Starta eget företag i HongKong?
Jag vet inte det ska tillhöra temat som gäller. Det är blandade frågor.
Jag skulle vilja satsa på och starta eget företag inom E-handel, och kommande fysiska butiken i framtiden när det växter god/bra omsättning i företag. Det gäller enbart modebransch för män/killar.
Det låter så som en dröm för företagare! 🙂
Jag fick reda på att inneha ägarbolaget s.k. Limited i HongKong, vilket har bara 17,5% utdelningsvinst eller eget uttag och noll % kapital i företaget (ett typ av bolagsskatt). Dessutom ansvarsfritt från företagets skulder.
Det krävs bl.a;
- HK$ 1 är det minsta tillåtna aktiekapitalet.
- Minst en aktieägare
- Minst en direktör (kan vara samma som aktieägaren)
- En sekreterare
- Företaget kan ägas till 100% av en utländsk medborgare, till exempel en svensk.
- Ett Hong Kong-registrerat företag måste ha en adress i Hong Kong. Har man inte det själv kan man för några tusenlappar om året få en adress i Hong Kong. Det brukar ofta ingå i priset man betalar för sekreteraren.
- Alla företag måste anmäla en sekreterare, som måste vara antingen en person som är medborgare i Hong Kong, eller ett annat företag i Hong Kong.
Dessa punker... Stämmer det helt och 100 %?
Jag undrar hur det går till, t.ex.
1) Om jag är skriven i Sverige medan jag har Limited i HongKong. Går det inte? Alltså svenska skattemässiga frågor.
2) Varulagret ska ligga i Sverige för att kläder kunna skickas post till kunder inom Sverige och norden. Men hur går det till om man har företaget som registerat i HongKong (typ av boxadress) samt varulagret här i Sverige?
3) Sekreterare i HongKong? Hur skulle jag kunna hitta kontakter och få reda på mer information?
Gärna mer tipser och kommentarer ... jag tar emot alla!
Tack tack 🙂
Kvar:
affärsplan, finansieringsplan och de andra små.