Bokföra moms från land utanför EG

4
Hallå alla! Har hängt på detta forumet ett tag men inte blivit medlem förens nu. Det är så att jag har en enskild firma och jag köper en tjänst från USA som dras varje månad. Man har två alternativ.

Antingen lägger de på 25% på kostnaden eller kan man skriva in sitt momsnummer så lägger de inte på någon moms. Jag valde att jag skrev i mitt nummer och ska nu alltså bokföra det på ett korrekt sätt i Visma enskild firma.

Säg att jag får en betalning som är på 100kr (momsfri). Men vad ska jag skriva på beräknad moms? På något sätt måste det ju framgå att den var momsfri.  Dock går det inte att välja 0% på utgående moms på inköpet.

Sen hur skulle jag bokföra det om jag kör med det andra alternativet att de lägger på momsen. Skickade med en bild på hur jag tror att jag ska bokföra det men är inte helt säker.

Hoppas alla förstår vad jag menar. Här är det lite momsinfo från företaget jag betalar till: http://aws.amazon.com/tax-help/

Med vänliga hälsningar 52MI.
720
3
[quote author=52MI link=topic=6929.msg32404#msg32404 date=1271322727][br][br]Säg att jag får en betalning som är på 100kr (momsfri). Men vad ska jag skriva på beräknad moms? På något sätt måste det ju framgå att den var momsfri.  Dock går det inte att välja 0% på utgående moms på inköpet.[br][br][/quote][br][br]Gör en betalning menar du väl?[br][br]Det är inte en momsfri tjänst du köper, däremot har du genom att lämna ditt VAT-nummer talat om att du själv kommer att redovisa in momsen.[br]Gör du en betalning på 100 kr så är den beräknade utgående momsen 25 kr och den ingående lika stor så att det inte blir något att betala.[br]Hur du bokför det i Visma Enskild Firma däremot är en annan historia eftersom du väl inte där kan lägga upp konton som du vill. Finns alternativet så är det inköp av tjänst från land utanför EU man väljer och så 25% moms på det. 
4
Hej Redkon [br]Givetvis menar jag att jag gör en betalning och med momsfri menade jag att de inte la på någon moms på köpet. Dåligt skrivet av mig.[br][br]Jag förstår vad du menar med ut och ingående moms att de tar ut sig i detta fallet men det verkar ju lite krångligt med visma. Såg du bilden jag skicka? Där har jag valt i tjänst från land utanför eg. Man kan ju bara välja 6,12 och 25 % på utgående moms men på något sätt måste det ju framkomma att jag inte skickar med någon moms på utbetalningen.[br][br][br]Däremot i fall två där momsen är med är det väl enkelt då man bara skriver fakturabeloppet och sen 25% av det i beräknad moms?[br]Det är ju här jag känner att man inte kan skriva likadant i båda fallen. Antingen är det jag som inte fattar eller är det visma som är bristande. [br][br]Det känns som jag förklarar detta jättedåligt men vet inte hur jag ska formulera det annars.[br] // 52MI
4
Hej gott folk! [br]Efter en del förvirring från min sida har jag kommit fram till följande efter både pratat med skv och visma.[br]Att skriva in sitt momsnummer är rekommenderat eftersom man ändå inte verkar få tillbaka pengarna. (det är jag inte säker på).[br][br]Säg att betalar ett belopp på 100kr. Då ska jag fylla i[br]100kr i ruta 22 och momsen i ruta 30 samt ruta 48. Att man skriver momsen i både 30/48 är att de ska ta ut varandra och därmed "visa" att jag inte betala, eller få tillbaka något.[br][br]Låter det rimligt det jag säger? Jag själv tycker det är ganska klart nu och vore trevligt med någon form av bekräftelse. [br][br]// 52MI
4
Är det inte någon som kan tillägga om det är rätt eller fel?
1
Hej,[br]Jag har likande fråga... Inköp av tjänst från Kina. Jag har fått faktura men utan mitt momsnummer. Det betyder att de har betald moms eller? (jag ser inget moms på fakturan... bara summan betald) Hur kan jag bokföra det?[br]Hälsningar,[br]Bart

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.