företaget

ga...

Ta bort

Ta bort denna tråd

Kategori: E-handel

Konverteringsgrad

Hej,
har på sista tiden blivit intresserad av konverteringsgraden och hur denna kan påverkas.
Har dock begränsad kunskap och skulle vilja ha feedback och seriös företagshjälp med att utveckla detta för www.monsieur.se

Några tips på vart man kan vända sig?

mvh
Fredrik Martinsson

Kategori: E-handel

Avslappningstjänster

Jag funderar på hur jag ska locka till mig nya kunder...för tillfället har jag knappt några kunder alls och det är det som känns svårst att hitta de första kunderna.

Jag arbetar med b.l.a. avslappningsteknik där jag lär ut  hur man lär sig att slappna av i vardagen m.m

jag har egen hemsida, är medlem i olika hälsosajter samt förening...

letar kontakt i Kina

jag undrar om någon vet hur jag ska gå tillväga för att få tag i en kontakt (agent, mellanhand) i Kina?

Köpa in sig i familjeföretag

Jag och min man har blivit tillfrågade om att köpa in oss i min mors och hennes mans företag. Tanken är att vi köper in oss med ca 1/4. Detta ska ske då företaget expanderar. Vad ska vi tänka på? Hur förbereder vi oss för framtiden? I ett senare skede kommer vi antagligen att överta verksamheten helt, men familjefördelningen ser ut på det "moderna"...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Har andra rätt att använda mitt företagsnamn?

Jag undrar om jag registrerar ett företagsnamn och även äger .se domänen till företagsnamnet, har andra då rätt att använda samma dmännamn fast med .com och .nu?

Deklarationsfråga från nybörjare

Hej!

En idiotfråga  till forumet :-*
Jag har registrerat en enskild näringsverksamhet med förlängt första räkenskapsår: september 2009 - december 2010.

Igår fick jag hem en inkomstdeklaration för 2009 med texten
"Följande skäl gör att du förväntas lämna in en N-blankett:
- Du hade F-skatt 2009
- Du var momsregistrerad 2009...

Flera hemsidor/produkter = ETT företagsnamn?

Hej, jag tänkte idag registrera egen firma och företagsnamn. Men mitt problem är att jag vill kunna använda det inom alla mina företag..det jag säljer är produkter via för tillfället två hemsidor.

Så nu undrar jag, ska jag registrera varje företagsnamn/hemsidenamn var för sig eller skka jag registrera ett enda namn och använda det vid sidan...

Kategori: Feedback