Senaste inläggen

Är det rätt k-to nr??

Hej,
Det gäller vilka konto ska jag använda i min bokföring.
För några månader sedan har jag startat byggfirma (enskild firma)

När jag bygger anlittar jag byggfirma från Tyskland som är moms reg i Tyskland.När de skickar fakturan till mig för utfför tjänst bokför jag den:

k-to 4600 D 10.000
k-to 1940 K 10.000

men jag t...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Sälja programvara som köpts utan moms

Hej. Jag har en del programvaror som jag funderar på att sälja. Det är snart dags att dra av mina kostnader i företaget mot inkomst av tjänst, då det är mitt första år. Frågan är om jag skall dra av mina köpta programvaror eller sälja dom? Vad förlorar jag minst på? Jag köpte dom för 250 dollar st från USA. Tänkte sälja dom för 125 dollar st. Hur b...

Kategori: Inköp

Reklamföretag avyttras till högsterbjudande

Cogito Marketing är till salu på grund av andra projekt.

Det som ingår är själva konceptet, register med reklamplatser, domännamn, enklare hemsida, logotype samt naturligtvis varumärket vi byggt upp.

Företaget har den senaste tiden varit vilande och just nu finns inga befintliga kontrakt. Dock finns ett reklamplatsregister som är värt...

Kategori: Till salu

Frågor ang prissättning, säljare % etc..

Lite luddigt kanske.
Men saken är den att vi har fått en säljare (ny erfarenhet)
Har kör eget men bara med våra produkter.

Till problemet.
Vi kör med öppna kort, vi berättar vad vi köper produkterna för och vi kommer fram till utpriserna gemensamt (där har vi såklart resten av marknaden att anpassa oss efter oxå)

Han kör allt...

Kategori: Allmänt

Prelskatt, två frågor

1. När ändras den varje år? Jag har bokslut nu siste dec.

2. Jag skulle vilja ändra min prelskatt neråt, även fast jag kanske måste betala in den 2012 i en klumpsumma istället. Är detta önskvärt? Har alltid gjort så, om det har funkat bra. Detta året kommer dock prelskatten bli för hög för detta.

Bakgrund: Jag siktar på att göra en d...

Försäljning till Finland genom webbshop

Hej!  😃

Jag har en liten webbshop med japanska subkultursrelaterade produkter.
Vanligtvis o fram tills nu har jag bara sålt inom Sverige.
Men har nu börjat få orders och mail från folk i Finland.

Hur fungerar det när dem köper från Finland och jag ska skicka till dem?

Det är väl fortfarande svensk moms som gäller?  :-...

Kategori: Företagande över gränserna

Lönsamt e-handelsföretag säljes

Denna e-handelsbutik har mellan 50 000 -65 000 unika besökare varje månad, beroende på säsong. Mycket tid samt kapital har lagts på sökordsoptimering.

Under 2009 omsatte företaget 6,2 miljoner kr ex.moms och för år 2010 kommer omsättningen troligen landa i spannet 6,5 . 6,7 miljoner kr ex.moms.

De 2 ägarna och tillika enda anställ...

Kategori: Till salu

bokföring lager

Kan man använda Visma Enskild firma till att bokföra lager?

Tex om jag har en webb shop?

MVH

Erickton söker säljare

Erickton vill bli ännu starkare med din hjälp.

Vi söker dig som är en tävlingsinriktad person med höga ambitioner och gillar att ta för dig. Att alltid ha som mål att överträffa dig själv.
Du vill vara stolt över det du säljer och det företag du representerar.

Du bestämmer lönen.
Projekten kan variera från allt mellan 10...

Kategori: Söker/eftersöker

Tillverkning av möbler och prototyp

Jag har designat (oj, vad det låter pretentiöst) några möbler: skrivbord, hyllor och skåp som jag tänker producera. För det första behöver jag tips på någon som kan tillverka prototyper och kanske en mindre förserier, gärna i stockholmsområdet.

Vidare behöver jag komma i kontakt med en tillverkare som kan tillverka möblerna. Det handlar om...

Kategori: Allmänt

Räkna ut skatt-hjälp

Hej, jag har EF och efter 6 månader har jag nedanstående resultat och balansrapport, siffror är ca. Om idag skulle var 31dec och skulle jag deklarera undrar jag hur mycket skulle jag betala till skattemyndigheten?

Jag vet att 75.000 för moms + ca 50.000 för löne skatt & soc avg ( skillnad mellan eget uttag och eget insättning) 
Har jag r...

Avdrag internet hemma

Kan jag göra avdrag på halva interneträkningen? Jag driver företaget hemifrån och använder egentligen mer än hälften av tiden på internet till saker som har med företaget att göra men det går ju inte att bevisa.

Tulldeklaration - hur funkar det?

Hej!  🙂

Jag tänkte prova på att importera själv för första gången.
Har suttit och läst en massa på tullverket och har i stort sätt fyllt i hela deklarationen.

När ska man lämna in deklarationen och var?
Jag vill INTE lämna in den elektroniskt. Ska man gå till tullens kontor, eller?
Ska jag lämna in den efter att jag köpt var...

Kategori: Företagande över gränserna

Dansk firma søger partner i Sverige

Hej,
vi er et dansk firma inden for filter-branchen. Vi ønsker at etablere en virksomhed i Sverige i samarbejde med 1-2 personer. De ideelle personer har erfaring fra ventilationsbranchen.

Se venligst vores hjemmeside for mere information:
http://www.teldust...

Kategori: Söker/eftersöker

VARNING! En läxa jag vill dela med mig av.

Jag har råkat ut för bedragare, som nu satt hela min verksamhet i jeopardy precis lagom till julhandeln.

Jag vill varna alla er som har företag - framför allt små företag - så att det här inte händer er.

Jag råkade ut för fyra stycken personer som satt i system att göra beställningar från hemsidor där företaget är litet. De väljer a...

Kategori: E-handel

Hjälp, Lyfta in utrustning till företaget!

Hejsan!
Jag har precis startat upp en enskild firma som fotograf och behöver lite hjälp med en fråga.
Jag köpte min kamera för lite mindre än ett år sedan (för 32000) och vill nu när jag startat företaget lyfta in kameran så jag kan dra av den. Min fråga är hur går man tillväga? Kan jag dra av hela summan direkt eller måsta jag dela upp den...

bokföringshjälp av redovisningsbyrå??

Hej alla!
Jag har nyligen startat ett företag men jag har ännu inte börja sälja något än för mina varor är fortfarande under tillverkningens gång i Kina. Jag räkna med att jag inte kommer att få något inkomst tidagast i Januari. Jag har bara utgifter nu såsom att köpa kontorsmaterial, registering av företag, beställning av varor osv. Det är iaf...

Två momsfrågor - eu inköp och byggmoms

1. Byggmoms

Ska fakturera ett entreprenadföretag för ett jobb som vi gjort. Med omvänd momsskyldighet.

Ex. 10000:- sek

Ska jag bara bokföra

1510 10000sek Debet
2617  2500sek Kredit (för moms jag EJ lägger på fakturan)
3XXX  10000sek intäkt
sen då om det är rätt hittills, ska jag boka det mot
2647 2500sek Kr...

Min revisor bad om balans och resultat

Hej!

jag har bokat dit med min revisor han bad efter resultat och balansräkning. Jag har inte bokfört mina intäkter löpande, det är cirka 100 fordringar.

Jag undrar om det går bra om jag bokför alla fordringar på en och samma gång i en klump summa med moms osv. Eller måste jag bokföra alla fordringar separat med olika datum? Det skul...

Förlängt räkenskapsår AB

kan man ha förlängt räkenskapsår för ab

jag tänkte starta ab nu men vill helst göra bokslut nästa år