Enskild firma; Frågor kring avgifter och skatter

21
Hej, är ny på forumet!

Jag har lite funderingar kring dom avdrag man gör på det man tjänar in i ett företag.

Jag har googlat och letat runt redan men det är olika bud beroende vems svar man väljer att lita på. Postat frågan i andra forum men verkar vara ont om kunnigt folk. I värsta fall får jag väl ringa Skatteverket till veckan, men testar iaf att fråga här då detta forumet är inriktat på företagande.

Säg att jag jobbar ihop 12.500:- inkls moms på en månad.

Då får jag sen 10.000:- efter att momsen är avdragen (i detta fall t ex 25%). Och detta räknas som min "vinst", korrekt?

Sen så ska jag dra av egenavgifter och då hamnar summan på 7529:-.
Jag blev påmind om att egenavgifterna faktiskt sänkts fr o m i år med 5% för dom med egen firma - så den ligger alltså på 24.71%
Källa: http://www.svensktnaringsliv.se/forsakring/nyheter/article110264.ece

Sedan så tog jag reda på den exakta skatten i Sthlm där jag är; 29.58%
Källa: http://www.stockholm.se/OmStockholm/Dina-skattepengar/Kommunalskatten-/

Då får jag slutligen 5.302:- över, alltså lite mer än hälften.

Sen så är jag inte medlem i Kyrkan och så tänkte jag nog köra med 30 karensdagar, så det hela kanske blir ytterligare nååågot mindre som jag drar av sammanlagt.

Tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar?
1324
4
När det gäller sänkningen av egenavgiften så är det 2 saker som hände. [br][br]29,71% blev runt 29% då man numer inte har kvar alternativet 1 karensdag utan som bäst 7. [br][br]Sedan denna sänkning med 5% av  beräkningsunderlaget dock max 10 000:- innebär att du får 5% mindre egenavgifter på max 10 000:- på ett år. Så kör du 12 månader blir det altså 5% mindre på ca 800:- = 40:-/månad. [br][br]Sedan har du inte tagit hänsyn till grundavdraget. Sänker ju skatten. Å andra sidan har du ett jobb vid sidan om tar den arbetsgivaren hänsyn till grundavdraget när han drar skatten så det är "förbrukat" för företaget. [br]Sedan har du ju jobbavdrag osv. + om jobb och företag drar iväg kan det bli statsskatt. [br][br]Så i slutändan. Det är denna som gäller. [br][br]http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2010/prelskut10ink1.html[br][br]Hans [br]
21
Tack Hans![br][br][quote author=Hans F link=topic=8184.msg36814#msg36814 date=1291439179][br]När det gäller sänkningen av egenavgiften så är det 2 saker som hände. [br][br]29,71% blev runt 29% då man numer inte har kvar alternativet 1 karensdag utan som bäst 7. [/quote][br][br]Ang karensdagar så kan jag ju köra på 90 (http://www.verksamt.se/portal/web/guest/driva/skatter-och-avgifter/berakna-skatten), då blir egenavgifter 28.4% så där tjänar man ju in lite. Totalt meningslöst att inte ha så, om man är själv i ett företag.[br][br][quote]Sedan denna sänkning med 5% av  beräkningsunderlaget dock max 10 000:- innebär att du får 5% mindre egenavgifter på max 10 000:- på ett år. Så kör du 12 månader blir det altså 5% mindre på ca 800:- = 40:-/månad. [/quote][br][br]Ok, så det var ingen riktig sänkning utan bara 40:- spänn extra i fickan per månad - som bäst? Känns mer som ett hån än en lättnad i så fall.[br][br][quote]Sedan har du inte tagit hänsyn till grundavdraget. Sänker ju skatten. Å andra sidan har du ett jobb vid sidan om tar den arbetsgivaren hänsyn till grundavdraget när han drar skatten så det är "förbrukat" för företaget. [br]Sedan har du ju jobbavdrag osv. + om jobb och företag drar iväg kan det bli statsskatt. [/quote][br][br]Vi ponerar att jag inte har något jobb på sidan, och att jag kommer tjäna mer än 20k per år med företaget (eller vad grundavdraget nu ligger på). Är något av detta aktuellt då?[br][br]Statsskatt blir nog inte aktuellt heller, inte till en början iaf. Fattar det som att man måste göra rätt stora vinster för att man måste betala detta. Rätta mig om jag har fel.[br][br][quote]Så i slutändan. Det är denna som gäller. [br][br]http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2010/prelskut10ink1.html[br][br]Hans [br][br][/quote][br][br]Oj oj. Finns det inte nån enklare/mindre tidskrävande mall?[br][br]Kanske ska tillägga att jag inte har något företag än, men planerar att skaffa. Jag vill bara veta hur mycket jag kan ta ut i lön per månad. Visar det sig att allt äts upp av skatter så kanske det här med eget företag inte var nån bra idé.
1324
4
Man får ju inte underskatta grundavdraget och jobbskatteavdraget. [br][br]Om vi ponerar att du under nästa år får din egenavgift till 28,41 (om jag inte räknade fel) och du har ett företag som har ett överskott på ex dom 10 000:- exkl moms som du snackade om. [br][br]Du har då alltså 120000:- totalt i överskott. Och efter avdrag av schablonen [br]120000/1,2841  = 93450:- [br][br]Om du sedan använder den fina sidan hos skatteverket och då fyller i din data om kommunalskatt och födelseår i huvudet.[br][br]Sedan har du ju ingen sidoinkomst och inga ränteavdrag så du hoppar över 1-8 och går till del 9. Näringsverksamhet. I fält 100 skriver du in 93450:- [br][br]Skjuter du det blir det då egenavgifter 26.763 och a-skatt 11307:- [br]Så a-skatten blir då 11307/39450= 12 % [br][br]Sedan detta med karenstiden håller jag absolut inte med om. Då jag själv har hälsoproblem så kan man faktiskt få en del sjukpenning då dessa 7 karensdagar dessutom har en årstotal på 20 karensdagar.  Så efter ett antal sjukskrivningar har man helt plötsligt 0 karensdagar nästa gång man blir sjuk. Och då jag kan åka på endagars sjukdom lite då (jag känner ganska bra första dagen om det blir 1 dag eller många) och då har jag faktiskt börja sjukskriva mig för dessa 1 dagar när den nya lagen kom. Och sjukpenningen enligt nya lagen för enskilda företagare skall ju dom 2 första åren kunna beräknas på den lön du skulle haft om du gjort samma jobb som anställd och inte vad företaget drar in. [br][br]Hans
1079
139
[quote author=neonguy link=topic=8184.msg36816#msg36816 date=1291441778][br][quote]Så i slutändan. Det är denna som gäller. [br][br]http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2010/prelskut10ink1.html[br][br]Hans [br][br][/quote][br][br]Oj oj. Finns det inte nån enklare/mindre tidskrävande mall?[br][/quote][br][br]Prova knappa in uppgifterna i eFRedo (www.enskildfirma.nu)  så ser du vilken skatt du hamnar på efter att hänsyn tagits till avdrag för egenavgifter, grundavdrag, jobbskatteavdrag, karensdagar, nedsättning av egenavgifter m.m.[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.