förmedling av tjänster

6
Hej!
Jag är nyfiken i bokförningen så önskar jag liten råd)
Vad bli för utgående moms att ange på fakturan till kund när jag köper hotelrum via booking.com och säljer vidare till kunden? Bli det 12% för hella bellopet som hotel tjänst, eller bli det 25% som förmedling av tjänst?
Tack snälla för alla svar.

PS: svenska är inte mitt mordersmål, så om det fiin nånting otydlig kan jag explanera på engelka då.

Tack
2066
22
Det blir 25% om du inte själv bedriver hotellverksamhet.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
6
Hej, tack![br]Bli det 25% för hela beloppet eller för vinst bara? till ex. jag köpte hotell för 3000 och säljat för 4000, då lägga jag 1000 moms eller 250 + 321,43 (12% utgående moms på hotell inköp)?
2066
22
På hela fakturan vanligtvis.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
720
3
Det är inte helt sjävklart att det är 25% moms på hela beloppet, det beroror på i vilket sammanhang försäljningen sker. [br]Är du ett reseföretag, dvs förutom själva hotellet också säjer någon form att transporttjäst som färje-, buss-eller flygbiljett så är det vinstmarginalbeskattning som gäller och då skulle man kunna komma så långt ner i momssumma som 104 kr med förutsättningen att köpet kostar 3000 ink moms och kunden betalar 4000 ink moms. Om man istället tar priset 5000 som det blir med 4000+25% moms så blir momsen istället 130 kr enligt reglerna för VMB.
6
[quote]Det är inte helt sjävklart att det är 25% moms på hela beloppet, det beroror på i vilket sammanhang försäljningen sker.[br]Är du ett reseföretag, dvs förutom själva hotellet också säjer någon form att transporttjäst som färje-, buss-eller flygbiljett så är det vinstmarginalbeskattning som gäller och då skulle man kunna komma så långt ner i momssumma som 104 kr med förutsättningen att köpet kostar 3000 ink moms och kunden betalar 4000 ink moms. Om man istället tar priset 5000 som det blir med 4000+25% moms så blir momsen istället 130 kr enligt reglerna för VMB.[/quote][br][br]Hej[br][br]Jo, det är ett reseföretag och vi brukar att använda VMB, men hur gör man med hotell bara? Och om man köper hotell i Sverige via hotels.com betyder det att tjänst omsättat utom Sverige? Eftersom hotels.com registrerad i USA och lägga man då inte utgående moms på  detta.  Då köper man hotelltjänst inte från svenska, men från amerikanska företaget. Är jag rätt?[br]Det ser ut litte konstigt med hotelltjänst bara Grrrrr
6
hej igen![br]Jag funderade litte om den frågan och rent logisk fåt att med 25% moms för man en stor förlust:[br]Till ex. vi köpt rum för 4000 inkl. moms och säljat vidare för 4200 inkl. moms. Då har vi nästan 600 i förlust. [br][br]pris inkl. moms - 4200[br]moms 25%  -  840[br]pris exkl. moms - 3360 [br][br] kostnader  för hotel [br][br]pris inkl. moms 4000[br]moms 12%  428[br]pris exkl. moms 3571 [br][br]tillgångar : 3360+ 428 = 3788[br]-[br]utgifter: 3571+ 840  = 4411[br][br]förlust= 623 [br][br]Är den rätt eller inter?
2066
22
Har inte helt koll på reglerna kring hotell och reseföretag. Men, rent generellt räknar du aldrig med momsen i din verksamhet (däremot påverkar den slutkostnaden för privatpersoner).[br]Köpt ett rum för 3571 kr + moms.[br]Sålt ett rum för 3360 kr + moms.[br]Förlust 211 kr.[br][br]Alltså, du måste sälja rummet vidare för mer än du köpt in det för om du vill tjäna något på det, alla summor och priser exklusive moms.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
6
[quote]Har inte helt koll på reglerna kring hotell och reseföretag. Men, rent generellt räknar du aldrig med momsen i din verksamhet (däremot påverkar den slutkostnaden för privatpersoner).[br]Köpt ett rum för 3571 kr + moms.[br]Sålt ett rum för 3360 kr + moms.[br]Förlust 211 kr.[br][br]Alltså, du måste sälja rummet vidare för mer än du köpt in det för om du vill tjäna något på det, alla summor och priser exklusive moms.[/quote][br][br]Hej, föröustet bli 623, eftersom utgående moms på försäljningen bli 25%(840 sek)  , men ingående moms på köpet bara(428 sek) 12%. Därför tror jag att de utgående moms  skall vara 25% på vinsten, och 12% på hotell priset. Det är besväret jag kan inte förstår(
2066
22
Ja, fast momsen är inte dina pengar, de räknas inte i företagets resultat. Momsen tar du ut av kunder och betalar in till staten.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
6
[quote]Ja, fast momsen är inte dina pengar, de räknas inte i företagets resultat. Momsen tar du ut av kunder och betalar in till staten.[/quote][br][br]Tack. Jo,  det vet jag faktiskt.[br]Ska ordna möte hos skattevrket. Hoppas de kan hjälpa. [br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.