Senaste inläggen

Utbetalning av lön, hur?

Hej!

Kan någon förklara för en dummy hur man utbetalar lön?

Min gissning:
1. a) Man gör en vanlig banköverföring till den anställdes konto på lönen minus kommunalskatten.
b) Man skickar ut en lönespecifikation till den anställde.

2. Man går in på skatteverkets hemsida och betalar in arbetsgivaravgifter (detta är enke...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Prissättning av designprodukt - Mot konsument och företag

Hej!

Jag har designat en produkt som lanseras i vår, det är en väldigt enkel produkt som kommer säljas bl.a. direkt till företag som en profil och giveawayprodukt men även i designbutiker. Nu klurar jag på prissättningen som jag har svårt att få ihop.

Produkten kommer säljas från:
- Butiker direkt till konsument, där kommer priset...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Räknas arbetsgivaravgiften in i löneunderlagssumman?

När man räknar på "löneunderlagssumman" för att se hur mycket utdelning man kan ta ut så har jag inte fått klart för mig om man ska räkna bara bruttolönerna eller om det ska vara bruttolönerna + arbetsgivaravgifterna på det(=lönekostnaden för företaget?). Någon som vet?

Tex. Jag och min fru har ett AB tillsammans (äger hälften av aktierna va...

Vilken företagsform ska vi välja?

Hej!

Vet att det finns massor med info om detta på nätet. Men det är ändå svårt att läsa sig till så jag skulle vilja ha lite tips.

Jag och en vän ska starta upp ett nytt företag. Jag klurar nu på vilken företagsform man ska satsa på. Enskild firma? Alltså att en startar och anställer den andra. Kanske en enormt dålig ide? Eller är de...

Hjälp inför start önskas

Hej,
sedan ett tag tillbaka funderar mycket på att starta eget av flera olika anledningar. Skulle gärna börja med vid sidan om min nuvarande anställning för att se om det verkligen passar mig eller ej. (jag vet att det passar men behöver förbli anställd typ två år till)
Det är två områden jag vill vara verksam:
1. jobba som hyrläkare och...

Kategori: Affärsidéer

Göra om ett kontorshotell

Hej alla!

En liten fundering. :bravo :bravo

På nåt märkligt sätt har jag av en avlägsen vän fått ett kontorshotell. ( Märkligt, jag vet )

Men så är det...  :bravo :bravo

Det ligger inte centralt i sthlm men i utkanterna. Mina tankar är, vad kan man göra med ett kontorshotell? Det är lixom inga direkt som vill hyra rum p...

Kategori: Affärsidéer

Stort restparti av kläder och dyl.

Stort restparti av kläder från märket "Puffy" säljes för 50.000kr.
Värde ut till konsument ligger på cirka 115.000kr!

Perfekt som baslager för en nystartad klädbutik.

Partiet innehåller kappor, tröjor, jackor, jeans, byxor, sjalar, BH, etc.

Sammanlagt ca. 390 plagg.

Vi överlåter även rättigheterna att köpa av vår leve...

Kategori: Till salu

Namn på webbyrå

Hej,

Nu hoppas jag verkligen att jag få lite tips från er här angående namnet på min webbyrå. Jag särskriver namnen för att undvika indexering på sökmotorerna.

Som det är idag heter webbyrån "Hudi k Medi a". Detta ska bytas ut av den enkla anledningen att jag inte tycker att det är bra med en norrlandsort i namnet vilket också kan skr...

Kategori: Allmänt

Budgetblankett

Halloj!

Jag behöver lite vägledning i företagsmörkret!
Då jag har varit arbetslös i 90 dagar, har jag möjligheten att via AMS ansöka om StartaEget-Bidgrag - vilket jag valt att göra då jag länge velat vara min egna chef.

Jag sitter nu med "Budgetblankett för HB och Enskild Firma", tanken är att jag skall bedriva Enskild Firma i det...

Kategori: Affärsplanen

Marknadsföra städbolag

Jag ska starta ett företag inom städbranschen, hur ska jag marknadsföra mig, känner till eniro, lokaldelen och din del.

Nybilda AB, intyg, VD och tecknare?

Handelsbanken vill ha 500 för intyg, någon billigare?

I Bolagsverkets mallar ser jag inget om vem som ska teckna eller vara VD, var skrivs det, i ett Styrelseprotkoll som ska till Bolagsverket?

Internetbutik

Hej på er,

jag lyckades inte hitta det jag letar efter, därför gör jag ett inlägg och hoppas på att ni ska kunna hjälpa mig!

Fölljande:
Internetbutik ja eller nej?
Varför ska man ha internetbutik?
Positivt, negativt?
Vad bör man tänka på?
Osv...
lite allmän diskussion om internetbutik! Behöver så mycket informati...

Kategori: E-handel

Behövs högskole utbildning för att starta företag

Behöver man högskole examen ex civilekonom eller civilingenjör för att kunna starta ett seriöst företag?
Eller kan man klara sig på gymnasie utbildning samt arbetslivs erfarenhet och självklart en stor vilja?

Jag går i tankarna om att starta företag inom en snar framtid.
Har dock ingen högskole utbildning, även om jag skulle vilja gå s...

Söker Återförsäljare!

Hejsan! Nu söker jag och min partner ÅF till våran Honungstvål som är gjord med stor omsorg och ger därför riktigt bra kvalité!
Luktar gott gör rent ser trevlig ut i badrummet!
är du intresserad som ÅF?

Finns bilder vid intresse.
Hör av dig snarast!
KONTAKT: Phlygarn@hotmail.com

Kategori: Söker/eftersöker

Min första offert. Vad ska jag ändra/lägga till?

Har precis skrivit min första offer toch tänkte höra med er experter om den duger? Vad bör jag ändra eller lägga till?
Mitt företag är benämnt som X och företaget jag leverar till är benämnt som Z.

X
Att: Kalle Kallesson, Z
Offert företagsmassage
Härmed erbjuder X medarbetarna på Z förebyggande friskvård i form av klassisk sv...

Måste man bokföra: Leverantörsfaktura-> Ångrat köp -> Kreditfaktura

Har letat efter detta men endast hitta hur man gör med en kundfaktura....

Företag: AB
Bokföringsmetod: Faktureringsmetoden
Startade för drygt en månad sedan.....

Jag beställde en dator för 10000kr. Jag ångrade mig och försökte avbeställa den men då hade den redan skickats.
1. Jag fick en faktura på 10000kr
2. Jag fick...

Öka din Google Rankning och din trafik med artikelmarknadsföring

Artikelmarknadsföring, eller Article Marketing som det heter på engelska, handlar om att sprida sin kunskap till så många som mäjligt för att på så sätt bygga upp länkar och intresse för den egna hemsidan eller företaget. Det hela är faktiskt ganska enkelt, men samtidigt ruskigt effektivt.

Så här går det till
I grunden handlar...

Starta ett eget mikrolånföretag

Hej!

Vore tacksam länk till vad man vilka kriterier som ska uppfyllas / den information man behöver innan uppstart av ett mikrolånföretag..

TM-Bolag Titta Hit!!!!!!

Hejsan alla ni driva TM-företagare där ute!

Jag heter Christina Pedersen och bedriver själv ett TM-Bolag sen ett år tillbaka.

Vi söker nu samarbetspartners för ett kanon roligt uppdrag riktiat emot privatpersoner. Det är en egen Tjänst/produkt som vi kör med själva här och säljer grymt bra av! Så vill ni vara med att bygga upp denna T...

Kategori: Söker/eftersöker

Ska jag våga göra om sidan?

Jag har ett antal hemsidor. Huvudsidan håller på och byggs om just nu.
Men denna fråga gäller en av mina andra sidor.
Sidan www.hlr-instruktorsutbildning.se är både ful och jobbig, och skulle definitivt behöva göras om helt o hållet. Men...på den viktigaste s...