Redovisa moms vid köp inom EU i annan momsperiod än inköpet?

55
Jag fick just hem en leverans från England. Leveransen är förskottsbetald och enligt skatteverket ska momsen redovisas den 15 i månaden efter att varorna anländer. Alltså den 15 januari 2011.

Nu är det så att jag bokfört själva betalningen då den faktiskt skedde (omkring mitten på november, för ca två veckor sedan).

Det här innebär att momsen kommer att redovisas en annan momsperiod än själva köpet ägde rum. Är det ok? Eller ska jag kanske ändra i bokföringen så här:

Själva betalningen: debet: "mellanlagringskonto" (9999) och kredit: bank

Sedan under nästa momsperiod (alltså nästa år) bokför jag köpet:

debet: inköp varor inom EU och kredit: 9999

Det känns visserligen också konstigt eftersom köpet faktiskt gjordes i år. Ja, hur reder man bäst ut detta?
2066
22
Nja...[br][br]Enligt [url=https://lagen.nu/1994:200#K13P8bS1]ML 3 kap 8b § 1 stycket[/url]:[br]"Utgående skatt som hänför sig till gemenskapsinterna förvärv skall redovisas för den redovisningsperiod som omfattar den femtonde dagen i den månad som följer på den månad under vilken skattskyldigheten för förvärvet har inträtt enligt 1 kap. 4 a §. [b]Om faktura utfärdas dessförinnan, skall den utgående skatten redovisas för den redovisningsperiod under vilken fakturan utfärdas.[/b]"[br][br]Skatteverket försöker även reda ut begreppen i sitt ställningstagande [url=http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/2009/stallningstaganden2009/13188368809111.5.58d555751259e4d661680009030.html]131 883688-09/111[/url].[br][br]Förenklat står det i princip att om du fått fakturan i samma månad som, eller tidigare än, leveransen inträder redovisningsskyldigheten samma period som leveransen. Annars måste du redovisa utgående skatt (moms) perioden därefter. (Med reservation för större företag där redovisningsperiod inte är samma som kalendermånad.)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2066
22
Jag brukar göra så här.[br][br]Vid förskottsbetalning om det sker före månaden leverans sker:[br]K/19xx[br]D/1480 (Förskott leverantörer)[br][br]Vid leverans:[br]K/1480[br]D/4056 (el likn.)[br]+ moms etc
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
55
Tack så mycket! Nu har jag äntligen fått klarhet i detta! :)
55
Nu en följdfråga...[br][br]Själva köpet redovisas ju till skatterverket i samma period som momsen...[br][br]Om vi nu pratar om köp utanför eu istället så redovisar man inte själva köpet på momsblanketten (ruta för detta saknas). Momsen i mitt fall burkar vara avdragsgill ca tre veckor efter leverans. Ska jag även här bokföra mitt köp som vi pratat om ovan? Alltså:[br][br]K/19xx[br]D/1480 (Förskott leverantörer)[br][br]Vid leverans:[br]K/1480[br]D/4051 (inköp utanför eu)[br]+ momsen[br][br]Jag har en leverans på väg in och det lutar åt att momsen på denna blir avdragsgill först efter årsskiftet. Därför funderar jag på ifall även jag ska vänta tills efter årsskiftet med att redovisa det som inköp.[br]
55
[quote author=sir j david link=topic=8178.msg36817#msg36817 date=1291456550][br]Nu en följdfråga...[br][br]Själva köpet redovisas ju till skatterverket i samma period som momsen...[br][br]Om vi nu pratar om köp utanför eu istället så redovisar man inte själva köpet på momsblanketten (ruta för detta saknas). Momsen i mitt fall burkar vara avdragsgill ca tre veckor efter leverans. Ska jag även här bokföra mitt köp som vi pratat om ovan? Alltså:[br][br]K/19xx[br]D/1480 (Förskott leverantörer)[br][br]Vid leverans:[br]K/1480[br]D/4051 (inköp utanför eu)[br]+ momsen[br][br]Jag har en leverans på väg in och det lutar åt att momsen på denna blir avdragsgill först efter årsskiftet. Därför funderar jag på ifall även jag ska vänta tills efter årsskiftet med att redovisa det som inköp.[br][br][/quote][br]Har pratat med Skatteverket om detta nu. De säger att jag ska ta kostnaden för inköpet detta år och momsen nästa år. Alltså vid köp från länder utanför EU.
2066
22
Ok. De borde ju ha rätt! Tack för att du delar med dig.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.