bokföring & huvudbry

12
Hej, jag är ganska ny inom företagandet & har hittills bokfört för hand. Funderar dock på att skaffa mig "VISMA enskild firma" för nästa år. Några blandade frågor:

1. Är det någon som vet, om jag köper en mac (har pc för tillfället) om jag kommer kunna köra VISMA på macen?

2. Kan jag, när jag skaffar "VISMA enskild firma" lägga in bokföringen för 2010 på datorn i efterhand så att jag slipper ha det för hand?

3. Kan jag handla på företagskortet (kopplat till mitt företagskonto) privat utan att bokföra det, eller måste jag i så fall först göra & bokföra ett eget uttag & sen handla för pengarna? (eftersom det är just en privat kostnad som inte ska dras)

4. Behöver jag bokföra alla egna uttag även om det inte påverkar vinst eller skatt?

5. Kan jag bokföra en gammal redan betald faktura från säg september om jag glömde att bokföra den på aktuellt datum, en senare månad? (det är ju oavsett en kostnad jag har betalt i företaget)

6. Jag har under det första året haft en prel. skatt på noll kronor eftersom jag inte räknade att gå med vinst första året. Nu har jag dock gått med en del (men inte stor) vinst ändå. Kommer nästa års skatt baseras på detta årets vinst eller behöver jag skicka in en egen blankett om beräknad skatt för 2011?

Jag inser att dessa frågor kan låta hemskt fåniga & grundläggande i den kunniges öron, men jag är verkligen helt grön & hoppas att någon tar sig tid att förklara kort för en nyföretagare hur det funkar.

Elin


2066
22
[quote author=veralus link=topic=8189.msg36840#msg36840 date=1291569022][br]1. Är det någon som vet, om jag köper en mac (har pc för tillfället) om jag kommer kunna köra VISMA på macen?[br][/quote][br][br]Från vismaspcs.se:[br]"Systemkrav[br]Operativsystem Windows 7, Vista eller XP[br]Internetanslutning krävs."[br][br]Borde dock gå med lämplig virtualiseringslöning, typ VirtualBox eller VMware etc. Har inte Mac själv.[br][br][br][quote author=veralus][br]2. Kan jag, när jag skaffar "VISMA enskild firma" lägga in bokföringen för 2010 på datorn i efterhand så att jag slipper ha det för hand?[br][/quote][br][br]Enklast borde vara att bara lägga in alla ingående saldon. Skulle tro att du även kan lägga in gamla händelser, har inte använt programmet.[br][br][quote author=veralus][br]3. Kan jag handla på företagskortet (kopplat till mitt företagskonto) privat utan att bokföra det, eller måste jag i så fall först göra & bokföra ett eget uttag & sen handla för pengarna? (eftersom det är just en privat kostnad som inte ska dras)[br][/quote][br][br]Det måste bokföras (för att saldot ska stämma på företagets konto), oavsett hur du hanterar bokföringen.[br][br][quote author=veralus][br]4. Behöver jag bokföra alla egna uttag även om det inte påverkar vinst eller skatt?[br][/quote][br][br]Ja. Se ovan.[br][br][quote author=veralus][br]5. Kan jag bokföra en gammal redan betald faktura från säg september om jag glömde att bokföra den på aktuellt datum, en senare månad? (det är ju oavsett en kostnad jag har betalt i företaget)[br][/quote][br][br]Det korrekta (tm) är att skicka in en rättelse av momsrapporten för den månad det avser och lägga in den i rätt period. Är det en mindre kostnad hade jag dock inte lagt ner det jobbet.[br][br][quote author=veralus][br]6. Jag har under det första året haft en prel. skatt på noll kronor eftersom jag inte räknade att gå med vinst första året. Nu har jag dock gått med en del (men inte stor) vinst ändå. Kommer nästa års skatt baseras på detta årets vinst eller behöver jag skicka in en egen blankett om beräknad skatt för 2011?[br][/quote][br][br]Om du räknar med att det kommer bli högre vinst nästa år är det alltid bra att skicka in en uppdaterad blankett för att få rätt inbetalning.[br][br][quote author=veralus][br]Jag inser att dessa frågor kan låta hemskt fåniga & grundläggande i den kunniges öron, men jag är verkligen helt grön & hoppas att någon tar sig tid att förklara kort för en nyföretagare hur det funkar.[br][/quote][br][br]Det är därför forumet finns.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
4
Vill tillägga på fråga 2. [br][br]Visma Enskild Firma säljs ju med ett pris per bokföringsår. [br][br]Så skall du lägga in 2010 måste du köpa licensen för 2010 och sedan en licens för 2011. dvs dubbla kostnader. [br][br]Sedan du som har blandat "privat" och "företagsekonomi" kommer att upptäcka att detta är inget man skall göra i Visma EF. Så använder du detta program så lär du få sluta med att vara "Mona"  :D  (handla privat på företagskontot) och att betala företagssaker privat. [br][br]Hans
1
Hej Elin![br][br]Jag heter Anna och jobbar på Visma Spcs supportavdelning.[br][br]Även om du inte har köpt programmet kan du såklart ringa till vår support och få hjälp före köp. Du når oss Måndag - Fredag mellan 08.00-17.00 på telefonnummer 0470-706200. Du kan också ladda ner en demoversion av programmet och provköra i 45 dagar.[br][br]1: Våra program är framtagna för Windows operativsystem och testas inte på Mac. Många av våra kunder kör däremot Mac med Windowsmiljö.[br][br]2: I version 2011 som finns tillgänglig fr o m nästa vecka kan du registrera kassaboksposter och fakturor samt skapa ett årsbokslut och en deklaration för 2010. Du kan också registrera kassaboksposter och fakturor för år 2011. Har du drivit ditt företag tidigare år kan du använda programmets ingångsvärden för att registrera uppgifter från deklarationen 2009.[br][br]3: Du ska alltid särskilja på vad du köpt privat och i firman. För att du ska ha korrekt saldo på dina rapporter i programmet jämfört med ditt kontoutdrag bör du först göra Företagarens eget uttag för att minska beloppet på ditt företagskonto.[br][br]4: Alla egna uttag och insättningar ska redovisas eftersom programmet hämtar beloppet som finns på dina likviditetskonton (kassa/bank/giro) och summerar dem till din deklaration.[br][br]5: Har du årsvis moms kan du lägga in en sådan betalning i efterhand. Har du redan redovisat moms för september måste du skicka in en rättelse till skatteverket.[br][br]6: För att under 2011 betala en korrekt preliminärskatt bör du göra en Preliminärdeklaration som du hittar här: http://www.skatteverket.se/download/18.1a098b721295c544e1f800013494/431440.pdf[br][br][br]Hoppas att du har fått svar på dina frågor och i annat fall är du hjärtligt välkommen att ringa oss på supportavdelningen på Visma Spcs.[br][br]Mvh[br]Anna Svensson[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.