Bokföra sponsring

15
Jag ska sponsra ett lopp inom en idrott.
Tänkte bara kolla rätt konto för det.
Förmodligen 5980? (PR, institutionell reklam och sponsring)

Jag ska även köpa in priser till deltagare.
Ska man använda konto 5990 för det? (Övriga kostnader för reklam och PR).
394
1
Det skulle gå bra att bokföra kostnaderna för sponsringen som du föreslår. Reglerna för sponsring är restriktiva och kräver en motprestation som är affärsmässig från den som blir sponsrad annars är det en gåva som inte är avdragsgill.[br][br]Skatteverket har formulerat sin syn på begreppet sponsring i ett ställningstagande 2005-06-27.[br][br]Allmänt formulerar de sig så här:[br][br]Sponsring[br][br]Ett sätt för företag att sprida sitt eller sina produkters namn är att lämna ett ekonomiskt stöd till verksamheter eller personer. Företeelsen brukar benämnas sponsring och den som lämnar stödet sponsor. Sponsringen går huvudsakligen till idrottsrörelsen men även forsknings- och utvecklingsprojekt samt kulturevenemang kan sponsras.[br] [br]För att sponsringen ska få dras av krävs att den utgör en driftkostnad i näringsverksamheten. Sponsorn måste erhålla något i motprestation som kan verka resultatfrämjande i näringsverksamheten. Här får sponsoravtalet stor betydelse för att se vilka motprestationer sponsorn erhållit. Motprestationerna marknadsvärderas och företaget får bara avdrag för värdet av motprestationerna.[br][br]Rena gåvor får inte dras av. Om sponsringen endast är avsedd att ge sponsorn förbättrad image eller goodwill är den att betrakta som gåva och därmed inte avdragsgill.
Ulf Bjarme
15
Hej,[br][br]Företaget kommer att ha annons i ett tävlingsprogram några gånger[br]Dessutom en banderoll på anläggningen och lite reklam på deras hemsida.[br][br]Vad tror du?[br][br]
2066
22
[quote author=ROP link=topic=7875.msg35986#msg35986 date=1286975003][br]Vad tror du?[br][/quote][br][br][i]"...som kan verka resultatfrämjande i näringsverksamheten"[/i][br][br]Det är du som ska tro. Ser du någon möjlighet att få in mer pengar och/eller fler kunder på grund av din sponsring?[br][br]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
15
Frågan var mer en fråga om de konton jag angett var de rätta.[br][br]Självklart ser jag en stor möjlighet att få in mer kunder med denna sponsring.[br]Annars hade jag aldrig gjort det. Det är väl därför man har en annons i tex ett tävlingsprogram.[br]
2066
22
Ser helt ok ut, spelar inte så stor roll (det är normala kostnadskonton).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.