Avdrag för del av bostad till näringsverksamhet

6
Hej!

Jag har en fotostudio i vår villa och undrar var man gör avdrag för det i deklarationen? Vad jag förstått kan jag dra av en skälig summa om delen av bosatden användas enbart till företaget och inte går att använda privat. Help!
394
1
Från Skatteverkets broschyr SKV295 skatteregler för enskild näringsverksamhet:[br][br]Särskilt anpassad lokal i bostaden[br]Om du använder en del av din bostad till näringsverksamheten[br]kan du i vissa fall få avdrag för det. En förutsättning[br]är att det är en särskilt anpassad del av[br]bostaden. Med hänsyn till läge, inredning eller användning[br]ska denna del inte alls, eller endast obetydligt,[br]kunna användas som bostad.[br]Du kan i så fall få avdrag för skälig del av hyra, värme,[br]vatten m.m. Räntor och tomträttsavgäld kan du inte[br]få avdrag för eftersom du får det i inkomstslaget[br]kapital.[br]Särskilda kostnader för verksamheten, t.ex.[br]speciell ventilation, får du också avdrag för. Däremot[br]kan du inte få avdrag för någon del av allmänna kostnader[br]för bostaden. Du får t.ex. inte något avdrag om[br]du målar om eller reparerar hela husfasaden.[br]Om bostaden ägs av din make ( vilka som räknas[br]som make i skattesammanhang, se sidan 47 ) har[br]du samma möjligheter till avdrag som maken skulle[br]haft om han bedrev verksamheten. Det vill säga du[br]kan då göra avdrag för skälig del av hyra, värme[br]vatten[br]m.m.[br]Arbetsrum i bostaden[br]Om du inte har någon särskilt inredd lokal kan du[br]under vissa förutsättningar göra ett schablonavdrag[br]för arbetsrum. Du kan då göra avdrag med 2  000 kr[br]om arbetsrummet finns i en fastighet som ägs av dig[br]eller din make. Har du arbetsrum i en bostadsrätt[br]eller i en hyresrätt är avdraget 4 000 kr. I schablonavdraget[br]ingår samtliga merkostnader för arbetsrum[br]i bostaden, t.ex. kostnader för värme, vatten, el m.m.[br]Förutsättningar :[br]• Du har arbetat minst 800 timmar i din bostad.[br]• Det får inte vara fråga om arbetsuppgifter som du[br]lika gärna kunde ha gjort i en särskild lokal som[br]du har för din verksamhet.
Ulf Bjarme
6
Tack för svaret Ulf Erik, jag har läst den! Hur gör man avdraget?
394
1
Du kan göra ett excelschema och lägga in dina kostnader för hela huset och försöka hitta lämpliga fördelningsgrunder: [br][br]Värme, el mm kan man kanske fördela efter kvm ytan.[br]Telefon, bredband utgående från hur mycket de används i företaget [br]Övriga kostnader på liknande sätt.[br][br]Räntekostnader får man ej dra av i rörelsen utan de ska redovisas privat när det inte rör sig om en näringsfastighet.
Ulf Bjarme
6
Tack igen för svar! Vart gör jag avdraget? Vart syns det i bokföringen/deklarationen? Ska man bara skippa att skriva i momsen eller hur funkar det rent praktiskt när man drar av?
394
1
Du kan i din bokföring själv upprätta en verifikation med de framräknade kostnaderna för lokal i privatbostaden, för användning av privatbil i rörelsen à 18.50 kr/mil, för fördyrade levnadsomkostnader vid tjänsteresor à 315 kr/dygn (alternativt verklig kostnad) mm.[br][br]Den del av momsen på sådana utgifter för huset som är momsbelagda och som avser arbetsrummet kan du givetvis också dra av (ej på milersättningen)[br][br]Är du osäker kan du göra ett "öppet yrkande" dvs skriva under övriga upplysningar på deklarationsblanketten hur du beräknat avdraget. Då riskerar du inget skattetillägg om avdraget inte skulle godkännas.
Ulf Bjarme
6
Tack så hemskt mycket Ulf Erik! Men hur funkar det nu när jag ska dra av för 2009? Är det för sent då jag redan räknat ut år 2009s resultat och har redan fyllt på med verifikationer från 2010 nu. Då blir det ju o-ordning i bokföringen eller hur gör man?[br][br]Jag för min bokföring på ett bokföringsbla för hand..
394
1
På NE blankettens baksida finns några fält där man kan komplettera bokslutet med uppgifter som ej kommit med.  R13 - R16
Ulf Bjarme
6
Jag har Handelsbolag och deklarerar på Inkomstdeklaration 4. Vart kan jag skriva det då?
394
1
Då heter fälten 603-609
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.