Senaste inläggen

HJÄLP MIG - PRISSÄTTNING

Skulle bli så tacksam om ni kunde hjälpa mig! Har letat o letat som en galning på nätet efter lite info ang. prismarginaler till butik.

Hur gör jag?
Jag köper in varor från min egna tillverkare sedan lägger jag på en vinst på 2,2 till mig själv och får på så sätt fram butikens in pris.
Har räknat på ett rek. pris ut till kund som står...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Ränta på lånt till företaget?

En av mina närmaste vänner är duktig hantverkare och vill starta eget. Familjen har tyvärr dålig ekonomi, så nu funderar jag på att låna ut 50-100000 till honom så att han kan starta ett aktiebolag.
Jag undrar hur det fungerar med ränta på lånet. Ur skattesynvinkel så är det ju bättre om räntan på lånet betalas av bolaget och inte av min vän, me...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Kommunalskatt

Hej!
Jag är nyfiken här på forumet och har 2 duma frågor bara.
1.Hur räkna jag kommunalskatt om jag har flyttat till annat kommun i sommaren och registrerat där?
2.Den andra frågan gäller "Nedsättning av egenavgifterna" .Vad innebär ordet underlaget för inkomst i meningen
(Du får göra avdrag med 5 % av underlaget för inkomst...

bokföra lån till mitt AB

Eftersom det blir lite fördröjning innan pengar börjar komma in på mitt nyreggade AB's bankkonto, tänker jag kortsiktigt låna ut egna pengar till mitt AB. Hur bör jag bokföra detta? Likaså hur bokför jag när mitt AB sedan betalar tillbaka pengarna till mig?

Filibastis

Måste jag använda spcs bokslutsprogram till mitt bokslut?

Jag ska nu göra bokslut för mitt AB, förenklat bokslut. Har spcs administration 2000 och undrar nu om jag måste köpa deras spcs bokslut för att kunna göra bokslutet eller räcker det med att jag använder mig av administration?

Tacksam för svar! 🙂

Beskriv alla verksamhetsområden?

Det ska man göra vid Bolagsanmälan och kan vara svårt att veta exakt vad man ska hålla på med. Men vem bryr sig om man gör något annat?

Kategori: Allmänt

Kundrabatter - samla stämplar

Hej,
jag undrar om det är någon som har någon erfarenhet av kundrabatter av typern där man samlar stämplar för att till slut få en rabatt. Är detta ett bra sätt att behålla trogna kunder eller förlorar man pengar på det här? Hur arbetar man sedan med insamlade namn på bästa sätt?

Tacksam för feedback!
Katarina

Starta flera AB behövs 50000 i aktiekapital i alla även om ett AB äger ett annat

Jag och kollegan tänkte starta ett AB tillsammans för att jobba utåt mot kunderna med. Sen tänkte vi starta var sitt eget AB för att där hantera det mesta av kostnaderna, våra egna löner osv.

Hur gör man då? Ska våra egna AB äga hälften var av det gemensam AB? Någon form av Dotterbolag/Moderbolag.

Eller ska det var tre helt separata A...

Nytt AB använda aktiekapitalet?

Jag funderar på att skapa ett AB och undrar om aktiekapitalet.

Konkret. Kan jag starta ett AB med 50 KSEK på banken och sedan använda dessa pengar (eller delar av dem) för att utveckla ett IT system som sedan skall användas för att omsätta pengar till verksamheten. I min tolkning är det då en inventarie som motsvararar det värde det kostade...

Målmedveten ung man söker projekt/företag att hoppa på!

Tjenare! är en riktigt målmedveten kille som vet vart jag vill här i livet!
Söker nu något projekt/företag att hoppa på och sätta fart på!
Har en del kunskaper inom it, marknadsföring etc.
Jag är bosatt i Gnesta.
Tveka inte att höra av er om ni är intresserade!

Mail: Phlygarn@hotmail.com

Mvh Peter Hallberg

Kategori: Affärsidéer

Betala med paypal, hur bokföra?

Hej.
Köper in en del grejor via Paypal och funderar hur jag ska bokföra, vad räknas som allegatet, alltså vad är ett godk kvitto?

Nu gör jag ju inga avdrag då det inte betalas skatt, men det ska ju bokföras i vilket fall..

MVH/

Kategori: Företagande över gränserna

Dåligt namn i AB-styrelse?

Kan det ha någon betydelse om den som är styrelsen i ett AB, har en eller några mindre betalningsanmärkningar?

Bidrag och hjälp?

Hej!

Jag har en del frågor angående att öppna företag.

Jag har en jättebra affärsidé som jag tror stenhårt på!
Jag har ett litet problem och det är att jag är hos kronofogden med knappa 10. 000kr och har några prickar!
Får jag som privatperson öppna ett handelsbolag då? Är det helt kört för mig att få starta eget bidrag? Att f...

Sträckkoder olika standard??

Vet inte om jag lade denna rätt men det går iaf in i varandra.

Jag har ett varumärke och sitter i skrivande stund och designar etiketter.
Samtisigt som jag ska matcha strecckoder med artikelnummret i vår webshop/bokföring (fortnox)
Som även kommer va integrerat i vår butiks kassasystem..

Men jag förstår att det finns olika stand...

Kategori: E-handel

Hjälp med företagsnamn

Hej!

Jag tänkte starta ett företag och behöver hjälp med att namnge det. Jag kommer syssla med att driva olika webbplatser och ha reklam på dem. Det kommer vara olika nischer på alla.

Utbetalning av lön, hur?

Hej!

Kan någon förklara för en dummy hur man utbetalar lön?

Min gissning:
1. a) Man gör en vanlig banköverföring till den anställdes konto på lönen minus kommunalskatten.
b) Man skickar ut en lönespecifikation till den anställde.

2. Man går in på skatteverkets hemsida och betalar in arbetsgivaravgifter (detta är enke...

Prissättning av designprodukt - Mot konsument och företag

Hej!

Jag har designat en produkt som lanseras i vår, det är en väldigt enkel produkt som kommer säljas bl.a. direkt till företag som en profil och giveawayprodukt men även i designbutiker. Nu klurar jag på prissättningen som jag har svårt att få ihop.

Produkten kommer säljas från:
- Butiker direkt till konsument, där kommer priset...

Räknas arbetsgivaravgiften in i löneunderlagssumman?

När man räknar på "löneunderlagssumman" för att se hur mycket utdelning man kan ta ut så har jag inte fått klart för mig om man ska räkna bara bruttolönerna eller om det ska vara bruttolönerna + arbetsgivaravgifterna på det(=lönekostnaden för företaget?). Någon som vet?

Tex. Jag och min fru har ett AB tillsammans (äger hälften av aktierna va...

Vilken företagsform ska vi välja?

Hej!

Vet att det finns massor med info om detta på nätet. Men det är ändå svårt att läsa sig till så jag skulle vilja ha lite tips.

Jag och en vän ska starta upp ett nytt företag. Jag klurar nu på vilken företagsform man ska satsa på. Enskild firma? Alltså att en startar och anställer den andra. Kanske en enormt dålig ide? Eller är de...

Hjälp inför start önskas

Hej,
sedan ett tag tillbaka funderar mycket på att starta eget av flera olika anledningar. Skulle gärna börja med vid sidan om min nuvarande anställning för att se om det verkligen passar mig eller ej. (jag vet att det passar men behöver förbli anställd typ två år till)
Det är två områden jag vill vara verksam:
1. jobba som hyrläkare och...

Kategori: Affärsidéer