Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Nykomling
2

Fråga om lån och bokföring

Förra året när jag startade mitt företag (enskild firma) tog jag ett lån innan jag startade upp företaget. Det står i mitt namn (inte företagets). Jag bokförde det i företaget som en egen insättning och när jag deklarerade så skrev jag vilka räntor jag hade betalt och vilka företaget hade betalt.

Vid årsskiftet bytte jag bokföringsprogram från Visma till Mamut och förde över den ingående balansen till det nya programmet förstås.

I år har jag bokfört på samma sätt. Det jag undrar över nu är om det kommer att synas någonstans att jag har en skuld? Jag blir lite orolig att jag har gjort fel och att det kommer att påverka mitt resultat eftersom jag troligtvis kommer att gå lite med vinst i år som det ser ut nu. Jag har ju fortfarande en skuld till banken. Hjälp mig, tänker jag helt galet? Det känns som om det blir snurrigare ju mer jag funderar på frågan.
Flitig skribent
632
3
Om du gjort en egen insättning så blir ju det en skuld till dig själv.

Om du har lån eller inte har inte det minsta att göra med resultatet. Det är bara räntorna som påverkar resultatet.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.