Moms utomlands i praktiken

7
Hej!

Tycker mig ha läst igenom de flesta av skatteverkets broschyrer om vad som gäller med moms utomlands men jag har inte riktigt kunna sätta det i mina sammanhang. Vore tacksam om nån vänlig själ ville hjälpa mig reda ut detta!

1.
Ponera att jag har en enskild firma som säljer disktrasor. Jag åker till sydamerika för att gå på lite olika mässor och event då har jag med mig mina disktrasor för att sälja. Mina trasor är enormt populära och jag säljer rätt mycket, enbart till privatpersoner och kontant men jag skriver handskrivna kvitton på samtliga köp.

Behöver jag redovisa nån moms på det här? Hur styrker jag att försäljningen skett utomlands (och utanför eu)? Jag gjorde dessutom en liten fuling och smet igenom tullen med mina medhavda varor...

2.
Exakt samma situation som ovan, fast i ett EU-land, med låt oss säga 21% moms. Ska jag ändå redovsa 25% moms på alla min intäkter?

Mycket tacksam för vägledning!
1324
4
I fall 1 utför du väl svartjobb i detta landet.  Och eftersom du bedriver handel i detta land så skall du ju ta ut moms och betala till resp lands skatteverk. [br][br]2. I fall 2 så så blir det lite annorlunda. Men eftersom du har ett svenskt bolag och säljer till privatpersoner bedömer jag att du skall ta ut 20% svensk moms. [br][br]Hans
7
Hej Hans, stort tack för ditt svar.[br][br]1. Tjae, arbetstillstånd finns men mina varor är ej tullade som sagt... Borde jag bokföra denna intäkt med 25% moms iallafall? Så borde ju svenska skatteverket vara nöjda iaf :)[br][br]2. 20% moms, var kommer den siffran ifrån? Borde man inte använda antingen svensk moms, eller det aktuella landets moms-sats? Vänligen upplys mig![br][br]Stort tack på förhand

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.