Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Medlem
17

Tips för preliminära självdeklarationen för år 2

Hej!

Jag kommer snart att göra mitt första bokslut som egen företagare  :blink
I den preliminära självdeklarationen för år 1 stod det att jag beräknade att få ett nollresultat.

Under den förlängda första räkenskapsperioden har jag i praktiken haft ett minusresultat  :'(

Är det så att Skatteverket kommer att beräkna ett plusresultat för år 2 (0 + x %) om jag inte lämnar in en preliminär deklaration för år 2 i december?

Vad ska jag ange i den preliminära självdeklarationen för år 2 om jag förutspår ett minusresultat även för år 2? Skriver jag "beräknar ett minusresultat" eller anger jag att jag siktar på nollresultat även för år 2?  :blink

Hoppas att ni förstår hur jag menar.
Tack för hjälpen.
Toppskribent
1324
5
Man skall inte vara säker på vad skatteverket beräknar om man inte lämnar en ny prel.

Ex när jag fick min år 2 beräkning var jag i samma sits som du. Hade gjort minus år ett. Men av någon outgrunliga anledning fick jag en beräkning på den LÖN SOM ANSTÄLLD jag haft 2 år tidigare. Och eftersom detta beslut kom runt 25 januari blev det bråttom att få det ändrat till 12 februari då första betalningen skulle in. 
Ja Ja. Så skicka in en prel är nog det bästa och inte anta något.

Sedan är det väl naturligt att lägga denna prel på värden som ger nollresultat i ditt fall.

Hans
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.