Startat eget och importerat inom EU

21
Jag har momsregistrerat mig och beställt några produkter från Tyskland samt
England senaste dagarna. Jag har tidigare varit inne på Kina men eftersom, om jag förstår rätt, inte får göra avdrag för ingående moms vid förvärv utanför EU så körde jag på detta kortet istället.

Jag förstår dock inte riktigt skillnaden mellan import inom och utanför EU.

Är det så att om jag skulle importera in produkter som är utanför EU, så
betalar jag 25% moms vid import+25% moms vid försäljning, och kan inte
göra avdrag alls? Och vid import inom EU som jag gjort nu, så betalar jag
ingen moms vid import, men däremot vid försäljning? Så jag kommer undan 25% "billigare"?

Nu när jag beställt prylar från nätet inom EU har jag bara fått hem det till dörren och därefter lagt ut det på nätet, papper som har följt med leveranserna har jag sparat i en pärm, men vid den ena leveransen fanns det inget papper med alls förutom från DHL, inget från säljaren alltså..och han svarar inte!

Läste även förut att man skall fråga efter VAT-Nummer, men det går ju inte alltid då vissa säljare inte är registrerade som företag? Vilken skillnad gör det om jag inte skulle samla på mig dessa nummer?

Mvh, Orikfug
2066
22
Hej![br][br]Du har nog missuppfattat en hel del grundläggande saker.[br][br]Jag har inte tid att gå igenom allt du frågar om då det är ganska många områden som berörs.[br][br]Några saker:[br][br]* Import och export avser handel med land som inte är EG-medlem.[br][br]Så, vid import betalar du ingen moms till utlandet. Däremot skall det betalas tull och även moms till tullverket. Denna är på sedvanligt vis avdragsgill, precis som vanlig svensk moms.[br][br][br]* Införsel avser köp från länder inom EG-området.[br][br]Vid införsel skall du uppge ditt VAT-nummer till företag du handlar av, detta för att de ej ska lägga på (sitt lands) moms på ditt pris. I Sverige är du sedan själv skyldig att administrera moms på detta genom momsrapporten.[br][br][br]* Moms[br][br]Börja med att tänka bort momsen i alla kalkyler och beräkningar du gör. Det är ingen kostnad eller intäkt för ditt företag. Du betalar inte moms vid försäljning, dina kunder betalar moms till dig som du sedan rapporterar in och betalar till staten. Vid inköp betalar du i normalfallet moms till försäljaren, rapporterar in detta på samma sätt och får tillbaka det från staten. I praktiken kvittas ingående och utgående moms mot varandra så du bara betalar in mellanskillnaden.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
21
Tack för svaret.[br][br]Jag har handlat mina varor från Ebay, och där verkar det som [br]auktionerna per automatik innehåller moms etc. [br][br]Så om jag köper en vara av ett företag i storbritannien, så antar jag[br]att jag redan då har ingått i ett avtal eftersom auktionen är avslutad?[br][br]Fast de kanske kan ändra det i efterhand, men det låter vagt..[br][br]Hur fungerar det om det skulle vara en privatperson? Vilket är möjligt[br]att det blir också.[br][br]Jag vet inte riktigt var jag hittar all denna informationen, har varit inne[br]på skatteverket och tittat men det jag läst där är väldigt tunt och det[br]kommer egentligen bara upp fler frågor :vissla[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.