Senaste inläggen

uppdragsgivare och verksamhet vid sidan om

Hej!

Efter att ha sökt ganska mycket, tänker ni är de enda som kan hjälpa mig!

Jag har läst att en arbetsgivare får förbjuda en liknande  verksamhet
vid sidan och att det kan slås fast i avtal mellan du anställd och arbetsgivare. Min fråga är om en uppdragsgivare  har samma rätt?
Jag förklarar lite min situation för ett...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Fel moms i Visma EF

Hej
Använder Visa EF och allt fungerar bra förutom en sak.
I översikten för moms så har det stått en summa på momsdeklarationen för Okt-Dec nu i ca 1 månad.
Har ju inte registrerat några händelser under denna framtida perioden så hur kan det komma sig att visma tycker detta?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Vilket Fack tillhör jag som företagare?

Jag kollade upp och såg att det finns ett fack som heter Småkassa som är för företagare..men avgiften var under 200 kr/månad såp jag tror inte a-kassa avgiften var med där?

Undrar nu vilket fack man tillhör, jag säljer kläder och accessoarer. Någon som säljer liknande och vet vart man vänder sig till?

Kategori: Allmänt

Bokföra inbyte

Driver enskild firma i vilken jag är Åf för ett större släpvagnsfabrikat. Är nu på väg att göra min första affär där kunden delbetalar med sin gamla vagn, dvs ett inbyte.

Drar av X kr mot kundens pris inkl moms. Bokför en inbetalning på kundens pris minus X (inbytet). Bokför jag inbytet på något sätt?

Är det tillåtet att göra avdrag för hemtelefonen när min fru står på fakturan

Är det tillåtet att göra avdrag för en del av räkningen för hemtelefonen (som jag även använder i firman)trots att min fru står på fakturan och kvittot?
Tack på förhand

Räknas inköp av förbrukningsvaror köpta med privata medel som kontant betalning?

Räknas inköp av förbrukningsinventarier köpta med privata medel som en kontant betalning ? Jag har bokfört genom att använda enen insättning som motkonto. Anledningen att jag undrar är att man i så måste redovisa köpet senast dagen efter.
Tack för hjälpen

Skriva ut sig ur Sverige och sedan flytta tillbaks. Vad händer med pengarna?

Hej

Låt säga att jag startar ett bolag i Hong Kong under tiden jag är skatteskyldig i sverige. Jag tar inte ut någon vinst/lön utan pengarna på Hong Kong bolaget läggs bara på hög. Sedan bestämmer jag mig för att skriva ut mig ur sverige i några år, under den här tiden plockar jag ut alla pengar från Hong Kong bolaget i lön som sätts in på p...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

what am i allowed to sell ? when im only registered as hosting company.

Hey

Hope its ok on english, my swedish isnt to good yet.
I have a Hosting company together with a friend and we are registered as a hosting company. But now we also want to sell some computers we put together, mostly to friends and family.

My question is, are we allowed to do so, even though we are registered as a hosting company...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

E-handel - tar emot prisförslag

Hej!

Jag är intresserad av att skapa en e-butik. Med andra ord behöver jag hjälp med en hemsida osv.

Tar emot prisförslag.

Kategori: Söker/eftersöker

Dra av Exp.avg.??

Hej!
Jag undrar om man får dra av exp.avg. på lev.faktura?

Vet ju att man får dra bort fakt.avg. (om inget annat är avtalat) men gäller det exp.avg. också?

Egetkapital till nytt bolag

Hej!

Behöver tips på hur man ska få ihop egetkapital till ett nytt bolag. Vi är några st (<5) som har tänkt att starta ett nytt bolag i Sverige. Vi jobbar idag på ett annat företag så jag skriver därför så "luddigt" jag kan.
Vi är inarbetade i vår branch och lär inte ha några större problem med att få igång försäljningen för det nya fabri...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Hitta leverantörer

Jag driver ett företag och skulle vilja sälja smink och märkeskläder, ex g-star.
undrar om nån vet hur man ska gå till väga, hur vet man ex att en leverantör man hittar inte säljer kopior.
tacksam för all hjälp.

Kategori: Off Topic

hardstyle/hardcore club

Jag har funderat länge på att de finns inte en enda hardstyle klubb eller liknande runt om där jag bor eller i några städer inom 3 timmar härifrån.. Ändå är de så många jag vet som älskar hardstyle.
Tanken är att man ska ha en ganska stor lokal en bit ifrån stan pga att musiken eller något ska störa så lagom långt därifrån och jag vet att folk s...

Kategori: Affärsidéer

SGI för företagare

Jag läste på Försäkringskassans hemsida att man som ny företagare har rätt till en sjukpenninggrundande inkomst under uppbyggnadsskede, 24 mån. Jag startade mitt företag i februari i år, kan jag få det då? Eller finns det som vanligt några hållhakar som att man måste ha jobbat 6 månader, att jag skulle ha ansökt direkt när jag startade företaget os...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Hur är det egentligen med soc.avgifter?

Jag har en fråga som kanske låter dum, men jag har inte lyckats få klarhet i den. Betalar jag sociala avgifter, egenavgifter och allt det när jag betalar in till skatteverket i mitten av varje månad? Ingår det i summan som skatteverket har räknat ut, eller ska jag betala in det på något annat sätt?

anställa andra musiker

Om jag har en spelning (jag har mitt företag som musiker) tilsammans med två andra som inte har F-skattesedel och vil ta betalt för hela gruppen med min F-skatt, hur går det till? Summan är väldigt liten, 500 kr per person, kommer jag undan arbetsgivaravgiften då? Är det andra avgifter jag ska betala? Hur redovisar jag det hela?

Reflex&quot;snöre&quot;...?

Nu har det hänt igen... ännu en knäpp liten idé som vägrar släppa.
Lika bra att testa den.

Men, vet ni vart man kan få tag i reflex"snöre"?
Tänk er en tjocklek ungefär som skosnören. På rulle.
Gärna mjukt och behagligt, kanske det finns nåt slags snöre med reflexstrådar invävda?

Sökandet fortsätter...

Kategori: Allmänt

Hur bokföra felbokning ifrån bank?

Hej!
Har i veckan fått en felaktig insättning ifrån Swedbank på mitt bankgirokonto på 100 000kr som skulle in på ett Plusgirokonto med samma nummer som mitt bg.
Jag har fört tillbaka pengarna, men hur ska jag bokföra detta, måste jag bokföra det?

har fått papper ifrån banken för att styrka det hela vid en ev revision...

tacksam...

Skatta för vinst/kickback från USA?

Jag har alltså köpt en tjänst ifrån USA och sedan fått tillbaka vinst (kickback) från dessa tjänster från USA, hur ska denna vinst skattas/bokföras i Sverige?

Hur ska kostnaderna innan uppstart redovisas

Jag är en nystartad företagare med enskild firma. Jag skulle hjärtligt uppskatta om någon kunnig skulle kunna vara snäll och svara på min fråga. Ett stort tack på förhand

Hur redovisar jag de kostnader (främst kontorsmaterial) som jag haft innan företaget registrerades? Tas detta upp i ingångsbalansräkningen? Det är bara ett fåtal kvitton, s...