Senaste inläggen

Bevisa att brev är skickat till Norge

Vi har ett litet dilemma...
Vi får in många beställningar från Norge och eftersom Norge står utanför EU så betalar vi inte in någon moms på dessa försändelser.

Förra året var skatteverket på oss lite om att jag måste bevisa att dessa försändelser verkligen har skickats till Norge. Lite svårt att bevisa när de har skickats som brev = inge...

Kategori: Företagande över gränserna

Online Distrubitions Skiv-Bolag

Jag har lite idéer angående att starta en musik ettikett som distruberar och säljer albums, ringsignaler och låtar online, alltså inte säljer fysiskt. Eftersom dagens bolag och musiker tar stor hjälp av Internet, så känns det som om det kan vara det bästa sättet att kunna leverera musik och att sprida musiken.

Ettiketten ska sikta på unga ta...

Kategori: Affärsidéer

Startat eget och importerat inom EU

Jag har momsregistrerat mig och beställt några produkter från Tyskland samt
England senaste dagarna. Jag har tidigare varit inne på Kina men eftersom, om jag förstår rätt, inte får göra avdrag för ingående moms vid förvärv utanför EU så körde jag på detta kortet istället.

Jag förstår dock inte riktigt skillnaden mellan import inom och ut...

Kategori: Företagande över gränserna

Vill du höra dina låtar på bästa sändningstid?

Vill du höra dina låtar på bästa sändningstid?

Vill du börja tjäna pengar på din musik?

Nu utökar vi vårt producentgäng! Vi heter Epidemic Sound och skapar musik. Främst för tv-produktion men också annan audiovisuell media. Nu söker vi fler duktiga låtskrivare och producenter. Vi kan erbjuda dig att jobba så mycket eller så lite du v...

Kategori: Söker/eftersöker

Vinn en ny logotyp!

Nu har du chansen att vinna en logotyp till ditt eller en väns företag!

Mer info:
http://www.logotypebolaget.se/logomakeover/

Kategori: Allmänt

Behöver du hjälp med att hamna högre på Google?

Jag sysslar mestadels med något helt annat, men för min egen företags hemsida så har jag lärt mig om sökmotoroptimering. Så jag tänkte att jag kan dela med mig av detta. Det går med ganska enkla medel att hamna på googles första sida. Hör av dig om du vill ha hjälp!

Kategori: E-handel

Avslut

Hej!

Jag sköter ett TM-bolag med världens bästa produkt, vi har anställda som är riktigt drivna och sugna på att sälja. Problemet är avslutet, men kunder tvekar ofta i slutet och klassikern "Kan jag få mail istället/läsa mer". Och alla vet ju att det är det värsta som finns. Vad kan det bero på? Hur gör man bättre avslut, vi vill verkligen...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

När det värsta händer!

Köpte en butik i september och nu i januari känns det väldigt motigt då alla verkar spara ute i hushållen. Vad händer om jag inte kan betala mina räkningar? har ju ingen marginal eftersom jag är nystartad. Jag tänker fram och tillbaka på om jag bör göra en avvecklingsplan eller sälja butiken eller vara offensiv och ge mig ut och sätta upp affischer...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Några enkla frågor om förenklat årsbokslut / bokföring

Hej,

Jag har en enskild näringsverksamhet och nu är det dags att avsluta år 2010 och sammanställa det förenklade årsbokslutet. Jag har några frågor angående detta:

1) För att få använda DHL's tjänster så har jag 3000 kr i pant hos dem. Jag har lagt detta belopp på 1880 kortfristig placering. Dessa syns i min balansräkning medans...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Trafikverket har betalt till mitt firmakonto, men betalningen är privat

Idag fick jag av någon anledning tillbaks pengar från Trafikverket (vägskatt). Eftersom jag har ett Plusgiro så har de hittat kontot och automagiskt satt in pengarna där.

Problemet är att kontot ju är firmans och betalningen är privat. Kan jag helt enkelt bokföra inbetalningen som egen insättning och ta ut pengarna med eget uttag?

Kan du leva på ditt företag?

Läste för inte så länge sedan att de flesta nystartade företag drivs vid sidan om ett vanligt jobb, många går i konkurs redan efter 1-2 år och att endast ett fåtal kan leva på enbart företaget.

Blev nu nyfiken..siffrornana var skrämmande låga så jag undrar om någon här driver företag och kan klara sig på det? Om ja..hur länge har du haft det...

Vilken linje för företagande på gymnasiet?

Nu är det så att jag kommer inom ett år att få välja gymnasieskola, program och inriktning.

Jag vill senare satsa på företagande, men vet inte riktigt vilken inriktning som jag vill ha. Jag kommer att läsa ekonomi (EK) på skolan, men vet inte riktigt vilken inriktning som är bäst att ha i bagaget inför framtiden.

Valet står mellan eko...

Toyota-prenumeration

Jag tittar på lite alternativ till att köpa eller leasa en bil.

Toyota har något de kallar prenumeration av sina bilar, vad jag förstår så är det en långtisdhyra där försäkring och service ingår. Vet inte om andra bilhandlare har liknande?

Om jag låter mitt AB stå för kontraktet och den anställde (jag) använda bilen till största delen...

Kategori: Inköp

......

...........

Maxgräns för milersättning till anställd

Hej,

Hur mycket kan jag högst betala ut per mil som milersättning till en anställd för dennes privata bil under tjänst?
En vän till mig fick 25kr/milen innan han blev anställd hos samma företag.

Mvh

Fråga om preliminärskatt??

Hej!

Jag har en liten enskild firma där jag för första året räknat på en omsättning motsvarande 40 000kr i  skatte och avgiftdeklarationen. Bor i södra sverige med kommer att göra de flesta av mina jobb i norrland, därav stora reskostnader.
Såhär har jag räknat:

INTÄKT från försäljning = 40000kr (32 000kr + 8 000kr...

Bokföra utgående balans vid byte av bokföringsprogram

Hej,

Nu när vi nyss haft ett årsskifte ska jag ta chansen att en gång för alla göra mig av med Visma Enskild Firma. Tyvärr verkar det inte gå att få ut någon vettig SIE4-fil från programmet, utan det den exporterar ger bara IB (ingående balans) och UB (utgående balans) på ett fåtal konton.

Det jag nu tänkt var följande:

Jag har...

köp av domännamn och ompekning till befintlig webshop

Hej, jag har redan en webshop som jag hyr av ett företag. Om jag köper domänen med mitt företagsnamn kan jag då peka om den så att den leder till min webshop utan att lägga domänen i ett webbhotell som jag måste betala för? Eller måste man koppla domänen till ett webbhotell för att kunna använda den?
Någon som har erfarenhet av detta?
Vänliga...

Kategori: E-handel

SPONSRING

Hej jag har en fråga ang. Sponsring och starta företag.
Min dotter är duktig i sport och nu har jag hitta sponsorer till henne. Sponsorerna vill sponsra henne specifikt. Hur gör jag nu? Skapar jag ett bolag av henne? Och om så, hur går jag till väga? Hon är minderårig.

Kategori: Affärsidéer

Till salu: e-handelsföretag med fokus på ekologiska barnprodukter

Bolag verksamt inom e-handel sedan början av 2008. Ekologisk profil och nischad produktportfölj med fokus på barn och barnprodukter från kända varumärken.

Försäljning och administration sköts i egenutvecklat professionellt e-handelssystem som går att bygga på och utveckla i det oändliga.

Nätbutiken har ett starkt varumärke och verks...

Kategori: Till salu