Ingångsvärden? Från hobby till företag......

6
Hej,

Jag bedriver en småskalig verksamhet med odling av akvariefisk. Detta startade som en hobby men nu bedriver jag en enskild firma.

Jag använder Visma enskild firma med förenklat årsbokslut. Hur ska jag ta upp värdet av inventarier som redan fanns när företaget startades? Är det värde det köptes in för eller nuvarande marknadsvärde(uppskattat). En del är inköpt nytt en del begagnat och jag har inte kvitto på alla grejor. Kan jag ta upp detta i alla fall till uppskattat marknadsvärde?
Slår ingångsvärdena på resultatet eller är det bara att likviditeten i företaget stärks med ökade tillgångar? Om jag förstått det rätt så blir detta samma som en egen insättning, stämmer det?

Tacksam för svar. / Hälsningar Pär
9
Hej.[br][br]Kan du inte be dem på posten att skriva under på att du skickar varan till norge?[br][br]Alternativt kanske att mottagaren genom e-post eller liknande får bekräfta att de har fått sin produkt, och i taggarna som följer med kan du ju hämta ut IP-adressen och sedan spåra denna till norge. Då måste du ju lita på att kunden gör detta, och det låter kanske lite väl överdrivet att kräva av kunden.[br][br]Märkligt hur skatteverket resonerar ibland faktiskt, och att du ska behöva redovisa att du verkligen skickat produkten.[br][br]Hoppas att det löser sig i alla fall och lycka till.
www.hedblomdesign.com - Frilansande webbdesigner och programmerare
9
Svaret jag skickade nyss var tänkt till ett annat inlägg. Sedan skickades detta helt fel på något sätt. Ursäkta.
www.hedblomdesign.com - Frilansande webbdesigner och programmerare

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.