Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Nykomling
2

Spcs administration och enskild firma

Hej Experter!
Har en nystartad verksamhet (enskild firma) där jag bedriver partihandel mot industriföretag.
Jag har provat Spcs enskild firma, men jag saknar många funktioner.
Så min fråga är: Hur sköter jag bokföringen i Spcs Administration när man har en enskild firma och använder kontantmetoden?
Är det så enkelt att jag bara inte ska använda "leverantörsskuld" eller "kundfordran"
Måste man göra några speciella inställningar i programmet för att anpassa det till min verksamhet? (kontoplan, deklaration m.m)

Hälsningar till er alla!

Flitig skribent
632
3
Det är inga som helst problem att använda detta till EF.
Ser heller ingen anledning till att inte använda kundfordringar/leverantörsskulder, om du inte ska bokföra enligt kontantmetoden förstås. Men då ska ju ändå leverantörsskulder/kundfordringar tas upp vid bokslutet.

Största skillnaden mellan SPCS Administration och Enskild firma är att du med det här programmet måste kunna lite bokföring, vilket man inte behöver i Enskild Firma.

Personligen så tycker jag att Visma Enskild Firma är värdelöst, eftersom då någon som inte kan bokföring alls kan göra bokföringen, men det är inget vattentätt system och risken för att det blir fel är överhängande.
Nykomling
2
Det är kontantmetoden som jag använder. Skulle gärna ha kört vidare med Spcs enskild firma. Med då jag kommer att ha behov av artikelregister, lager och att kunna skriva ut följesedlar måste jag byta system.
Jag vill göra det så lätt som möjligt för mig och ha ett minimal antal konton.

Har blivit erbjuden att bli återförsäljare för ett större utländskt företag med över 10000 olika produkter, kommer det att tvinga mig till ett byte av bokföringssätt?

Vilka måste jag ha?
Finns det några extra funktioner som man kan använda sig av om man säljer mot provision?
Flitig skribent
632
3
Det är omsättningen som styr om du måste byta redovisningsmetod, med en omsättning över 3 miljoner så behöver du byta till faktureringsmetoden.

Är inte jätteinsatt i SPCS men vilka funktioner som finns för respektive version hittar du på deras hemsida.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.