Företagskonto?

15
Hmmm... nu blev jag lite nyfiken eftersom jag är på gång och ska starta en enskild firma.

Är det så att jag inte behöver ha ett separat företagskonto? Det jag funderar på är att ha ett plusgirokonto för att få in betalningar på, men sedan vill ju banken att jag också ska betala för ett "företagskreditkort" (mastercard). Skulle jag kunna skippa det och betala med mitt privata kort istället och kreditera eget kapital och debitera något kostnadskonto vid inköp? Känns ju inte som att pengarna är lika "separerade" då, men försöker spara varenda hundring jag kan 🙂
2066
2
Det finns inget krav på att du ska ha ett eget konto för företaget, och i en enskild firma är det ganska fritt hur du flyttar runt pengarna.[br]Det är dock starkt rekommenderat att skilja så mycket som möjligt på företagets ekonomi och din privata ekonomi. Ditt förslag att ha ett inbetalningskonto för kunder låter bra bankgiro verkar dock vara på väg att dominera mer och mer (får bara större och större % som betalar in på mitt BG istället för PG).[br]Om du inte handlar så  mycket på kort åt företaget fungerar det absolut att använda ditt privata kort.[br][br]Nordea (har inte koll på de andra alternativen):[br]*Ett affärspaket bas med PG, BG, mastercard kostar 600/år.[br]*Internetbanken företag är gratis, men du får betala 450/år för ett plusgiro-nummer till det.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
15
Tack så mycket. Antar att det blir Nordea för mig, verkar enklast eftersom jag har det mesta privata där, och då spelar ju inte 150 kr per år så stor roll. Kom dock på en annan sak - om jag ändå "kan" betala med privat kort så skulle man ju kunna samla bonus (konsum, icapoäng, eurobonus eller liknande)... får man göra det eller är det sådant som Skatteverket surnar till över om de någonsin kollar? Jag lär väl spara månadsräkningen som verifikation eller "räcker" det med kvitto/faktura?
35
En fråga ang. detta. [br]Kan man fortsätta att göra transaktioner på samma sätt som innan man skaffade företagskonto? dvs enbart med eget kapital. När man väl skaffat företagskonto ska man använda det men jag var lite inkonsekvent med det vid några tillfällen. Alla transaktioner som rör företaget är naturligtvis bokförda men en del ligger på eget kapital istf bank. Det går ju inte att rätta till för då stämmer det inte med kontoutdragen från banken.
2066
2
Du ska bokför det som faktiskt händer. Har du betalat privat blir det egna insättningar. Har du betalat från företagets bankkonto bokför du det så.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
2
Sedan detta med Företagskonto kontra privatkonto. [br][br]Om man vill ha ett separat konto för sitt företag måste man ju inte använda dom företagstjänster som bankerna erbjuder. I en enskild firma är det fullt möjligt att använda ett separat privatkonto och i bokföringen kalla det företagskontot. [br][br]Själv har jag ett Bankgiro nummer och detta har jag hos Swedbank. Och till det har jag ett företagskonto. Bankgirot kostar 250:- per år. Företagetskontot är gratis så länge man inte kopplar tjänster till det. (ex betaltjänst)[br]Sedan eftersom jag är privatkund hos Swedbank sedan tidigare bad jag dom öppna ett extra privatkonto. Och detta kostade inget extra. Eftersom jag redan hade privat betaltjänst. [br]Så efter detta har jag en 1930 och en 1931 i bokföringen. När kunder betalar till mig via bankgiro hamnar det i 1931. Sedan flyttar jag dessa pengar till 1930 där jag kan betala räkningar. [br][br]Det är förvisso en nackdel med detta upplägg. Jag kan inte logga in i bankgirot och ta ut listor på inbetalningar. Så antingen får dom skickas per post (5:- st) eller jag som har så få inbetalningar kan hålla reda på det iallafall genom att se tidpunkt och summa som betalas in. [br][br]Hans 

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.