Från HB till AB

12
1
Hejsan,

Har sedan ett par månader tillbaka ett handelsbolag. Företaget har gått bra och nu känns det som att det är dags att bilda ett AB istället.
Nu har jag några funderingar över detta.
Allt kapital från vårt HB skall slutligen landa hos det andra bolaget utan alltför stor komplikation.
Jag antar att vi börjar om med bokföringen till den nya firman?
Kommer vi att göra några ekonomiska förluster? Skatter som måste betalas innan bytet sker?
Har läst in mig delvis men har inte fått det hela klart för mig.

Hade uppskattat ett svar och hoppas kunna hjälpa någon här i framtiden när jag får möjlighet : )

Ni får ha en trevlig helg!
1324
4
Du är ju inne på en ganska komplex företagsförändring så jag skulle nog rekommendera att du tar hjälp från proffs på något sätt. [br][br]Vet ju att just Björn Lundén AB har hängt på detta nu när man sänkt aktiekapitalet och och skall ta bort revisionsplikten. [br][br]Dom har ju både böcker och utbildningar. [br]http://www.blinfo.se/Go.do?path=/shop/courses/product&id=82&occasion=699 (förvisso Enskild Firma men det borde vara marginellt skillnad i ett Handelsbolag). [br][br]Hans[br]
12
1
Har absolut förståelse för att det kan tänkas vara en komplex företagsändring. Läste en bok, dock lite utdaterad men blir inte väldigt mycket klokare efter detta. Problemet är bara att kostnaderna ska hållas så låga som möjligt och revisorer tar ju ganska bra betalt oftast.[br]Jag får fortsätta läsa och i värsta fall anlita någon som äter upp 20-30 timmars lön:)[br][br]Tack för tipset förresten!
2066
22
Frågan går inte att svara på utan mer information.[br]Generellt kan du starta ett AB, köpa inkråmet från HB't. Kolla med revisorn som kommer ta hand om ert AB, borde inte ta alltför många timmar att reda ut vad som blir bäst om ni har ordning på ekonomin.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
12
1
Hejsan och tack för ditt svar.[br]Kommer prata med revisorn på måndag men hade varit bra att ha lite kött på benen om hur vi ska göra med bokföring och vilka skatter som måste betalas innan vi gör omvandlingen.[br]Du får gärna berätta vad mer du hade behövt veta så svarar jag mer än gärna.[br][br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.