skatten

2
Hej hej
Jag har precis startat ett litet eget företag. Jag undrar hur man gör med skatten. När betalar man den och hur vet man hur mycket man ska betala?
Jag trodde att jag skulle få hem nått om det när jag fick min FA sedel men har inte fått nått ang skatten mer en "inbetalningslappar".  När jag registrera företaget så skrev jag in att jag skulle tjäna 30000kr per år.
Hoppas någon kan hjälpa mig.
1073
139
Du kommer att från Skatteverket få besked om när du ska betala och hur mycket du ska betala varje gång. [br][br]Beloppet du ska betala kommer att grunda sig på de uppgifter du lämnade vid registreringen.[br][br]Tänk dock på att skatten är preliminär, så om verkligheten blir annorlunda än de uppgifter du lämnade vid registreringen, så kommer du att få betala mer eller få tillbaka skatt så småningom (efter att du lämnat inkomstdeklaration). Det är därför att rekommendera att hålla reda på hur man ligger till skattemässigt.
1324
4
Om du just startat bolaget kommer ju frågan upp. Hur valde du första bokföringsåret. Kanske gjorde du ett förlängt bokföringsår start-20111231[br][br]Då är det så att skatteverket inte klarar att hantera skatten på mer än 12 månader. Och då blir det att betala dom 12 sista perioderna. dvs 12 feb till 12 jan. [br]Och då får du nog vänta på f-skattebeslutet tills mitten januari 2011 och då betala första gången den 12 februari. [br][br]Och som Stig skriver. Det är alltid viktigt att kolla att man ligger på planerad inkomst och om det diffar för mycket får man skicka in en ny prep deklaration. Annars kan det bli mycket efterskatt alt återbäring. [br][br]Hans
2360
49
När kostnaderna är avdragna kanske det inte finns någon vist alls. Det är dumt att betala in innan man verkligen måste och det är lång tid tills dess. Däremot är det viktigt att ha koll på inkomster kontra utgifter.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2
hej  :)[br]Tack så mycket för era svar :) Jag fick min F-skattesedel i slutet på juli. Har ringt skatteverket flera gånger och de har inte kunnat ge mig några bra svar :( [br]Men idag fick jag tag på en jätte gullig kvinna som ska hjälpa mig med allt på torsdag :) Det är inte det lättaste att starta företag och inte känna någon som kan det här. Så jag lär väll bombadera detta forum med massa dumma frågor ;)[br]Tack alla och ha en trevlig helg :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.