När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej! Jag vet inte det ska tillhöra temat som gäller. Det är blandade frågor. Jag skulle vilja satsa på och starta eget företag inom E-handel, och kommande fysiska butiken i framtiden när det växter god/bra omsättning i företag. Det gäller enbart modebransch för män/killar.
Det låter så som en dröm för företagare! 🙂
Jag fick reda på att inneha ägarbolaget s.k. Limited i HongKong, vilket har bara 17,5% utdelningsvinst eller eget uttag och noll % kapital i företaget (ett typ av bolagsskatt). Dessutom ansvarsfritt från företagets skulder. Det krävs bl.a; - HK$ 1 är det minsta tillåtna aktiekapitalet. - Minst en aktieägare - Minst en direktör (kan vara samma som aktieägaren) - En sekreterare - Företaget kan ägas till 100% av en utländsk medborgare, till exempel en svensk. - Ett Hong Kong-registrerat företag måste ha en adress i Hong Kong. Har man inte det själv kan man för några tusenlappar om året få en adress i Hong Kong. Det brukar ofta ingå i priset man betalar för sekreteraren. - Alla företag måste anmäla en sekreterare, som måste vara antingen en person som är medborgare i Hong Kong, eller ett annat företag i Hong Kong.
Dessa punker... Stämmer det helt och 100 %?
Jag undrar hur det går till, t.ex.
1) Om jag är skriven i Sverige medan jag har Limited i HongKong. Går det inte? Alltså svenska skattemässiga frågor. 2) Varulagret ska ligga i Sverige för att kläder kunna skickas post till kunder inom Sverige och norden. Men hur går det till om man har företaget som registerat i HongKong (typ av boxadress) samt varulagret här i Sverige? 3) Sekreterare i HongKong? Hur skulle jag kunna hitta kontakter och få reda på mer information?
Gärna mer tipser och kommentarer ... jag tar emot alla! Tack tack 🙂
Starta upp en webb-klädbutik för killar... Kvar: affärsplan, finansieringsplan och de andra små.
Om verksamheten drivs från Sverige så skall den beskattas i Sverige, oavsett vart bolaget har sitt säte.[br][br]Mer info finns på [url=http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/skatter/internationellt/utlandskaforetagare.4.18e1b10334ebe8bc80004949.html#svid1]skatteverkets hemsida[/url].
[quote author=Addeew link=topic=8561.msg38279#msg38279 date=1297635399][br]Det låter så som en dröm för företagare! :)[br][/quote][br][br]Jag brukar gå efter talesättet: Om någonting låter för bra för att vara sant, ja då är det för bra för att vara sant.[br][br]Gör en googling på offshore-bolag så hittar du flera företag som hjälper dig att starta bolag på mindre än en vecka. Hur många år du får i fängelse för skattebrott lämnar jag osagt. :-\[br][br]Om din kommande affärsidé inte klarar av skattetrycket i Sverige, så är det nog ingen vidare bra affärsidé. Mitt råd är att börja och starta i Sverige, och lär dig allt här. När du har hög omsättning och känner att du vill luta dig tillbaka, kan du börja skatteplanera - men då ska du ha råd att anlita någon som vet att man håller sig inom lagens gränser.
Tack för länken! :)[br][br]Företaget driver inte från Sverige, utan HongKong. Men jag är medveten om bl.a. dubbelskattning som man kan slippa det, men frågan är hur det går till, och mycket?[br][br]T.ex. Varulagret driver från Sverige, men inget vinst tas ut och företagets omsättning, som ska hamna dom i HongKong. När du köper något plagg på online-shop och du betalar med kortet så dina pengar hamnar direkt till mitt företag i HongKong. Men kläderna ligger i varulagret i Sverige. Så klart att jag ska betala svenska moms och tullavgifter på dom som vanligt. [br][br]Frågan är att hur går till det, och praktiskt. Såna saker som är lite oklara för mig fortfarande. [br][br]Det verkar finnas s.k. särskild beskattning på 27 % och nåt socialavgifter. [br][br]Om företaget drives helt från Sverige blir det runt 50-60 %. Är det billigare om företaget registreras i Hong Kong för helheten? [br][br]Betyder det att jag inte ska vara skriven i Sverige, utan jag får visitera Sverige i 3 månader? [br]Skatteverket enligt:[br][i]"kan skattskyldighet ändå uppkomma. Egenföretagaren kan vara skattskyldig i Sverige på grund av att han anses bosatt eller stadigvarande vistas här. En fysisk person som är skattemässigt bosatt i Sverige är också skattskyldig här."[/i][br][br]Alla saker är ganska nytt för mig så måste jag fråga om jag uppfattar rätt och så. Jag kan tänka mig att[b] inte bo[/b] i Sverige, utan att besöka rätt mycket ofta ju. Jag vill gärna utforska och veta mer om såna saker innan jag kör ;)[br]Det verkar som att slippa just bolagskatt.... uhmm[br][br]Absolut inte att sitta i fängelse, utan att göra rätt det som finns rättigheter och skyldigheter. Min poäng är att få lägre beskattningar och mer vinst...[br]Men det kommer isf att registrera företaget i Hongkong när företaget får massa och hög omsättning. Men jag vill gärna undersöka saker som skulle ingå min affärsidé - vision om 3-4-5 år, typ.[br][br]Jag startar upp enskild firma i Sverige snart dock, dvs. [br]Det blir mycket att göra affärsresor till Kina ju. [br][br]Jag måste bara säga, att... [br]HongKongs handikappersättning o skattfritt, ligger ca 13000-15000 kr/mån fram till döden (om jag är skriven i Hongkong så har jag rätt att få ersättning, automatiskt, opåverkat lön) medan i Sverige får jag bara pisslite, 1100 kr/mån fram till pensionärsålder därefter noll. Personer med handikapp får goda förmåner i HongKong, bl.a. lite lägre skatter. De fanns vissa liknande regler som dåtidens England när HongKong tillhörde England. Det är så ett otroligt bonus!
Starta upp en webb-klädbutik för killar... Kvar: affärsplan, finansieringsplan och de andra små.
man skulle ju kunna ha ett bolag i HK eller i Sverige och skicka varorna från HK direkt till Sverige. och beställa från HK typ drop shipping.[br][br]Det finns ju redan färdiga koncept för det.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.