Senaste inläggen

Begränsat företag

A-kassan har godkänt att jag får fortsätta driva min enskilda firma som ett begränsat företag nu när jag har blivit arbetslös. Jag får tjäna max 2040 kr per vecka.

Hur skall jag räkna? Tjäna - det känns lite luddigt uttryckt.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Frilansande försäljare, vilka vilkor bör jag ha?

Hej alla kreativa!
Har blivit erbjuden att sköta ett företags försäljning av en begränsad kvantitet produkter för att snabbt öka företagets kassa.
Kort och gott Produceras produkterna av företag A som säljer till företag B som saknar försäljare där jag kliver in.
Nu funderar jag på hur jag bör gå tillväga för att det skall flyta så smidig...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

My Travel [Working title]

Hej!

Jag är en kille som har affärsidén att:
Erbjuda bättre möjligheter till upplevelse/paketresor i världen med anpassande faktorer som budget, intressen, smak och vanor med bra service. Ger kunden sin egen speciellt utformade semester, perfekt för efter studenten eller för äventyraren!

Vår specialitet kommer att vara flera desti...

Kategori: Affärsidéer

Avdrag a-kassa

Hej! :o
Är ny i företagssvängen. Tänkte starta en mindre enskild näringsverksamhet inom en snar framtid. Tänkte bara höra om man får dra av a-kasseavgiften (skatteverket vill inte svara på min fråga), och i så fall hur ska jag bokföra det?  :o

Jobba extra

Jag har FA-skattsedel och driver företaget på heltid men har nu fått erbjudande om att jobba extra ibland som anställd.
Antar att jag måste meddela Skatteverket detta?! Kan man göra det i efterhand på något sätt? Finns det någon blankett man fyller i och skickar in?

Affärsidé, total beskrivning. Tyck till =)

Här är min, vad jag kallar "företagspresentation". Det här är vad jag vill göra med mitt företag. Tyck till om min idé och kom med dina synpunkter =)

Ohlzon event
Företagsbeskrivning.

Ohlzon event är ett företag inom musik och upplevelsebranschen. Våran idé är att leverera total upplevelse till våra besökare. Vi har ett mål att nå...

Bokföring av F-skatt i enskild firma

Jag har under året löpande satt in ganska stora summor på skattekontot.
Då har jag bokfört insättningarna enl följande:
K 1930 20 000 kr
D 2012 20 000 kr

När sedan F-skatten har dragits från skattekontot har jag inte gjort någon verifikation så nu måste jag göra en "klumpver" på hela årsbeloppet. Hur ska detta bokföras? Säg att jag...

Enkät om middagsmat (projektarbete)

Hej jag går på hotell och restaurangprogrammet på gymnasiet och jag har en enkät till mitt projektarbete och jag undrar om några personer skulle vilja svara på några frågor.
Det är anonymt och om man inte vill svara på en fråga är det bara att skriva ”vet inte” eller ”vill inte svara”

Är du man/kvinna?

Är du singel, sambo, särbo e...

2-3 min extra för en marknadsundersökning?

Hej!

Jag är en kille som just nu håller på att göra en
förundersökning för mitt projekt som jag förhoppningsvis
kan starta senare. Eftersom jag ska försöka få in cirka 500
"enkäter" så tänkte jag sträcka mig så långt jag kan.
Därför undrar jag om ni kan undansätta cirka 2-3 min
för att hjälpa mig komma igång. Allt ni behöve...

Kategori: Allmänt

Handla nedladningsbara programvaror på nätet

Hejsan igen!
Ber om ursäkt om ämnet tagits upp tidigare men mina sökningar gav inga resultat.

Jag kommer att behöva köpa in ett antal programvaror och oftast kan man välja att köpa en nedladdningsbar eller en fysisk version.
Jag föredrar ju att köpa nedladdningsbara program eftersom det dels går snabbare och dels slipper man eventuell...

Kategori: Inköp

Arbetsgång vid förenklat bokslut enskild firma, moms årsvis

Hej

Jag har sökt runt men jag tycker att folk skriver olika om hur man ska gå till väga.
Det är alltså en enskild firma med förenklat bokslut, momsen redovisas årsvis.

Låt oss börja vid 31/12 när bokslutet ska göras.
Jag inventerar då lagret och bokar överskottet till lagerkontot.
Ska jag sedan omföra momsen? Har jag förstått...

Frilanssäljare sökes asap!

Hej,

Söker frilanssäljare med start omgående för att sälja friskvårdslösningar. Nytt koncept med tänket "all inclusive". Kontakta mig för mer information.

Mvh:

Sami Kallio
0704-30 71 57

Kategori: Söker/eftersöker

Bästa "skicka paket" lösningen på marknaden?

Hej!

Ska starx sätta igång med min E-handel i dagarna. Har kollat lite på Posten och Schenker, deras priser etc!

Jag kommer främst att skicka en hel del småpaket på under 3 kilo till hela Sverige och undrar om ni har tips på vilka bolag som är smidigast, bättre priser, etc!

Jag vet dock inte hur många eller hur ofta i början!

Kategori: Allmänt

Investerare SOKES

Jag har hittat en barn/leksak produkt i USA som inte kommit till Sverige annu. Jag har registrerat domanen och bygger nu hemsidan. Jag behover dock hjalp med kapital/marknadsforing.
Detta ar inte min branch men jag ar villig att satsa pa detta medans chansen finns.

Anna

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

laglig doman

Ar det tillatet att starta en .se doman som redan existera som .com doman?
Jag kommer att kopa wholesale fran foretaget for att salja i Sverige. Namnet ar ju identiskt sa jag undrade om det fanns nagon intrangs lag har.

Tacksam for svar.

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Skydd vid Försäljning mot faktura!

Hej!

Ska strax börja sälja till företag via nätet. Tanken är att beställning görs på webben och ett mejl med köparens uppgifter skickas till mig. Där ska det ingå nödvändiga uppgifter som Organisations nummer, leverans adress etc.

- Var kan jag kolla om företaget har F-skatt, alternativt är registrerad som företag? Finns det något gra...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Säkerhetsrelaterade innovationer till främst motorcyklister

Hej!
Jag söker delägare som brinner för säkerhet, design och affärer.
Skriv kort om dig vad du kan och vill bidra med.
Hälsningar
Henry

Behöver ny hemsida

Har tidigare annonserat här efter någon som kan göra en ny hemsida till mig, men har inte fått några tillräckligt intressanta erbjudanden. Försöker därför en gång till:

Behöver göra om min sida www.l-c.se.
Krav: Sidan ska vara väldigt snygg o proffsig, och den får gärna "stic...

Kategori: Söker/eftersöker

Starta eget mikrolån

EU-kommissionen vill satsa 100 miljoner euro på mikrolån för att stimulera egenföretagandet bland arbetslösa.

När ekonomer talar om mikrolån, menar de oftast mycket små lån som ska hjälpa människor i fattiga länder att starta eget. Men mitt i den värsta ekonomiska krisen på årtionden har mikrolån blivit intressanta även i rikare lände...

Kategori: Nyheter

Ovanlig klädbutik - importera kläder?

Hej.
Jag har kommit på en idé till ett företag som jag tror kommer fungera.
Vill importera kläder till det, men jag har en hel del frågor som jag hoppas ni kan svara på.

Vad ska jag tänka på när jag importerar?
Är det lätt?
Vilka länder är det bäst/lättast att köpa ifrån?
Har ni tips på några sidor som har stor variation med...