Flytta innehållet i kassa om det hamnat fel?

35
Hej. Om man har en enskild firma och varken har företagskonto eller kassa så har jag förstått att man kan använda enbart Eget kapital vid köp och sälj. Stämmer det? jag använde av misstag kassakontot för transaktioner. Jag undrar nu om och hur man kan flytta innehållet i kassa till eget kapital, för det har jag hört att man kan göra. Alternativet skulle vara att gå tillbaka till gammal kopia med det är så pass många verifikat + en massa andra ändringar så det kan jag nästan inte göra.

Jag försökte ställa upp ett verifikat för flyttning på flera sätt men tycker det ser konstigt ut hur jag än ställer upp det, just för att det är en flyttning mellan två kontoklasser. Kreditsidan på kassa är högre än debet ska tilläggas (köpt mer än sålt).

Kör jag debet på kassa och kredit på eget kapital, så nollställs kassa men eget kapital krediteras; skulden har alltså minskat. Är det riktigt? gör jag tvärtom så dubblas beloppet på kassa och eget kapital debiteras. Men samtidigt tycker jag att det låter logiskt att skulden på eget kapital ökar då jag köpt för mer än jag sålt. Eller tänker jag fel?
2066
22
Du tänker fel.[br][br]Ok, måste bara reda ut några saker, säg till om jag missförstått något.[br]* Kassan har just nu ett negativt saldo, säg -2000 kr.[br]* Du har i verkligheten gjort dessa inköp med dina privata pengar.[br][br]Bra.[br][br]Lite grundläggande saker då.[br]Kredit har inget med kreditera att göra. Debet är vänster sida, Kredit är höger sida.[br]Konton i klass 1 (kassa och bank t ex) ökar när du skriver något i debet.[br]Konton i klass 2 (skulder, eget kapital) ökar när du skriver något i kredit.[br][br]Så, om vi ska öka kontot för kassa så det blir 0 måste vi alltså i exemplet skriva 2000 i debet. Som motkontering måste du nu skriva samma belopp i kredit (höger sida). Det som händer är att du sätter in 2000 av dina privata pengar i kassan (bara på papperet nu då). Alltså ökar företagets skuld till dig med 2000 kr. Ok, eget kapital ökar i kredit så det stämmer ju :)[br][br]Så, konteringen blir alltså[br]D/1910 2000[br]K/2018 2000[br]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
35
Då ställde jag upp det rätt i senaste försöket :). Men kontot för eget kapital jag menade är 2010. Ska jag inte använda det? 2018 som du använder är egna insättningar. Och menar du att det är 2018 som gäller även för transaktioner? 2010 tänker jag iaf.
2066
22
Spelar ingen större roll. 2010 är samlingskonto/gruppkonto för allt eget kapital. Föredrar att dela upp saker, men det har inte någon större praktisk betydelse.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
35
Tackar.
632
3
Använd konto 2013 och 2018. Dessa omförs sedan sista eller första dagen på året.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.