Köpa ett företag

10
Jag funderar på att köpa ett företag men har lite problem då jag tittar på hur det gått för dom.

Företaget drivs idag som handelsbolag och har två ägare. Jag har fått ta del av både resultat och balansrapport för år 2010 och även tidigare.

Resultatet på sista raden för år 2010 visar en vinst på 700 000kr
Men om jag sedan tittar på balansrapporten så ser jag där att de två ägarna tagit ut runt 500 000kr var i eget uttag.

Vad är egentligen visten då? Har ägarna tagit ut mer i lön än vad företaget gjort i vinst?
Eller är det 700 000kr kvar i vinst efter att ägarna tagit ut sin del?

Tacksam för svar.
1069
139
I ett handelsbolag ingår inte "ägarnas lön", alltså eget uttag, i resultatet.[br][br]Så oberoende av hur mycket ägarna har tagit ut så är vinsten (om allt stämmer) i det här fallet 700.000 kr. Vinsten vid årets slut fördelas på ägarna och de blir privat skattskyldiga för sin del.[br]
109
Om ägarna ska köpas loss så att de inte längre kommer att vara verksamma i bolaget, och om tanken då är att du ska ta över deras jobb, då är det intressantaste att titta på hur mycket bolaget tjänar före löneuttag och utdelning.[br]Detta indikerar hur mycket utrymme det finns för dej att plocka lön om du kan göra jobbet lika bra. 
http://www.plexiglasskivor.se
http://www.plast-tak.se
10
[quote author=stefantall link=topic=8547.msg38249#msg38249 date=1297375109][br]Om ägarna ska köpas loss så att de inte längre kommer att vara verksamma i bolaget, och om tanken då är att du ska ta över deras jobb, då är det intressantaste att titta på hur mycket bolaget tjänar före löneuttag och utdelning.[br]Detta indikerar hur mycket utrymme det finns för dej att plocka lön om du kan göra jobbet lika bra.  [br][/quote][br][br][br]Så i detta fall skulle jag kunna plocka ut 1700 000kr minus skatter och avgifter om jag vill tömma hela firma kontot?[br]Stämmer det?[br][br]Skulle visserligen behöva ha 1-2 anställda också men ändå...

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.