När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Det är så att förra året började jag jobba lite som affiliate marketer vid sidan om mitt vanliga jobb. Mina förhoppningar var då att tjäna några extra tusenlappar i månaden.
För er som inte vet vad en affiliate gör så säljer jag i princip andras produkter på internet och får en kommission, ofta 50-75% av försäljningspriset.
I alla fall, det har gått lite bättre än jag väntade mig. Insåg snabbt att jag kunde tjäna mer pengar som affiliate än på mitt vanliga jobb så jag sa upp mig rätt kvickt och satsade helt på affiliateverksamheten.
Det va först i Januari detta året det började gå riktigt bra och nu i efterhand så inser jag att jag borde startat företag direkt, vilket jag inte gjorde.
Istället så sitter jag nu här med en vinst på drygt 700 000 som ligger på mitt vanliga bankkonto och har alltså fortfarande inte startat ett företag..
Så vad jag undrar är alltså vilka problem som kan uppstå när man startar ett företag så här i "efterhand" ?
Lite kort så bör du upprätta en bokföring för den tid då du hållit på. [br][br]Det fina med enskilda firmor är att de inte behöver registreras, men de skall ju då ändå deklareras. För 2009 kan du lämna in en rättad deklaration och betala in den skatt som skulle ha blivit då. Så länge inte Skatteverket har hört av sig beläggs du inte med några straffavgifter.[br][br]För i år skall det ju inte deklareras förrän nästa år, men det är bra om du registrerar en firma och gör en preliminär deklaration. Handlar det om sådana pengar du talar om årligen, och du inte har några utgifter att tala om så kan ett aktiebolag vara en bra idé.[br][br]Jag skulle rekommendera dig att kontakta någon bokföringsbyrå i din hemstad, hör runt bland kompisar som är företagare om de har någon att rekommendera. Du är ju redan igång med företagandet och har klarat av det med bravur, så lite hjälp med pappren kan vara bra.[br][br]Du sitter inte särskilt illa till hittills (om inte Skatteverket redan hört av sig), men gör du inget så lär de snart börja undra vad du håller på med, och då kan det bli tal om rätt tunga åtalspunkter. Alltså sätter du fart redan idag med att få ordning på detta.
Tack så mycket för ditt svar![br][br]Jag va orolig över att det skulle innebära mycket problem men om det bara är till att starta enskild firma och upprätta bokföring för detta året är det ju lugnt.[br][br]Ska inte behöva bry mig om 2009 alls då jag inte tjänade mer än ett par tusen då.[br][br]Bokföringen i sig bör vara rätt lätt att ordna då mina transaktioner är av enkel natur. 90% av utgifterna är till samma ställe med mitt kreditkort, alltså inga fakturor eller någonting. Och alla intäkter är från 3 ställen. [br][br]Har inga kontakter med eget företag men det är kanske någon här som kan rekommendera en bokföringsbyrå i Skåne, Lund/Malmö området ?