Senaste inläggen

Ränta på aktiekapital.

Jag har startat en AB. För att få ett  större lån på banken för framtida affärer fick jag ett krav från banken att sätta in 500 000 SEK som aktiekapital vid starten av ABet. Det gjorde jag med privat inlånade pengar som jag betalar ränta på just nu  (alltså som en privat person). Kan man  förvänta att man skulle få någon ränta från AB på dessa 500...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Tips på stor etablerad webbyrå

Hej jag vet att det finns många duktiga webbdesigners här inne men jag letar efter en stor webbyrå då jag hoppas på att få min hemsida byggd gratis eller iaf i utbyte mot possitiv reklam.
Hemsidan som ska skapas kommer att bygga kring välgörenhet där första projektet kommer att vara att bygga en brunn i afrika.
Finns det någon här inne som ha...

Kategori: Söker/eftersöker

Tillhanda: Är det tillåtet att begära tillhanda inom ett visst datum på faktura?

Tillhanda: Är det tillåtet att begära tillhanda inom ett visst datum på faktura?

Använder just "av oss tillhanda inom 30 dagar" på våra fakturor och gjort i åratal. Idag ringer en grinig (kan tilläggas ny) kund och påstår att hans revisor har sagt att det inte är tillåtet att kräva "tillhanda", utan detta är då per automatik si...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hur bokföra dessa inventarier (värda mindre än 10.000) vid företagsköp?

Har köpt en butik och fått följande inventarier med i köpet:

1 st Dator plus skärm á 3500 kr

1 st Kassalåda á 800 kr

3 st Godisställ á 8000 kr

1 st Mikrovågsugn á 250 kr,

Hur ska jag bokföra dessa? De är ju värda så lite, borde inte tas upp som inventarier om jag förstått saken rätt? Dessa ingick alltså i köpesumm...

Konto i bokföringen

Vi köper in produkter som används både för försäljning och för behandlingar.

Har bokfört alla inköp av produkter på samma konto (4011)
Självklart vill jag separera dessa så att man ser ur vilken vinst vi gör på de sålda produkterna.

Vilket konto ska man använda för att bokföra produkter som används i behandlingar? Det är ju en slag...

Konsult

Hej,

Jag skulle behöva hjälp att utveckla en fungerande affärsplan här för mig som konsult. Startade min egna firma i 2009 men har endast lyckats köra igång med ett uppdrag mot slutet av 2010. Själv känner jag att det måste vara något som jag inte riktigt gör helt rätt här.

Det som jag vill kunna göra är att jobba på heltid hemmifrå...

Kategori: Affärsplanen

Kritik ny hemsida

Tar tacksamt emot konstruktiv kritik av mitt företags nya hemsida. Har för första gången anlitat en "webbnisse", och tycker nog själv att sidan blivit flera snäpp snyggare än tidigare. Men ni som kan det där med design, SEO, kodning osv...kom gärna med synpunkter (som jag sedan kan använda för förbättringar).

Kategori: E-handel

Bokföra köp av programkod

Hej,

Nybörjare här och behöver lite tips. Låt säga att jag har ett AB med 50 tkr i aktiekapital. Nu vill jag köpa äganderätten till programkod (ett bibliotek med programmeringskod som hela verksamheten kommer att bygga på) för hela summan (50 000).

Denna kod bör då bli apportegendom. Stämmer det?

Hur skulle detta bokföras?
<...

Behöver banner

Hej!
Vem kan tillverka en snygg banner åt mig (i två olika versioner (samma storlek men delvis olika innehåll))?
Och vad vill du ha betalt för detta?

Filibastis

Kategori: Söker/eftersöker

Entreprenörer på twitter

Fanns en tråd där man kunde lämna sitt eget twitterkonto som företagare. Ville tipsa om listan som finns här på 99 svenska webentreprenörer:http://disruptive.nu/2010/04/24/99-svenska-webentreprenorer-pa-twitter/

Ta er dessutom gärna en titt på hashtaggen #entreprenörskap

Kategori: Off Topic

Stort parti batteriuppvärmda värmesulor fotvärmare

Stort parti batteriuppvärmda sulor 500st
Få det varmt och skönt i skon, slalompjäxorna, jägarstövlarna, vadarstövlar, kängor etc.
Här är en enkel lösning som Du passar in till Dina skor, genom att klippa till den för att få rätt passform.
Värmeelementet drivs av 3st 1.5 volt AA batterier per sko. Effekten är väldigt låg och den ger värme...

Kategori: Till salu

Jobba utomlands

Jag har tidigare varit anställd hos en Tysk skogsfirma. Men om jag har rätt så tror jag att jag skulle tjäna på att köra med f-skattsedel just där. Som anställd så fick jag stå för resor och boende själv utan avdrag. Och på en månad så kunde man hamna på runt 6-7000 kr i dessa kostnader.
Så är det någon som kan ge mig lite tips.

Kategori: Företagande över gränserna

hogia light. Kontantmetoden, hur lägger jag in försäljningsverifikationer?

Jag kommer inte vidare om jag bara skriver försäljning 3051, utan jag måste ju balansera det mot något. Jag är nybörjare...googlade lite och fann att man balanserar det mot 1510 kundfordringar.

Så det har jag gjort nu, allt jag sålt ifrån nov.

Men nu slår det mig, att det nog är fel, för jag har ju kontantmetoden och inte fakturameto...

Norge och moms - lagligt?

Vi skickar mycket till Norge och Norge är ju som bekant inte med i EU.
De ska med andra ord inte betala vår moms.

Men vi har gjort så att om en order kommer in från Norge så betalar de ändå samma summa som den svenska kunden men momsen blir nollad = mer pengar till oss.

Exempel:
Norsk kund köper 1 st exempelprodukt = 100 kr. Han...

Kategori: Företagande över gränserna

Starta eget som ung!

Tjenare, jag är en kille på 19 år, jag fyller snart 20.
Och det är nämligen så att under ett par månaders tid
så har jag haft i tankarna att starta ett eget företag.
Då jag inte har någon erfarenhet alls av att driva ett
företag så tänkte jag höra med er erfarna vad ni har för
tips om hur ni gick till väga när ni startade? Jag är i...

Kategori: Affärsidéer

Preliminärskatt och sån´t

Hej,
jag blir galen av att försöka lista ut alla skattregler! Vad är egentligen preliminärskatt? Jag menar vad innehåller den? Arbetsgivaravgift och kommunalskatt eller vad? Och hur ska man egentligen beräkna den lilla lön som jag kan ta ut? Och hur är det med amorteringen som jag gör till banken varje månad, är det ingen kostnad? Då blir ju det...

tips på leasingföretag...?

Ska expandera mitt lilla företag så jag finns i både Uppsala och Stockholm. Jag bleker tatueringar med YAG-laser och behöver med andra ord en maskin på båda orterna. Maskinen i Uppsala är köpt vid företagsstarten. Betalad och klar.

Men den maskin som kommer finnas i Sthlm har jag inte pengar att köpa rakt av, så jag fick tips om att kontakt...

Kategori: Inköp

Bokföra köp med privata pengar

Hej!

Jag handlade kontorsvaror för X kronor häromdagen på mitt privata Visakort men varorna hörde till företaget.

Hur ska jag bokföra detta? Ska det på något sätt markeras att det är både ett eget uttag och kontorsvaror när det konteras? Och vad är verifikationen? Är det både kvittot jag fick i affären och senare även utskriften från...

Finansiering vi köp av befintligt bolag. Alternativ förutom banken och Almi???

Hejsan.
Jag är intresserad av att köpa upp ett befintligt företag idag. Det går med bra vinst och har bra omsättning.
Men Banken är negativa (som vanligt). Så jag undrar om det finns några andra alternativ att söka finansiering av???
Köpsumman ligger på 750.000:- varav 50.000:- har jag löst själv.
Så 700.000:- skulle jag behöva låna på...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Hyra/avdrag

Hej,

Vid sidan om min ordinarie anställning driver jag ett AB. Denna verksamhet sköter jag helt hemifrån.
Jag har ett dedikerat rum i vårt hus som är avsett för verksamheten. Kan jag ta ut en hyra från företaget för detta?

/Michael