Telefon i företaget eller privat

70
1
Kan jag bokföra och göra avdrag på en del av min telefonräkning eller är det som jag hört att telefonabonnemanget måste tillhöra företaget? Hur gör man isåfall för att abonnemanget ska tillhöra företaget? Jag är ensam i mitt företag, så det hela känna ganska abstrakt. Isåfall, kan jag vända på det och räkna ut hur många samtal som är privata istället och bokföra telefonräkningen minus de samtalen? Jag ringer inte speciellt mycket överhuvudtaget och det är ju själva abonnemanget som kostar, inte samtalen så om jag skaffar två abonnemang förlorar jag på det.
632
3
I en enskild firma brukar det inte vara några problem om abonnemanget står på dig privat. Men det gäller att noga visa på vilka samtal som hör till företaget. Och dessa får du dra av i företaget.
2066
22
Har du ett mobilabonnemang på företaget med fast taxa är hela kostnaden avdragsgill även om du använder mobilen privat. Läs mer hos [url=http://www.skatteverket.se/omskatteverket/press/pressmeddelanden/riks/2009/2009/frittframforprivatsamtalpatjanstemobilmedfastavgift.5.5947400c11f47f7f9dd80002554.html]Skatteverket[/url].
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
49
Idag kanske det räcker med en mobiltelefon men det beror på hur du använder den. Själv är vi beroende av en fast samt mobiler och dessa är sammankopplade på ett smart och billigt sätt idag. Äntligen!
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
70
1
Ja det är ju inte helt fast taxa, det är ett grundbelopp som jag alltid måste betala och på specifikationen står det då 0 kr per samtal och sms, tills jag har kommit över det beloppet och då betalar jag per samtal. Det hela är mycket märkligt när jag tänker på det..men jag har ett tags bindningstid så d är inte så mycket att göra åt..[br][br]Hur gör man rent konkret för att telefonen ska tillhöra företaget och inte mej? Företaget är ju på sätt och vis jag för det heter mitt namn och har mitt personnummer som organisationsnummer.[br][br]En annan sak, jag kan bara få fram detaljspecifikationer från 14 april och jag startade företaget 16 februari. Kan jag göra avdrag bara på det som jag kan få fram specifikationer på?[br]
2360
49
Om du nu verkligen inte kan få någon lista kan du göra så att du tar tillgänlig och ser hur många % det är av det hela och sedan gör du likadant med de samtal du inte kan se. Det är en förhoppning att SKV fått företagsvänliga skattehandläggare idag som begriper sig på företag vilket varit sällsynt de sista 10 åren.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.