Starta företag i Sverige eller utomlands?

2
Hej! Jag ska skriva ett repotage i skolan om skillnaden mellan att starta eget företag i Sverige eller utomlands! Någon som vet för- och nack-delar med att starta företag i Sverige vs. utomlands?  🙂
18
Bolagsskatten är 26,3% vilket är ganska lågt i internationella mått. Däremot så är övriga skatter högre.[br][br]De fördelar som jag ser med att driva svenskt bolag är att jag behärskar det svenska språket och kontakter med myndigheter blir betydligt lättare. I övrigt så finns det ju inga andra skäl förutom juridiska (och eventuellt moraliska).
2
är bolagsskatten lägre i Sverige? vad påverkar det?
18
[quote author=Joannabaanana link=topic=8546.msg38234#msg38234 date=1297336086][br]är bolagsskatten lägre i Sverige? vad påverkar det?[br][/quote][br][br]Bolagsskatt är en vinstskatt som tas ut på den vinst ett aktiebolag redovisar. De kronor som blir kvar efter vinstskatten kan av ägare tas ut i aktieutdelning. (som sen beskattas med normalt 30%)[br][br]Tar du ut pengar i lön så har man räknat ut så fiffigt att det inte gör många kronors skillnad om du tar ut som lön eller ger dig själv utdelning. I slutändan betalar vi ändå ganska mycket skatt i Sverige. [br][br]En annan fördel med att verka i Sverige är såklart att vi är med i EU. Men just den fördelen kan man ju dra nytta av i flera länder. Cypern är tex med i EU och där är bolagsskatten 10%. [br][br]...och för att ytterligare få med lite information till ditt skolarbete om varför EU är bra, så innebär det att du kan flytta varor hej vilt inom gränserna utan att behöva deklarera innehållet. Vill jag skicka något till tyskland så ringer jag DHL och dom hämtar det. Vill jag skicka något till Norge, så får jag lägga en halv eftermiddag på att få alla dokument rätt.
367
46
Fördelarna med att starta företag i Sverige [br]jämfört med utlandet  är många. [br]Som du märker så har flera nämnts här redan.[br]Visst kan skattetrycket vara tufft och många gnäller om det.[br]Men du får ut så mycket mer för pengarna[br][br]Barn, skola och omsorg är något som du hör politiker [br]tugga om i valtider, men faktum är att här klarar du [br]dig utan t.ex. dyra privata sjukförsäkringar [br]och annat som du annars måste ha utomlands.[br][br]Man kan klaga på våra myndigheters tröghet ibland också[br]men jämför du med byråkratin i t.ex. Spanien eller Frankrike[br]så är Sverige ett paradis.[br][br]Mutor och fiffel förekommer här också men inte tillnärmelsevis[br]på den nivån som t.ex. i medelhavsländerna.[br][br]Det största hotet mot ett nytt mindre företag [br]är inte skattemyndigheter och andra institutioner [br]utan mera giriga banker och andra stora etablerade företag.[br][br]En på sin tid berömd deckarförfattare; Mickey Spillane, [br]multimiljonär på 1950-talet, sade en gång att [br]”ge mig bara en skrivmaskin, lite papper och en [br]brevlåda så skall jag bli miljonär var som helt på jordklotet”[br][br]Jag säger:[br]Har du bara en dator och ett hyfsat modem så [br]kan du dra igång ett företag utan varor, utan pengar, [br]utan lagerutrymmen , precis var som helst [br]Men sannolikt gör du det på  säkraste och  [br]behagligaste  och enklaste  sättet här i landet.[br]Med vänlig hälsning[br]IMRE R /  INKOMSTAKUTEN[br]
Redaktuellt
18
Vill dock poängtera att alla de fördelar du nämner har du nytta av om du är bosatt i Sverige, vilket är en annan fråga.[br][br]Jag tror TS var ute efter fördelen med att starta ett företag i Sverige, och inte vad det är för fördelar med att bo här. [br][br]Intressant för oss som är med i EU är att om vi säljer till flera EU länder (enligt vissa riktlinjer och regler om en viss del av omsättning i vissa länder osv) så får man har sitt bolag vart man vill.[br][br]Det betyder att om du tex bedriver restarangverksamhet i Sverige, så kan du köpa en krovkiosk på Malta och flytta hela ditt bolag till Malta. Detta är helt enligt EUs regler, och du kan fortsatt vara bosatt i Sverige. Flera gör så för att undvika den svenska beskattningen. [br][br]Observera att jag inte lägger någon moralisk värdering i det hela, utan bara talar om hur läget ligger.  :roll:[br][br][br][quote author=INKOMSTAKUTEN link=topic=8546.msg38387#msg38387 date=1297887606][br]Fördelarna med att starta företag i Sverige [br]jämfört med utlandet  är många. [br]Som du märker så har flera nämnts här redan.[br]Visst kan skattetrycket vara tufft och många gnäller om det.[br]Men du får ut så mycket mer för pengarna[br][br]Barn, skola och omsorg är något som du hör politiker [br]tugga om i valtider, men faktum är att här klarar du [br]dig utan t.ex. dyra privata sjukförsäkringar [br]och annat som du annars måste ha utomlands.[br][br]Man kan klaga på våra myndigheters tröghet ibland också[br]men jämför du med byråkratin i t.ex. Spanien eller Frankrike[br]så är Sverige ett paradis.[br][br]Mutor och fiffel förekommer här också men inte tillnärmelsevis[br]på den nivån som t.ex. i medelhavsländerna.[br][br]Det största hotet mot ett nytt mindre företag [br]är inte skattemyndigheter och andra institutioner [br]utan mera giriga banker och andra stora etablerade företag.[br][br]En på sin tid berömd deckarförfattare; Mickey Spillane, [br]multimiljonär på 1950-talet, sade en gång att [br]”ge mig bara en skrivmaskin, lite papper och en [br]brevlåda så skall jag bli miljonär var som helt på jordklotet”[br][br]Jag säger:[br]Har du bara en dator och ett hyfsat modem så [br]kan du dra igång ett företag utan varor, utan pengar, [br]utan lagerutrymmen , precis var som helst [br]Men sannolikt gör du det på  säkraste och  [br]behagligaste  och enklaste  sättet här i landet.[br]Med vänlig hälsning[br]IMRE R /  INKOMSTAKUTEN[br][br][/quote]
367
46
Det här med fördelarna  med att starta företag [br]i Sverige är just den sociala tryggheten. För företagaren,[br]för ev. anställda och den ganska omfattande[br]samhällsservice som står till buds.[br]Ordning och reda på myndigheter är också en fördel.[br][br]Kan du förklara det här med Malta lite närmare;[br]Du kan vara mantalskriven i Sverige.[br] -starta ett företag på Malta som i sin tur äger[br] och driver t.ex. ett antal näringsställen i Sverige[br]- så långt är jag med.[br]Fem frågor;[br]Var beskattas bolagets vinst, [br]Var beskattas din inkomst? [br]Är syftet att komma undan med skatt?- och hur?[br]Hur går det till att starta bolag på Malta?[br]Kan du något om proceduren? [br]Imre R / INKOMSTAKUTEN
Redaktuellt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.