Senaste inläggen

Fråga om lån och bokföring

Förra året när jag startade mitt företag (enskild firma) tog jag ett lån innan jag startade upp företaget. Det står i mitt namn (inte företagets). Jag bokförde det i företaget som en egen insättning och när jag deklarerade så skrev jag vilka räntor jag hade betalt och vilka företaget hade betalt.

Vid årsskiftet bytte jag bokföringsprogram f...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Kund betalt innan varor faktura ställts ut?

Jag har en kund som beställt varor av mig. I samband med denna beställning har han betalat in pengarna på mitt bankgiro. Fakturan är utställd vid leverans av produkt 3 veckor senare. Någon som vet hur jag ska bokföra detta? Jag kan i bokföringsprogrammet inte bokföra kundbetalningen innan utställd faktura!Dessutom har han inte betalat moms på faktu...

Stjärnsäljare finnes! (Projekt)

Då min tidigare arbetsplats nyligen bestämt sig för att stänga ned sitt svenska kontor är jag nu på jakt efter nya spännande utmaningar!

Har tidigare arbetat främst med B2B-försäljning, men har också erfarenhet av försäljning mot slutkund. Är mycket duktig på att hitta problem och matcha dessa med lösningar [läs: din produkt/tjänst]. I varje...

Kategori: Söker/eftersöker

Komplett bröllops butik

Är du intresserad av att starta eget eller driver du redan idag en
bröllops butik ? Då har du nu chansen att ha din butik på nätet.

Butiken är helt färdig för att lägga in produkter, om du inte har några
produkter att sälja så kan du använda dig utav "dropshipping".

Dropshipping är där sajtägaren inte håller ett eget lager med v...

Kategori: Till salu

Bokföringsteknisk fråga.

Hej!

Jag ska sköta bokföringen för en enskild firma som startades i slutet på 2008. Firman har inte haft några intäkter under 2008 eller 2009 utan enbart kostnader.
Hon som har firman har inte haft någon som skött bokföringen förrän nu och inte heller upprätttat något bokslut för 2009 och inte heller tagit upp något i inkomstdeklarationen...

Papper till faktura?

Hejsan jag undrar vilket typ av papper man ska använda sig av när man skickar hem fakturera till folk. Det finns massa olika alternativ men ett "vanligt A4" papper kanske inte är det proffsiga känslan som kan ges när man exempel får hem faktura från andra företag. Vad använder ni eller vilken pappers format använder ni?

Kategori: Allmänt

Känner ni till detta nyhetsbrev?

http://anp.se/newsletter/922350/42445F4577484151437649475943

Det verkar vara ett väl spritt nyhetsbrev för min besöksräknare tog ett hyfsat skutt.

Artikeln "Extra skiva sparar energi i hemmet" är baserad på en pressrelease jag gjo...

Tiger of Sweden Kalsonger

Tiger of Sweden original boxershorts 2-pack

Skick: Nya/oanvända
Välj mellan storlek S-M-L-XL i Vit eller Svart
1x 2-pack = 250,- kroner
2x 2-pack = 400,- Kroner
3x 2-pack = 500,- kroner

Om du/ni har frågor eller vil se bilder vgo kontakta mig på mads.fenger@gmail.com

Kategori: Till salu

Problem med fd anställd

En anställd som jag sade upp från provanställning för 2 månader sedan vållar mig fortfarande problem. Han misskötte sig tjänst och därmed fick han gå.

Nu är problemet det att han vägrar lämna tillbaka företagets egendom och kräver pengar för att återlämna sakerna till företaget. Pengarna han vill ha är påstådda inköp som inte godkänts av mig...

Kategori: HR - Personalfrågor

Hur beräkna avdraget för traktamente

Hej

Jag har en liten fråga ang hur jag ska beräkna ersättning med traktamente Om det ska dras av på skatten eller räknas som inkomst?. Ska jag först betala min inkomstskatt och sen lägga på traktamentet eller får jag dra av traktamentesbeloppet på skatten.

Exempel (traktamente 3000): Jag har 15000kr i lön, 12000 efter skatt. Vad blir...

samarbetsavtal me upp finnare

Jag har fått ett erbjudande av en uppfinnare att starta ett sammarbete med honom.
Krukset e att han inte har några pängar att satsa.
Vad för slags sammarbete skall man göra?hur skall man dela vinsten?

Tack för ett utmärkt forum!!

Numrering av fakturor - någon som vet vad som gäller

De flesta verkar vara av den uppfattningen att kundfakturor måste numreras i en obruten serie för att fusk inte ska misstänkas vid en granskning. Men är det verkligen så?

Nedan ett par exempel som motsäger att en obruten nummer serie är ett måste:

Den som försöker hålla en obruten serie men använder kontantmetoden råkar nog förr eller...

En bra databas lösning för produkt/kund register

Hej alla på foretagande.se!

Jag är ny här på forumet och tänkte starta min första tråd!

Jag kommer snart att öppna en e-butik. Där kommer jag att sälja data tillbehör. Jag undrar om det finns en bra databas lösning för produkt/kund register?

Idag använder jag mig av BENTO från filemaker. En bra lösning, men inte "super". Någon...

Kategori: E-handel

Rekommendera mig en redovisningskonsult

Hej på er!

Nybliven företagare (egen firma) som säljer IT-konsult- och andra tjänster till både svenska företag och företag utanför EU (Japan, mer specifikt) här.

Fick idag hjälp av en vän till familjen med att skicka iväg min första faktura. Jag använder mig av Speedledger integrerat med företagskonto hos Swedbank. Även om Speedledge...

SÖKES 2-3 Delägare Samarbete etc Innovativ verklighetsförankrad Södra Sverige

Hejsan

Jag har haft stora tankar i många år att starta något, har lång utbildning och har haft diverse hobbyföretag. Jag är Civilekonom i grunden, med stor kunskap om marknadsföring, IT, E-handel, hemsidor, organisation, ledarskap och mycket annat.

Det som jag hoppas på att finna, det är någon några medarbetare alt delägare till ett g...

Kategori: Söker/eftersöker

Hur hanterar ni garantier?

Hej

Om jag köper in en vara av min ÅF så har jag säg 2 års garanti gentemot ÅF. Om jag sedan säljer varan 3 månader senare så är det ju bara 18 månader garanti kvar.
Då kan ju inte jag ge kunden 2 års garanti.
Ska jag då ge 1 års garanti på alla produkter för att täcka min garanti?

Och om man har flera ÅF som man alternerar gent...

Kategori: Inköp

Innan kommande bokslut, vad bör göras?

Vet att jag är ute i väldigt godtid. Men tanken dök upp när vi satt ett gäng och pratade Budget för nästa år.

Vad bör vi titta på innan 31 dec.? Det handlar om Ensk. firmor och Fåmans-AB.

Pensionsförsäkringar, löneuttag mm som måste ha betalats innan nyår.

Finns säkert fler saker som man ska titta på innan nyår.

Tips o f...

Leverantör barnkläder

Hej jag undrar hur man hittar leverantörer för barn kläder? Kan man se priser med isf???

fakuranummer 0001?

Hej!

jag har skickat några fakturor som jag gjort i excel, nu har jag skaffat bokföringsprogram och tänkte fortsätta uppgiften där.

När jag började skicka fakturor så hade de nummer 0001 0002 0003 osv. Nu när jag skall skriva fakturorna i bokföringsprogrammet så tar det automatiskt bort mina nollor.

min fråga är lyder såhär, sp...

tjänstepension vad innebär det?

Hej!
Jag har nyligen registrerat företag på verksamt.se men är tveksam på vilka skattemässiga effekter  att dra ut tjänstepension från
intäkter kan ha. Jag menar om jag drar ut tjänstepension är denna pengar som jag måste betala som skatt förutom egenavgift? (min är enskild firma). Hur påverkar detta skatten som jag måste betala, blir det me...