Senaste inläggen

Interimsfordran i bokslut eller?

Hej, ska man bokföra interimsfordringen samtidigt som man bokför fakturan eller ska man vänta till bokslutet och göra en omföring?

Tack på förhand!

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Cosmetica med inriktning brun utan sol. Lager till salu billigt.

Pga en karriärsmöjlighet säljer jag mitt lager.

Det består av 24kg DHA, 4200 flaskor (250ml), 1500 spraykorkar.
Det finns även bronzer, konserveringsmedel, parfymering och ämnen för lotioneffekter. Allt är endast ca 7 månader gammalt och har förvarats i kyl tätt förslutet. Lagret har ett inköpsvärde på ca 52000:-

Jag har lokala kon...

Kategori: Till salu

Lagervärdering bokslut??

Jag har hela tiden kostnadsfört fakturor under året och nu har vi inventerat. Hur gör jag nu vid bokslutet?? Är ett AB. Har inget varulager så att säga utan har skrivit in de olika fakturorna som kostnader.

Fora?

Företaget jag jobbar åt har tecknat en Fora-försäkring för en anställd, (de har bara en anställd, de andra 2 är ägare). Hur ska detta bokföras? Måste det in i löneprogrammet eller räcker det med att jag bokför detta som en vanlig faktura?

Skillnad på bokslut?

Hej,

Undrar vad det är för skillnad på förenklad bokslut och vanlig bokslut?

Mvh

Ingångsvärdet i Enskild Firma

Hej,

Har precis startat en ensklid firma. Hur bokför jag ´förbrukningsinventarier`(t.ex. dator, GPS, Operativsystem, kontorsmöbler m.m.) som "följt med mig" in i företaget?

För visst kan jag väl dra av marknadsmässiga belopp för dessa inventarier? Ingen av dessa varor är värda över 5000kr ex.moms.

Väl mött!

driva kiosk/gatuvagn

Hejsan, undrar om det är någon som besitter kunskap och erfarenhet av driva gatuvagn eller dylikt.?

Har en tanke om att driva en gatuvagn som ska sälja korvar,hamburgare,dagens lunch,tobak etc.

Någon med lite erfarenhet som kan berätta lite???

Kategori: Affärsidéer

Handla profilkläder? varför inte?

Varför handlar inte privat personer Profilkläder? Kvalité och snygg design.
Och varför finns det inte några ( vet inte några butiker i Skåne som säljer Profilkläder) butiker med detta?

Jag har kollat på märken som

Grizzly

Craft ( Hittat butik)

Cutter and buck

barkeley

harvest sportwear

New wa...

Kategori: Allmänt

Köp av befintligt bolag! AB eller Enskild firma?

Hejsan.
Är intresserad av att köpa upp ett företag som har funnits i snart 30 år och är etablerat och omsätter bra (5-6 milj). Har gått ca 550-650 tusen i vinst/år efter allt betalt, lån, personal, lokal m.m
Han som driver det idag har det som enskild firma.

Men jag undrar vad jag ska starta?
Jag ska söka lån via Banken och Almi för...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Hemsida+domän inom stand up säljes

Hemsida + domän som rankas högt av Google som rör Stand up och komedi säljes.

Bland annat följande ingår:

* Domänadressen Standup-comedy.se
* Hela hemsidan, all grafik och design
* Databasen
* Alla funktioner som finns på sidan som t.ex. att besökare kan skicka in egna nyhter, dela på Facebook m.m.
* Ta över vår Fac...

Kategori: Till salu

Företagslokal som bostad

Driver eget AB med inriktning mot utbildning, coaching etc. Funderar på att hyra en lokal och använda den som kombinerad företagslokal och bostad. Enligt den lokala byggplanen är området/fastigheten avsedd för företag, dvs ej som bostäder, men hyresvärden ser inget hinder.

*Finns några juridiska hinder för att bo i det egna AB:ts lokaler?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Ska jag och kollegan ha varsitt AB och ett gemensamt AB eller??? Hjälp!

Jag och kollegan (jag 45 han 51 år) funderar på att starta en konsultverksamhet tillsammans med (oftast) gemensamma kunder. Vi vill även kunna ta individuella uppdrag vid behov. Vi kommer tillsammans att fakturera mellan 1,5-3 milj/år till våra gemensamma kunder bedömer vi.

Samtidigt driver min fru (hon är 39år) sen några år en butik med del...

Företagsnamn - innovationsföretag

Är på gång att starta enskild firma där jag kommer utveckla idéer inom olika områden. Det första produkten blir ett hjälpmedel för målning av hus och hem.
En annan produkt riktar sig mot båtcharter. En tredje är en serveringsdetalj.

Spretande produkter. Affärsidén är att utveckla och sälja, ev. sälja av eller knoppa av till andra företag....

Utdelning från AB

Hej, det är dags att dela ut lite pengar ur ett bolag jag är delägare i. Jag äger aktierna personlingen idag och kommer då naturligtvis beskattas. Kan jag istället starta ett nytt AB och sälja in mina aktier dit för att minska beskattningen? Eller är det ingen mening? Jag tvivlar på att vi kommer ned i 20% beskattning på hela summan (det rör sig om...

Fråga om varumärke

Hej,
Min första tråd här, intressant forum för övrigt!

Jag planerar att börja tillverka ett eget dryckesmärke, alltså ett eget läsk märke.

Jag vet att de går att skydda namnet på PRV, men, om de där går väldigt bra och nån i USA ser de, och gör samma sak, kan ja vara körd då?
Om dom investerar som tusan, alltså dom slår på stort...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Provision och rabatter vid utlandshandel

Jag köper varor från Singapore och får provision när kunder handlar direkt från tillverkaren. Dessa pengar ligger på ett konto hos tillverkaren och jag använder dem som rabatt när jag inhandlar varor.
Har även provision när människor går med i MLM på vad de handlar. Allt hamnar på detta konto hos företaget i Singapore. Kan framöver begära kontan...

Kategori: Företagande över gränserna

Nattklubb

Stämmer det att man i Sverige måste ha restaurangrörelse för att få tillstånd att driva nattklubb?

Moms på utfört arbete/arvode

Jag har ett AB och har en kille som arbetar för oss men är inte anställd, han i sin tur har ett eget företag (Enskild firma som innehar f-skatt).

Han har ett arvode/lön på 25.000:-/mån som han fakturerar via sitt företag, men han fakturerar utan moms, är det rätt?

Jag kan väl inte bokföra det som Lön för då behöver jag väl ta upp arbe...

Smått förvirrad ang. bokslut

Hej.

Har precis avslutat mitt första år för min enskilda firma. Nu till mina frågor:

1. Ang. leverantörsskulder - Måste dessa tas upp vid årets slut? Har fått 2-3 fakturor som jag betalade nu i Januari 2011 och då bokförde jag de samma dag som jag betalade de (eftersom jag kör kontantmetoden). Är det ok att göra på detta sätt?

Prissätta med 1995 eller 2000kr

Jag ska prissätta en produkt och funderade på detta med priset och varför det nästan alltid används 99, 199, 998 och liknande. Lurar det verkligen oss så att det ser mycket billigare ut?
Hade varit skoj att se någon statistik!

Personligen räknar jag alltid om det direkt till närmsta heltal men det kanske är sällsynt?

Jag pratade me...