När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Vi har ett litet dilemma... Vi får in många beställningar från Norge och eftersom Norge står utanför EU så betalar vi inte in någon moms på dessa försändelser.
Förra året var skatteverket på oss lite om att jag måste bevisa att dessa försändelser verkligen har skickats till Norge. Lite svårt att bevisa när de har skickats som brev = ingen spårning.
Jag skickade in kvittokopior där norska adressen stod, utskrifter från Posten där det står att det är skickat utanför Sverige (tyvärr ej specat utanför EU, eftersom det är samma pris i hela Europa).
Killen på skatteverket förstod dilemmat men tyckte inte att bevisningen var nog. Vi kom undan med det för denna gången, men han "hotade" med att komma tillbaka efter ett år och att vi då borde ha löst det på något sätt.
Några idéer på hur detta kan lösas? Jag vill inte skicka som paket eftersom det skulle bli alltför dyrt. 90% av försändelserna ligger på under 100g och i stort sett inget över 250g. Vi skickar med Posten idag.
Alla idéer är välkomna! Finns det kanske någon annan som har löst det här? Det borde ju finnas fler med samma dilemma, eller?
Hej.[br][br]Kan du inte be dem på posten att skriva under på att du skickar varan till norge?[br][br]Alternativt kanske att mottagaren genom e-post eller liknande får bekräfta att de har fått sin produkt, och i taggarna som följer med kan du ju hämta ut IP-adressen och sedan spåra denna till norge. Då måste du ju lita på att kunden gör detta, och det låter kanske lite väl överdrivet att kräva av kunden.[br][br]Märkligt hur skatteverket resonerar ibland faktiskt, och att du ska behöva redovisa att du verkligen skickat produkten.[br][br]Hoppas att det löser sig i alla fall och lycka till.
www.hedblomdesign.com - Frilansande webbdesigner och programmerare
Ja, att be Posten skriva under är ju faktiskt en bra idé! Vi kan printa ut en lista på alla norska kunder under dagen och sen be Posten att skriva under på att dessa har gått till Norge. Skulle absolut kunna funka![br][br]Att be kunderna att maila, tror jag inte skulle funka. Några skulle säkert göra det, några skulle strunta i det och en hel del skulle antagligen glömma det ;-)[br][br]Ja, det är lite underligt att de kräver bevis, men det kanske blir bättre med tiden när ehandel över gränserna blir vanligare...[br][br]Tack för dina tips! Väldigt uppskattat!
Eller så lagrar du IP-nummer vid beställningstillfället. Vore inte det enklast? En print på beställning med ip-nummer, beställning, mottagare och tidpunkt.[br][br][quote author=TiKei link=topic=8396.msg37667#msg37667 date=1295213195][br]Ja, att be Posten skriva under är ju faktiskt en bra idé! Vi kan printa ut en lista på alla norska kunder under dagen och sen be Posten att skriva under på att dessa har gått till Norge. Skulle absolut kunna funka![br][br]Att be kunderna att maila, tror jag inte skulle funka. Några skulle säkert göra det, några skulle strunta i det och en hel del skulle antagligen glömma det ;-)[br][br]Ja, det är lite underligt att de kräver bevis, men det kanske blir bättre med tiden när ehandel över gränserna blir vanligare...[br][br]Tack för dina tips! Väldigt uppskattat![br][/quote]
IP-nummer finns lagrat och det meddelade jag vid första kontakten med skatteverket. Det räckte inte, det måste bevisas att det har [b]skickats[/b] till Norge.[br][br]Men...det har faktiskt löst sig nu. Posten klumpar numera inte ihop brev som ska utanför Europa med brev som ska till Europa, så på vår spec från Posten står det numera att det har gått utanför EU. Det, plus att vi har kvitton med adress, räcker för att bevisa att vi skickar det utanför EU.[br][br]Givetvis passade Posten på att höja portot rejält samtidigt såklart...så nu är det mycket dyrare att skicka till Norge än till Danmark...lite surt...[br][br]Tack för ditt svar i alla fall! Det var bra, annars hade jag kanske glömt att gå in här och skriva hur det har gått!