Senaste inläggen

Några enkla frågor om förenklat årsbokslut / bokföring

Hej,

Jag har en enskild näringsverksamhet och nu är det dags att avsluta år 2010 och sammanställa det förenklade årsbokslutet. Jag har några frågor angående detta:

1) För att få använda DHL's tjänster så har jag 3000 kr i pant hos dem. Jag har lagt detta belopp på 1880 kortfristig placering. Dessa syns i min balansräkning medans...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Trafikverket har betalt till mitt firmakonto, men betalningen är privat

Idag fick jag av någon anledning tillbaks pengar från Trafikverket (vägskatt). Eftersom jag har ett Plusgiro så har de hittat kontot och automagiskt satt in pengarna där.

Problemet är att kontot ju är firmans och betalningen är privat. Kan jag helt enkelt bokföra inbetalningen som egen insättning och ta ut pengarna med eget uttag?

Kan du leva på ditt företag?

Läste för inte så länge sedan att de flesta nystartade företag drivs vid sidan om ett vanligt jobb, många går i konkurs redan efter 1-2 år och att endast ett fåtal kan leva på enbart företaget.

Blev nu nyfiken..siffrornana var skrämmande låga så jag undrar om någon här driver företag och kan klara sig på det? Om ja..hur länge har du haft det...

Kategori: Allmänt

Vilken linje för företagande på gymnasiet?

Nu är det så att jag kommer inom ett år att få välja gymnasieskola, program och inriktning.

Jag vill senare satsa på företagande, men vet inte riktigt vilken inriktning som jag vill ha. Jag kommer att läsa ekonomi (EK) på skolan, men vet inte riktigt vilken inriktning som är bäst att ha i bagaget inför framtiden.

Valet står mellan eko...

Kategori: Allmänt

Toyota-prenumeration

Jag tittar på lite alternativ till att köpa eller leasa en bil.

Toyota har något de kallar prenumeration av sina bilar, vad jag förstår så är det en långtisdhyra där försäkring och service ingår. Vet inte om andra bilhandlare har liknande?

Om jag låter mitt AB stå för kontraktet och den anställde (jag) använda bilen till största delen...

Kategori: Inköp

......

...........

Maxgräns för milersättning till anställd

Hej,

Hur mycket kan jag högst betala ut per mil som milersättning till en anställd för dennes privata bil under tjänst?
En vän till mig fick 25kr/milen innan han blev anställd hos samma företag.

Mvh

Fråga om preliminärskatt??

Hej!

Jag har en liten enskild firma där jag för första året räknat på en omsättning motsvarande 40 000kr i  skatte och avgiftdeklarationen. Bor i södra sverige med kommer att göra de flesta av mina jobb i norrland, därav stora reskostnader.
Såhär har jag räknat:

INTÄKT från försäljning = 40000kr (32 000kr + 8 000kr...

Bokföra utgående balans vid byte av bokföringsprogram

Hej,

Nu när vi nyss haft ett årsskifte ska jag ta chansen att en gång för alla göra mig av med Visma Enskild Firma. Tyvärr verkar det inte gå att få ut någon vettig SIE4-fil från programmet, utan det den exporterar ger bara IB (ingående balans) och UB (utgående balans) på ett fåtal konton.

Det jag nu tänkt var följande:

Jag har...

köp av domännamn och ompekning till befintlig webshop

Hej, jag har redan en webshop som jag hyr av ett företag. Om jag köper domänen med mitt företagsnamn kan jag då peka om den så att den leder till min webshop utan att lägga domänen i ett webbhotell som jag måste betala för? Eller måste man koppla domänen till ett webbhotell för att kunna använda den?
Någon som har erfarenhet av detta?
Vänliga...

Kategori: E-handel

SPONSRING

Hej jag har en fråga ang. Sponsring och starta företag.
Min dotter är duktig i sport och nu har jag hitta sponsorer till henne. Sponsorerna vill sponsra henne specifikt. Hur gör jag nu? Skapar jag ett bolag av henne? Och om så, hur går jag till väga? Hon är minderårig.

Kategori: Affärsidéer

Till salu: e-handelsföretag med fokus på ekologiska barnprodukter

Bolag verksamt inom e-handel sedan början av 2008. Ekologisk profil och nischad produktportfölj med fokus på barn och barnprodukter från kända varumärken.

Försäljning och administration sköts i egenutvecklat professionellt e-handelssystem som går att bygga på och utveckla i det oändliga.

Nätbutiken har ett starkt varumärke och verks...

Kategori: Till salu

Förmån bensin privat körning

Hej

Hur räknar jag ut förmånsvärdet för bensinen vid privatkörning? Jag har läst att det ska vara bensinförbrukning * 1,2. Är det korrekt?

I körjournalen har jag antal privata mil och kan jag då själv räkna ut ett snitt för bensinförbrukning eller finns det en regel/standard förbrukning som ska användas?

Avser AB's leasin...

Produkt + 7-eleven = hur går man tillväga?

Hej alla!

Jag har en produkt som jag vill sälja till 7-eleven. Jag vet garanterar att de kommer att vilja köpa de av mig. Nu har jag lite frågor innan jag ringer till 7:en!

När du de vill köpa av mig .. hur går det till?

Betalar de mot en faktura, kontant eller hur går det till?

Om vissa inte säljer? Måste jag köpa ti...

Kategori: Affärsplanen

Moms och lönekostnader

Hej

Driver en enskild firma som hyr ut tjänster. Har 1 anställd.

Min fråga är om lönekostnader dras av på momsad eller omomsad försäljning.
T.ex. försäljning= 8000 ex.moms, 10000 ink.moms
Lön(brutto + arbg.avg)= 10000kr

Blir det +-0kr i kassan (man får räkna in momsen för att betala företagets kostnader)
ELLER
blir...

Interimsfordran i bokslut eller?

Hej, ska man bokföra interimsfordringen samtidigt som man bokför fakturan eller ska man vänta till bokslutet och göra en omföring?

Tack på förhand!

Cosmetica med inriktning brun utan sol. Lager till salu billigt.

Pga en karriärsmöjlighet säljer jag mitt lager.

Det består av 24kg DHA, 4200 flaskor (250ml), 1500 spraykorkar.
Det finns även bronzer, konserveringsmedel, parfymering och ämnen för lotioneffekter. Allt är endast ca 7 månader gammalt och har förvarats i kyl tätt förslutet. Lagret har ett inköpsvärde på ca 52000:-

Jag har lokala kon...

Kategori: Till salu

Lagervärdering bokslut??

Jag har hela tiden kostnadsfört fakturor under året och nu har vi inventerat. Hur gör jag nu vid bokslutet?? Är ett AB. Har inget varulager så att säga utan har skrivit in de olika fakturorna som kostnader.

Fora?

Företaget jag jobbar åt har tecknat en Fora-försäkring för en anställd, (de har bara en anställd, de andra 2 är ägare). Hur ska detta bokföras? Måste det in i löneprogrammet eller räcker det med att jag bokför detta som en vanlig faktura?

Skillnad på bokslut?

Hej,

Undrar vad det är för skillnad på förenklad bokslut och vanlig bokslut?

Mvh