Bilresor

70
1
Hur verifierar man bilresor? Jag tankar ju inte varje gång jag ska använda bilen och exakt så mycket som jag tänker köra, så ett tankkvitto är väl inte speciellt talande.
632
3
Är det en privat bil? [br]I så fall ska du skriva ned vilka resor du gjort i arbetet. Från, Till och hur långt du åkt. Gärna i vilket ärende också. Dessa får du sedan 18,50 kr/mil skattefritt för av företaget. Observera att bilen i detta fall givetvis tankas med privata pengar.[br][br]Är det företagets bil?[br]Då tankar du alltid med företagets pengar. Du för en noggrann körjournal över alla resor. Det som är privat blir det förmån på.
70
1
Ja det är en privat bil, men jag har enskild firma så i praktiken är det ingen skillnad på företagets pengar och mina privata pengar. Det jag undrar över är hur man gör en verifikation i bokföringen, eftersom det varken finns kvitto som är relevant eller faktura så kan jag ju inte verifiera det med något papper som kommer "utifrån". Räcker det att jag skriver en egen lapp där det står vart, varför och hur många mil?
1073
139
Du skriver ut ett papper innehållande underlag för dina resor, förslagsvis för varje resa: datum, resmål, ärende, antal km och belopp (km * 18,50).[br][br]Sedan bokför du det som:[br]Debet 58xx Resekostnader[br]Kredit 2018 Egen insättning[br][br]Effekten av bokföringen blir att resultatet i verksamheten blir lägre och det medför lägre skatt.[br]
1324
4
Det naturliga är väl att man skriver en körjournal som man sedan bokför in enligt ovan  månadsvis . [br][br]Körjournalen skall innehålla minst sträcka  i km, Avresa från-till, Ärende och om kundbesök även kund och kontaktperson. [br][br]Hans
70
1
Mina bilresor gäller som musiker oftast repetitioner. Ska jag skriva namn på personer som varit med och spelat?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.