Senaste inläggen

Redovisning särskilt stöd vid start näringsverksamhet från AF

Jag är en nystartad företagare med enskild firma. Jag skulle hjärtligt uppskatta om någon kunnig skulle kunna vara snäll och svara på min fråga. Ett stort tack på förhand.

Eftersom jag har ett handikapp, har fått ett bidrag av arbetsförmedlingen (särskilt stöd vid start näringsverksamhet) på 30 000 kr. Nu undrar jag hur detta bidrag ska redo...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföring av körjournalen - kan alla milen slås samman varje månad?

Jag är en nystartad företagare med enskild firma. Jag skulle hjärtligt uppskatta om någon kunnig skulle kunna vara snäll och svara på min fråga. Ett stort tack på förhand.

Hur ska körjournalen ska körjournalen bokföras? Ska varje körtillfälle redovisas för sig (just för det datumet) eller går det bra att slå samman alla mil och redovisa dem...

Söker: Affärspartner till TM-bolag

Jag söker en affärspartner för uppstart av ett Telemarketing-bolag i Östergötland eller Stockholmsområdet. Jag har 5 års erfarenhet av TM och har också vid sidan av anställning drivit ett eget bolag tidigare. Kontakter finns, främst inom telekombranschen så att ordna ett projekt är inget problem. Jag skulle kunna starta igång detta själv imorgon me...

Kategori: Söker/eftersöker

Sprit avdragsgillt?

Hej!

Jag ska bokföra en intern representation på ca 10.000:- där det ingår sprit. Enligt vissa på skatteverket är sprit avdragsgill enligt vissa inte. Så hur ligger det till egentligen?
Tack,

MVH Marie

Ingå avtal som enskild firma

Jag har nyligen startat en enskild firma som ska sälja annonsplatser på en hemsida. Inför min första kund måste jag nu upprätta ett avtal mellan oss där delvis kort bakgrund, specifikationer kring annonsen (hur lång tid den ska visas, hur mycket de vill betala och vilken slags annons de vill ha) presenteras, men också alla villkor som ingår.

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Lagerbolag

Någon som kan tipsa om vem man ska köpa ett lagerbolag av? Det finns ju massor av företag med tjänsten, men hur vet man vilka som är seriösa. Avgiften skiljer sig rätt mycket 5000-10000.

Kategori: Allmänt

Avveckla nystartat företag

Hej,

Jag startade en enskild firma för 1 år sedan med ett förlängt räkenskapsår. Jag har sen dess försökt att skapa ett par hemsidor med tanken att tjäna pengar på dom naturligtvis. Har nu tänkt om och bestämt mig för att avveckla företaget. Hur gör jag? Kan jag dra av alla mina bokförda kostnader (det jag ligger back) mot min inkomst av tjä...

Statistik slår ut kassaregister!

Är det så att statistik i kassaprogram kan vara en avgörande faktor för om användarna skall välja en traditionell kassaapparat eller ett datoriserat system?

Vi påstår det, eller rättare sagt vår partner. Läs mer på
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/joboffice/pressrelease/view/statistik-slaar-ut-kassaapparater-481920

Nyhetsbrev

Nån som har några fräscha idéer om hur man kan utforma ett nyhets(e-)brev.
Helst vill jag såklart att mina kunder skickar mailet vidare till sina vänner o.s.v.
Är det någon som har någon kreativ idé om hur man kan få folk att verkligen göra detta?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Nybörjar frågor och åsikt om företaget.

Hej. Jag är helt ny inom allt om företagande. Så jag har ett par frågor!

Jag vill starta ett enskild firma som handlar om detta:
*att jag gör design och text för papper med reklam på (broshyrer och liknande)
*fotograf
*webbdesigner
*filmare, och klippa filmen till en slutgiltig film
*musiker, spela låtar och lägga in dom i fil...

Kategori: Affärsidéer

Lån a la LoanLand?

Hm... Precis när jag hittade den perfekta lösningen för mitt pyttelån, så ska LoanLand avvecklas. Suck, stånk och stön. Tillbaka till ritbordet.

Känner ni till något företag eller liknande som använder samma idé som LoanLand?

(https://www.loanland.se/)

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Skickade fel vara

Jag gjorde nog mitt största misstag som företagare nyligen, råkade förväxla två order så de fick varandras varor, den ena har jag lite dåligt samvete för då han redan har fått vänta ett tag.

Men det fick mej att fundera på en sak. Har kunden rätt att behålla den varan utan att betala för den? Självklart står jag för returfrakten, men jag ska...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bokföring för ett mellanhand-företag

I min enskilda firma säljer jag varor till svenska kunder. Jag samarbetar med en leverantör utanför Europa.

Hittills har jag beställt från leverantören, betalat moms till Tullverket vid införandet och lagrat för att sedan sälja på den svenska marknaden med moms.

Hur gör jag / ska jag tänka kring bokföringen och momsen om jag istället...

Kostnader för anställda

Vad får man för kostnader om man har anställda? Rör det sig om mycket pengar i arbetsgivaravgifter?

Kategori: HR - Personalfrågor

Tankar om investeringar, avskrivningar, eget kapital och amorteringar

Hej, Jag vill ha era tankar om det optimala läget(om det finns) i frågan om investeringar.

Om ett företag har 70 000 i avskrivningar 30 000 i amorteringar och vill samtidigt bygga upp sitt egna kapital. Hur tänker/analyserar man detta i en balansräkning?
Hur stor bör vinsten vara för att försöka behålla tillgångarnas värde samt öka eget k...

vävd textiletikett/textilband med mitt märke? Egen logga!

Jag ska fästa den på mina designprylar (som jag syr bla)

Kan ni rek. någon bra och prisvärd hemsida?

Tack

Vilken bolagsstruktur bör jag använda mig av?

Hej!

Jag har som avsikt att starta någon form av moder-/holding-/investmentbolag med främsta avsikt att få en så effektiv hantering av  mina verksamheter.

Idag ser det ut så här:

Säljer konsulttjänster som enmansföretagare via enskild firma. Detta är min heltidssyssla. Omsätter ca 700.000 och har mycket små fasta kostnader.
...

Kanske en dum fråga men MÅSTE man betala ut semesterersättning?

Vi är ett litet AB med 3 anställda. Måste man betala ut semesterersättning? Alltså göra ett avdrag för semesterersättning vid varje lönekörning? I mitt bokföringsprogram kan man välja att inte räkna med semesterersättning men är det lagligt eller måste man göra en avsättning för semester varje månad?

Affärer mellan 2 egna bolag - Lagligt?

Hej

Jag har en simpel men ack så viktig fråga.

Skulle denna lösning vara laglig:

Jag har ett svenskt AB som köper in varor från Kina. Min plan är att starta ett Hong Kong bolag som fakturerar mitt svenska AB för tjänster i kina såsom att hitta produkter, hjälpa till med översättning osv osv.

Är detta lagligt? Att som äga...

Hur hantera ränta för lån?

Hej!

Vi driver aktiebolag och har tidigare lånat pengar kortfristisgt av närstående, då utan ränta. Då har det inte varit så svårt att hantera/bokfört.

Men hur gör vi om vi kommer överens om ränta? Behöver vi "anställa" långivaren och betala ut räntan som lön? Hur ska långivaren hantera räntan?

Vore väldigt tacksam för svar!