Affiliateverksamhet och fakturametoden

7
Hallå!

Jag är ny här på forumet och jag hoppas någon kan hjälpa mig med mina första frågor🙂

Jag driver ett handelsbolag tillsammans med två andra och vi tjänar pengar
genom affiliateverksamhet. Eftersom vi är ett handelsbolag så antar jag att
vi måste bokföra enligt fakturametoden? Vi utfärdar inga fakutorar utan vi
får betalat en gång i månaden från de företag som vi är affiliate åt. Vi
får betalt för varje kalendermånad men själva betalningen kan komma in lite
när som helst under nästföljande månad. Hur ska jag redovisa det? Ska jag
redovisa det som kundfordring den 1:a varje månad?
1073
139
Vilken metod man använder (fakturerings- eller kontantmetoden) är något man bestämt vid företagsregistreringen och visst kan ett handelsbolag tillämpa kontantmetoden. Det ska framgå av registreringsbeviset vilken metod som ska användas.[br][br]I det här fallet, ni får en utbetalning per månad som ni inte fakturerat och vet inte innan vad den kommer att bli, kan det väl dock inte bli fråga om att bokföra någon kundfordring även om ni tillämpar faktureringsmetoden. Kundfordring ska debet-bokföras när en faktura skickas och kredit-bokföras när fakturan blir inbetald.[br]
7
[quote author=stifor link=topic=8545.msg38239#msg38239 date=1297356143][br][br]I det här fallet, ni får en utbetalning per månad som ni inte fakturerat och vet inte innan vad den kommer att bli, kan det väl dock inte bli fråga om att bokföra någon kundfordring även om ni tillämpar faktureringsmetoden. Kundfordring ska debet-bokföras när en faktura skickas och kredit-bokföras när fakturan blir inbetald.[br][br][/quote][br][br]Tack för ditt svar.[br][br]Vi vet hur mycket vi kommer få betalat den 1:a varje månad för månaden innan eftersom vi får rapporter som visar det. Gör det skillnad?
632
3
En kundfordran blir det inte eftersom ni aldrig fakturerat.[br][br]Men det ni kan göra för att få resultatet på tätt månad är att boka upp intäkten (inte ev. moms) mot 1790, övriga interimsfordringar. När pengarna kommer in och ni får spec på om moms ska tas upp så krediterar ni 1790 och debiterar 1930[br] exempelvis.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.